تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 79471
زیست آنلاین: اقدامی که توسط چهار سازمان مردم نهاد علیه دولت آغاز گردید تا «دولت را مجبور به عمل کنند» از هدف خود فراتر رفته است. نیکولاس هولو (Nicolas Hulot)، وزیر پیشین انرژی، با ابراز خرسندی از استقبال عمومی شهروندان نسبت به این کمپین گفت: «جز تحقق آن خواسته ای ندارم».
کمپین جمع آوری امضا علیه دولت فرانسه توانست ۱.۵ میلیون امضا را جمع آوری کند
زیست آنلاین: به گفته کسانی که این برنامه را ترتیب داده اند:«این استقبال، بی سابقه بوده است». دادخواستی که توسط چهار سازمان مردم نهاد در مورد قصور دولت در تحقق فعالیت های آب و هوایی درخواست شده بود، بیش از یک میلیون نفر امضا کننده داشته است. یکشنبه صبح، کنتور الکترونیکی سایت، ۱.۵ میلیون امضا را نشان داد! سیریل دیون (Cyril Dion)، فیلمساز و کارگردان فیلم فردا (Demain) و از امضاکنندگان این کمپین گفت: «این یک اقدام بی سابقه در مورد بسیج آنلاین همگانی در مورد تغییرات اقلیمی است. این امر ثابت می کند که اتحاد و وحدت، قدرت به وجود می آورد». بنیاد طبیعت و انسان، صلح سبز فرانسه، اقدام ما به نفع همه و اکسفام فرانسه خواستار یک شوک بودند که این اتفاق افتاد و مشارکت انجمن ها را در پی این جنبش به همراه داشت.

متن این دادخواست، روی سایت laffairedusecle.net، فقط در روز یکشنبه گذشته و در حدود ۹ ساعت بیش از یک ونیم میلیون طرفدار و دو میلیون بازدید کننده داشت.

برای این چهار سازمان مردم نهاد، «این میزان از مشارکت، در یک بازه زمانی کوتاه بی سابقه است و نشان دهنده سیر تکامل آگاهی شهروندانی است که تشنه عدالت و خواهان اقدامات ملموس دولت در مورد تغییرات اقلیمی هستند. و این فقط یک شروع است». مدیرکل صلح سبز می افزاید: «یک میلیون و حتی بیش از آن، از دولت به خاطر قصور در اقدامات لازم برای مواجهه با تغییرات اقلیمی حساب پس می خواهند که این حرکت تاریخی است»، همچنین ژان فرانسوا جولیار(Jean-François Julliard) می گوید که «امانوئل مکرون دیگر نمی تواند از اقداماتی که در آستین دارد راضی باشد».از سویی، سسیل دوفلو (Cécile Duflot)، رییس اکسفام فرانسه، معتقد است که این عملیات «در حال حاضر یک رویداد بی سابقه است».

نیکولاس هولو، که از این بسیج شهروندی خوشحال است می گوید: «این یک نشانه قوی است و خواسته ی دیگری جز تحقق آن ندارم».

'گرمایش زمین

به گفته سمن ها، این سایت روز سه شنبه و چهارشنبه گذشته تنها ۱.۲۵ میلیون نفر و با حداکثر ۱۰۰ هزارنفر درساعت بازدیدکننده  داشته است. در ویدئوهایی که به حمایت از این حرکت به راه افتاد و روی شبکه های اجتماعی میلیون ها بار بازدید شد، چهره برخی از هنرمندان همچون ژولیت بینوش (Juliette Binoche)، سیریل دیون، عبدالمالک (Abd al-Malik)، اِلی سُمون (Elie Semoun) و همچنین برخی از چهره های سرشناس در یوتیوب مانند مک فلای (McFly) و کارلیتو (Carlito) است، به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید: شکایت NGOهای محیط زیستی فرانسه از دولت این کشور اقدامات علیه حکومت چند برابر می شوداین چهار انجمن روز دوشنبه گذشته، درخواست خود را به دولت فرستادند که به وسیله آن اقدامات دولت را در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای «شکست خورده» دانستند و دولت را به قصور در این اقدامات متهم کردند. این انجمن ها مدتهاست که روی این شکایت کار می کنند. آنها تصمیم گرفتند فردای برگزاری کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد، COP۲۴، که ناامید کننده به نظر می رسید، شکایت خود را آغاز کنند. دولت و مدافعان آنها، برای پاسخگویی به شکایت سمن ها در پی درخواست قانونی شان که برای اولین بار در فرانسه مطرح می شود، دوماه فرصت خواهند داشت در برابر دادگاه اداری پاریس حاضر شوند و برنامه ریزی کنند.

در دیگر نقاط جهان و در اروپا، اقدامات مشابه به این انجام شده است. بدین ترتیب، هلند اولین کشور در جهان بود که اولین نشانه در عدالت اقلیمی را تعیین کرد. در سال ۲۰۱۵، NGO اورژاندا یا اورخاندا درهلند (Urgenda) و ۸۸۶ شهروند، پرونده خود را علیه دولت برنده شدند. دولت محکوم شد که اقدامات فوری و دقیقتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود داشته باشد. پس از آن، این قبیل فعالیتها در کشورهای دیگر گسترش یافت. همچنین، صلح سبز توضیح می دهد: «در کلمبیا،  ۲۵جوان، دیوان عالی کشور را مسئول اقدامات لازم علیه جنگل زدایی و حفاظت از محیط زیست دانستند. در پاکستان، فرزندان کشاورزان، حق زندگی و دسترسی به مواد غذایی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی را برای خود به رسمیت شناختند.»

بیشتر بخوانید: عواقب خطرناک تغییرات اقلیمی برای آمریکا و انگلیس در ایالات متحده همینطور، دادگاه عالی در اواخر ماه جولای شکایتی را از ۲۱جوان بین ۱۱ تا۲۲ سال دریافت کرد که در آن دولت آمریکا به عنوان اخلالگر تعادل اکوسیستم که نسلهای بعد را در معرض خطر قرار میدهد، متهم کرده بودند. در ماه آگوست گذشته، دادگاه عدالت اتحادیه اروپا احضاریه «اقدامات ناکافی اقلیمی» از ده خانواده اروپایی، کنیایی و اهل فیجی را دریافت کرد.

شکایت کنندگان بر این باورند که سیاست های اتحادیه اروپا برای حفاظت از تغییرات آب و هوایی کافی نیست. طبق گزارش سابن (Sabin)، مرکز حقوقی تغییرات آب و هوایی، بیش از ۹۰۰ شکایت یا تقاضای مربوط به حفاظت از این سیاره در ده سال گذشته در سراسر جهان انجام شده است. عدالت آب و هوایی، سلاح جدید شهروندان است تا دولت ها و شرکت ها را به انجام اقدامات لازم برای حفاظت از سیاره زمین وادار کنند.

نوشته ماتیلد گولّا

ترجمه: ونوس فرخی

lefigaro.fr :منبع

https://zistonline.com/vdchzknq.23nwqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما