تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 79474
زیست آنلاین: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در روستاها و مناطق محروم موجب می شود درامد پایدار برای روستائیان ایجاد شده و مانع مهاجرت روستائیان به حاشیه کلان شهرها می شود.
توسعه انرژی های تجدیدپذیر در روستاها مانع مهاجرت روستائیان به شهرها
صبح امروز سه شنبه (۴ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع نقش و پتانسیل انرژی های تجدید پذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور، با حضور نمایندگان معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرزی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به همت زیست آنلاین برگزار شد.

کاوه معراجی معاون برنامه ‌ریزی معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری ابتدا در خصوص وضعیت مناطق روستایی کشور گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که این تعداد حدود ۲۶ درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می دهند. نسبت جمعیت مناطق روستایی به شهری سال به سال کمتر می شود و نه تنها شاهد مهاجرت، بلکه در بعضی مناطق شاهد تخلیه روستاها هستیم.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیر وی در خصوص پتانسیل انرژی های تجدیدپذیر در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها گفت توسعه انرژی های تجدیدپذیر که متناسب با پتانسیل های موجود در مناطق محروم و روستایی مانند تابش آفتاب و نیز وجود زمین های فراوان می باشد، موجب ایجاد درامد پایدار برای روستائیان شده و مانع مهاجرت روستائیان به حاشیه کلان شهرها شود.
معراجی در خصوص اشتغال در روستاها بیان کرد: ۵۰  درصد شاغلین در روستاها در بخش کشاورزی، ۲۵ درصد در بخش صنعت و ۲۵ درصد نیز در حوزه خدمات مشغول به کار هستند. درآمد سالانه هر خانوار روستایی معادل ۲۰ میلیون تومان و هزینه سالانه هر خانوار معادل ۱۸ میلیون تومان است و این درحالی است که در ۱۰ استان کشور، درآمد سالانه کمتر از هزینه های خانوار می باشد. این امر در نهایت منجر به خروج روستاییان و مهاجرت آن ها به شهرها خواهد شد.
معاون برنامه ‌ریزی معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به مقایسه نرخ بیکاری در شهرها و روستاها گفت: نرخ بیکاری در شهرها ۱۲ و در روستاها ۸ درصد است، ولی باید توجه کرد که دلیل کمتر بودن آمار بیکاری در روستا نسبت به شهر عمدتاَ ناشی از حضور بیکاران روستایی در مناطق شهری و ترک روستا می باشد.

بیشتر بخوانید: ضرورت توجه به اقتصاد سبز وی افزود: اقتصاد ما سبز نیست، و چرخه اقتصادی کشور وابسته به نفت، پتروشیمی و گاز است؛ اگر بخواهیم به رشد اقتصادی مطلوبی با استفاده از انرژی های تجدید پذیر برسیم، بنا به بند ۸ از سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، می باید فعالیت های سبز را با تاکید بر عوارض و مالیات سبز گسترش دهیم.
اگر می خواهیم توسعه پایدار در روستا صورت گیرد، باید به اقتصاد طرح ها نیز توجه نمود. برای مثال، در کشور ما به قیمت تمام شده تولید برق توجه نمی شود. وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق را به طور متوسط با قیمت ۱۰۰ تومان به فروش می رساند، در حالی که قیمت واقعی تولید هر کیلوات ساعت برق با سوخت های فسیلی در ایران بیش از ۱۰۰۰ تومان است، یعنی در واقع معادل ۹۰۰ تومان از منابع کشور را به عنوان یارانه اختصاص می دهیم که سهم اعظم این یارانه طبیعتا به پرمصرف ها تعلق می گیرد. پایین بودن قیمت برق موجب می شود که طرح های تولید برق مانند انرژی های تجدیدپذیر اقتصادی نبوده و نیز بهینه سازی مصرف صورت نگیرد.

 هر یک از نمایندگان حاضر در نشست

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

مجتبی علیخانی رئیس اداره اجرای طرح های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره): تبدیل مددجویان کمیته امداد به تولید کنندگان برق

 

پیمان تقی پور، مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا): توسعه تجدیدپذیرها جایگزین کشاورزی در مناطق کم آب

مجتبی اصغری، قائم مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور: لزوم همکاری وزارت نیرو با بسیج برای ایجاد اشتغال خورشیدی در مناطق محروم

محمد امین زنگنه، عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران): منابع حاصل از صرفه جویی سوخت به تجدیدپذیرها پرداخت شود

https://zistonline.com/vdcayyn0.49no015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما