تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79473
زیست آنلاین: کمیته امداد توانسته است با اجرای سیستم های خورشیدی برای خانواده های نیازمند اشتغال و مددجویان تحت حمایت، برای آنها درآمد پایدار کسب کند.
تبدیل مددجویان کمیته امداد به تولید کنندگان برق
 صبح امروز سه شنبه (۴ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع نقش و پتانسیل انرژی های تجدید پذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور، با حضور نمایندگان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرزی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به همت زیست آنلاین، برگزار گردید.
مجتبی علیخانی رئیس اداره اجرای طرح های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن تشکر از برگزاری این جلسه بیان کرد، در ابتدا می بایست قدردان وزارت نیرو و ساتبا بود که با فراهم کردن بستر مناسب مانند قراردادهای خرید برق تجدیدپذیر، زمینه را فراهم کرده اند که کمیته امداد با اجرای سیستم های خورشیدی برای خانواده های نیازمند اشتغال و مددجویان تحت حمایت کم توان، بتواند برای مددجویان درآمد پایدار کسب کند و موجب توسعه اقتصادی کشور گردد. مددجویان فوق قادر به اجرای طرحهای با درآمد بالاتر نیستند، و یا اینکه قابلیت اجرای طرحهای دیگر در مناطق آنها نیست.
وی افزود: در سال ۱۳۹۴ طرح مولدهای خورشیدی (فتوولتائیک) ۵ کیلوواتی در قالب طرح برکت آفتاب از طریق شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی به کمیته امداد امام خمینی (ره) آن استان معرفی گردید و ضمن اجرای تعدادی از طرح های مذکور به عنوان پایلوت، پس از اطمینان از عملکرد و موفقیت آن به سایر استانهای دیگر معرفی گردید و تا کنون تعداد ۱۱۶۹ واحد ۵ کیلوواتی در ۱۳ استان اجرا و متصل به شبکه برق سراسری بوده و ۹ استان دیگر هم در حال بررسی و انجام اقدامات اولیه طرح می باشند. 
متاسفانه با توجه به تغییرات اخیر نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت های تجهیزات مورد نیاز در این طرح (با توجه به اینکه هنوز سقف سرمایه گذاری اولیه با استفاده از منابع بانکی و امدادی ۲۵۰ میلیون ریال است) این طرح ها توجیه اقتصادی خود را از دست داده و روند انجام آنها کندتر و در بعضی موارد متوقف گردیده است. البته اخیراً استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری منوط به برخورداری از یکسال دوره تنفس و ۶ سال زمان بازپرداخت اقساط گردیده و سقف سرمایه گذاری اولیه طرح تا ۳۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است. بنابراین باید به دنبال راه حلی جدید در راستای رفع معضل افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت تجهیزات و افزایش نرخ خرید تضمینی برق باشیم. 

بیشتر بخوانید: هزینه هر کیلووات ساعت برق حرارتی معادل ۷۲۱۰ ریال می باشد رئیس اداره اجرای طرحهای اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توزیع منابع و پوشش استانها و مناطق روستایی افزود: ذکر این نکته قابل توجه است که از ابتدا گروه هدف برای اجرای این طرح افراد کم توان، زنان سرپرست خانواده و افرادی که توانایی اجرای طرحهای دیگر را ندارند و قشر نیازمند جامعه بوده است و به همین منظور اکثر طرحهای اجرا شده در مناطق روستایی بسیار محروم ایجاد شده است.
علیخانی خاطر نشان کرد: اگر سایر دستگاههای ذیربط نظیر وزارت محترم صنعت, معدن و تجارت، وزارت محترم اقتصاد و دارایی و وزارت محترم نیرو همکاری لازم را داشته باشند کمیته امداد بهتر و مناسبتر می تواند در ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار از طریق اجرای طرحهای مذکور برای خانواده های تحت حمایت خود اقدام نماید ازجمله انتظارات این نهاد از دستگاههای ذیربط این است که:
۱-    معافیت مددجویان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در طرحهای مولد خورشیدی فراهم گردد.
۲-    معافیت هزینه گمرکی تجهیزات مورد نیاز برای طرحهای مددجویان تحت حمایت ایجاد شود.
۳-    در صورت امکان، نرخ های خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیر​ لازم به ذکر است هزینه های مالیات برارزش افزوده و هزینه های گمرکی نقش مهمی در کاهش سرمایه گذاری اولیه طرح خواهد داشت. 
مددجويان در کمیته امداد طرح های متنوعی اجرا كرده اند در این میان، احداث سامانه های خورشیدی برای مددجویان، یک فرصت ایده آل است، ضمن اينكه اطمينان خاطر از قرارداد خرید تضمینی برق ۲۰ ساله و درامد پایدار برایشان ایجاد می شود و مددجو مالك يك واحد تولید کننده برق می شود. مواردی داشته ایم که نصب سیستم های خورشیدی ۵ کیلوواتی برای زنان سرپرست خانوار، یک تحول در زندگی شان ایجاد کرده است.

نمایندگان حاضر در جلسه

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

کاوه معراجی معاون برنامه ‌ریزی معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در روستاها مانع مهاجرت روستائیان به شهرها

پیمان تقی پور، مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا): توسعه تجدیدپذیرها جایگزین کشاورزی در مناطق کم آب

مجتبی اصغری، قائم مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور: لزوم همکاری وزارت نیرو با بسیج برای ایجاد اشتغال خورشیدی در مناطق محروم

محمد امین زنگنه، عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران): منابع حاصل از صرفه جویی سوخت به تجدیدپذیرها پرداخت شود

https://zistonline.com/vdcjtxea.uqehazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما