تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79456
دفن زباله و پسماند سالهاست که به معضلی جدی و بحرانی برای استان مازندران تبدیل شده است. نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس گفت: حجم نشت شیرآبه‌های پسماندها در مازندران ۱۰ها برابر از بمب‌های شیمیایی خطرناک‌تر است.
شیرآبه‌ پسماندها خطرناک‌تر از بمب‌های شیمیایی در مازندران
به گزارش زیست آنلاین، ولی الله نانواکناری نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، با اشاره به اینکه پسماند زباله یکی از مهم‌ترین معضل‌های مازندران است، اظهار کرد: موضوع پسماند را در روزهای اخیر در قالب طرح سوال از وزیر کشور پیگیری کردیم و این پیگیری ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه زباله برای این استان با توجه به وضعیت آب و هوایی و بالا بودن سطح آب زیرزمینی، خطرناک است، تصریح کرد: حجم نشت شیرآبه‌های پسماندها در مازندران ۱۰ها برابر از بمب‌های شیمیایی خطرناک‌تر است.

نانواکناری نماینده مازندران

قتل عام آبزیان به دلیل نشت شیرآبه زباله‌هانماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قتل عام آبزیان در مازندران به دلیل مسمومیت آب‌های مازندران ناشی از نشت شیرآبه زباله‌ها است، خاطرنشان کرد: برخی از رودخانه‌های مازندران آنقدر آلوده شده است که حتی برای آبزیان نیز قابل استفاده نیست.

نانواکناری با اشاره به اینکه در ساحل دریای مازندران گونه‌های ریزی زندگی می‌کنند که با قرار گرفتن در مسیر نشت شیرآبه‌های زباله، در حال انقراض هستند، گفت: برخی ماهیان مانند کفال در تابستان‌ها به دلیل آلودگی از بین می رود و دلیل اصلی آن نیز سمومی است که از زباله‌ها خارج می‌شود.

بیشتر بخوانید: شیرابه‌ های خطرناک شمال سرطان تولید می‌کنندافزایش بیماری سرطان در مازندران به دلیل مسمومیت آبهای سطحی و زیرزمینیوی با بیان اینکه در تحقیق چند روز گذشته مرکز پژوهش مجلس آمده است که به دلیل مسمومیت آب‌های سطحی و زیرزمینی مازندران، بیماری‌هایی چون سرطان در منطقه افزایش یافته است، اظهار کرد: بر مبنای این تحقیقات عموما تولیدات کشاورزی مانند برنج، مرکبات و غیره مسموم هستند.

عضو مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به بحث گردشگری و گردشگرپذیر بودن مازندران، تصریح کرد: حجم زیادی از ورود گردشگران در سطح کشور مربوط به دو شهرستان فریدونکنار و بابلسر است که از لحاظ تراکم جمعیت و ترافیک بر اساس آمار راهنمایی و رانندگی رتبه نخست را به دست می‌آورد.

نانواکناری با بیان اینکه باید از امکانات خدادادی برای تبدیل مسافر به گردشگر بهره‌ برد، اظهار کرد: در روستای جزین فریدونکنار، آب بندان ۱۰۰ هکتاری و محیط ۴۰ هکتاری جنگلی وجود دارد که از لحاظ زیبایی کمتر از جنگل آمازون نیست.

معضل دفن زباله

لزوم ورود مراکز علمی برای رونق گردشگری مازندرانوی با اشاره به اینکه تالاب فریدونکنار به واسطه وجود پرندگان، برای گردشگران جذابیت بالایی دارد، تصریح کرد: همچنان نتوانستیم از این امکانات خدادای بهره بگیریم و این مشکلی است که وجود دارد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس با بیان اینکه دانشگاه باید اثر بیرونی داشته باشد و کار علمی از این مراکز، صادر شود، گفت: اگر مراکز علمی مانند دانشگاه مازندران نتواند از امکانات علمی خود برای خدمت به جامعه اثرگذار باشد چه فایده‌ای خواهد داشت.

نانواکناری با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی باید همانند دوران جنگ، در به کارگیری از امکانات پیشگام باشد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای رونق صنعت گردشگری در مازندران برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی مردم ورود کند.

وی با اشاره به آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت برنج، گفت: محصول برنج به هیچ عنوان نباید ضایعاتی داشته باشد چرا که از دانه، پوسته، کاه و کلش آن می‌توان در موارد مختلف استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: پسماند طلای کثیف استفاده از کاه و کلش برنج در تهیه پاکت‌ها به جای کیسه های پلاستیکینماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه امروز استفاده از نایلون‌ها و کیسه‌های پلاستیکی است، گفت: از کاه و کلش برنج می‌توان در تهیه پاکت‌ها به جای کیسه های پلاستیکی بهره برد که این امر موجب حفظ محیط زیست نیز می شود.

نانواکناری با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش موجب آلودگی هوا، خاک و حتی تصادف نیز می شود، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مواردی را در دستور کار دارد که این استان درگیر آن است و هر کجا که می توانیم از آن حمایت می کنیم.

بیشتر بخوانید: تا پایان سال در مازندران شیرابه زباله نخواهیم داشتزباله، گردشگری و پسماند کشاورزی معضل این استانواحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه به جز شرح وظایف عادی این واحد، از حدود یکسال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای با استانداری مازندران به امضا رسید و بندهایی از آن متناسب با توسعه این استان در آن تفاهم‌نامه لحاظ شد، اظهار کرد: بر اساس نیازهای توسعه مازندران که در اسناد بالادستی سند توسعه و همچنین در راستای اهداف جهاد دانشگاهی است، طرح و برنامه تعریف کردیم. این فعالیت‌ها و طرح‌ها در جهاد دانشگاهی به صورت پایلوت اجرا می شود و پس از انجام آن، برای اجرا به بخش خصوصی و سایر بخش های دانشگاهی ارائه می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه زباله، گردشگری و پسماند کشاورزی به عنوان معضل این استان شناسایی شده است، تصریح کرد: با وجود آنکه مازندران از لحاظ پذیرش مسافر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است، برای استفاده از این ظرفیت برنامه مناسبی اندیشیده نشده و به نظر می رسد این استان بیشتر از آسیب های مسافران تا به امروز بهره برده است.

تولید زباله در مازندران ۳ برابر شهرهای دیگروی با بیان اینکه بدلیل  ازدیاد سفر، حجم زباله تولید شده در شهرهای مازندران سه برابر شهرهای دیگر است، خاطرنشان کرد: برای استفاده بهینه از این زباله‌ها و هم دفن آنها به دلیل محدودیت‌های موجود، برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است.

عبدالهیان افزود: جهاد دانشگاهی مازندران پس از شناسایی این معضل در این استان، مرکز خدمات تخصصی پسماند را راه‌اندازی کرده و اقدام در این خصوص را در تفاهم نامه با استانداری مورد تاکید قرار داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: با وجود اینکه در سال گذشته بودجه مناسبی برای ساماندهی پسماند تعیین شده بود اما رقم قابل توجهی در مازندران جذب نشد که از نمایندگان استان می خواهیم در بحث بودجه به صورت مشخص در تامین اعتبار در این خصوص ورود کنند.

عبدالهیان با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در موضوع پسماند طرح و برنامه دارد، گفت: آخرین ویرایش شرح خدمات جامع مدیریت پسماند به سال ۸۵ بر می گردد که سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور شرح خدمات را تدوین کرد که این شرح خدمات به روز نشده و تنها تا شناسایی و تفکیک زباله پیش بینی شده است و اقدامات اجرائی به روز شده، انجام نگرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در بحث گردشگری مزرعه ورود کرده است، خاطرنشان کرد: از سوی جهاد دانشگاهی مازندران، پیش‌نویس اولیه آئین‌نامه گردشگری مزرعه تدوین و با سازمان گردشگری نیز جلساتی برگزار شد و در حال رایزنی هستیم که پروتکل آن برای مازندران و کشور نوشته شود.

بیشتر بخوانید:  پسماند در حال تخریب کشور ‌و ‌نابودی شمال ایران استنداشتن صرفه اقتصادی آب‌بندان‌های مازندران با وضع موجودوی با اشاره به اینکه در فاز نخست بحث گردشگری مزرعه، بهره گیری از فضای آب بندان‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: آب بندان ها به واسطه سرانه‌ای که از زمین اشغال می کنند اگر قیمت اقتصادی زمین را محاسبه کنیم با آن خروجی که مدنظر است تناسبی ندارد و این امر موجب شده که در حفظ آب‌بندان‌ها تلاش نشود و شاهد تغییر کاربری باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: با تعریف گردشگری مزرعه علاوه بر حفظ کاربری آب بندان‌ها، مزیت اقتصادی نیز ایجاد می شود که این مردمی شدن اقتصاد گردشگری را هم در پی خواهد داشت و می توانیم این طرح را در شهرهای مازندران به تناسب ظرفیتی که دارند راه‌اندازی کنیم.

عبدالهیان با بیان اینکه برای تبدیل مسافر به گردشگر، باید مقصد گردشگری نیز تعریف شود، گفت: برای رونق گردشگری باید در یک نقطه خاص جذابیتی ایجاد شود که فرد، گذری از آن منطقه عبور نکند بلکه حداقل چند شب را در آنجا سپری و در آن مکان هزینه کند.

فاجعه زیست محیطی

وی افزود: در بحث گردشگری مزرعه انتظار می رود که نمایندگان مجلس آن را حمایت کنند چرا که طرحی قابل دفاع است و از محل آورده اقتصادی آن می توان خروجی های مناسبی برای همه شهروندان انتظار داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه به موضوع پسماندهای کشاورزی ناشی از پوشاله و کاه برنج اشاره و اظهار کرد: کشاورزان پس از برداشت برنج از شالیزارهای مازندران، کاه و کلش باقیمانده را به آتش می‌کشند که جز آلودگی فایده‌ای ندارد.

عبدالهیان با اشاره به اینکه تولید خمیر کاغذ از این ضایعات دارای صرفه اقتصادی است، گفت: تولید خمیر کاغذ از ضایعات برنج هنوز در مازندران راه‌اندازی نشده و نیازمند  حمایت نمایندگان مجلس است.

رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در ادامه به بحث راه اندازی اتاق فکر توسعه مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران به پیشنهاد جهاد دانشگاهی به این واحد سپرده شده است.

وی افزود: کمیته‌های تسهیلگران توسعه شهرستانی برای برنامه‌نویسی، برنامه‌سازی و پیاده‌سازی مسائل توسعه‌ای از طریق مردم، در شهرهای استان راه‌اندازی شده‌اند. جهاد دانشگاهی مازندران خارج از وظایف سازمانی خود، در مواردی که در توسعه استان موثر است ورود کرده و با تمام انرژی کارها را به پیش می‌برد.

https://zistonline.com/vdcaiyn0.49nom15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما