تاریخ انتشار :شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 79444
اقیانوس‌ها و دریاها سرشار از زباله شده و بیش از ۸۰ درصد این زباله‌ها پلاستیک هستند و اتحادیه اروپا در همین راستا تصمیم دارد محصولات پلاستیکی یک بار مصرف را که روزانه مصرف دارند ممنوع کند.
قانون ممنوعیت پلاستیک یک‌بار مصرف در اروپا
به گزارش زیست آنلاین، اتحادیه اروپا به تازگی درباره‌ جزئیات قوانین مربوط به ممنوعیت محصولات پلاستیکی یک بار مصرف به توافق رسید. این اتحادیه با ممنوعیت محصولات یک بار مصرف پلاستیکی قصد دارد جلوی انباشت زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها و دریاها را بگیرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه مه ۲۰۱۸ میلادی پیش‌نویس طرحی برای کاهش مواد پلاستیکی در زباله را آماده کرده بود. طبق این طرح قرار شده بود که فروش اقلامی مانند قاشق، چنگال، چاقو و نی‌ پلاستیکی یک‌بار مصرف در کشورهای اروپایی ممنوع شود.

حال پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برخی از مواد این پیش‌نویس تغییرات جزیی ایجاد کرده و توافق کردند که در دو سال آینده آن را اجرایی کنند.

این ممنوعیت شامل محصولاتی خواهد بود که جایگزین مناسبی برای آن پیدا شده باشد. به گفته مقامات اتحادیه اروپا استراتژی مبارزه با تاثیرات مخرب زباله‌های پلاستیکی باید در زندگی روزمره هر فردی تغییرات آشکاری را نمایان کند.

بنابه گفته مقامات اتحادیه اروپا صنایع پلاستیک ۳۴۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این صنایع کار می‌کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا امیدوار است که طرح استراتژیک مبارزه با ضایعات پلاستیک مزایای زیست محیطی را به ارمغان بیاورد.

انتظار می‌رود که اقدامات اتحادیه اروپا دی اکسید کربن را به میزان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ نیز تا ۲۲ میلیارد یورو جلوی مخارج و ضررهای زیست محیطی گرفته شود.

مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند تا پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو در مجموع صرفه جویی کنند. بنابراین کمیسیون اتحادیه اروپا از پیشنهاد ممنوعیت پلاستیک استقبال کرده است چرا که بیش از ۸۰ درصد زباله‌های داخل اقیانوس‌ها و دریاها زباله‌های پلاستیکی هستند. بخشی از استراتژی جدید اتحادیه اروپا سهیم کردن تولیدکنندگان پلاستیک در هزینه مبارزه با زباله‌های پلاستیکی است.

بنابر گزارش دویچه‌وله، سونیا شولتس، وزیر محیط زیست آلمان می‌گوید کسی که محصولات یک بار مصرف تولید می‌کند در آینده باید برای از بین بردن زباله آن هم پاسخگو باشد. به گفته وزیر محیط زیست آلمان، برای مثال صنایع دخانیات میبایست در آینده در جمع آوری ته‌سیگار از سواحل و یا پارک‌ها نقش بیشتری بر عهده بگیرند و در هزینه تمیز کردن آن سهیم شوند.

بیشتر بخوانید: آیا پلاستیک ها می‌توانند سبب ناباروری شوند؟۸ نکته درباره تولید و مصرف پلاستیک در ایران بحران پلاستیکی آلودگی پلاستیکی

۸ نکته درباره تولید و مصرف پلاستیک در ایرانآلودگی پلاستیکی که از آن به عنوان «آلودگی سفید» یاد می‌شود طی چند دهه اخیر تبدیل به یکی از معضلات زیست محیطی شده است تا جایی که شعار امسال روز جهانی محیط زیست «مبارزه با آلودگی پلاستیکی» انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، تجزیه ظروف پلاستیکی و کیسه‌های یکبار مصرف در طبیعت نه تنها می‌تواند حتی تا چهار قرن طول بکشد بلکه مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند از طریق خاک وارد آب، گیاهان و چرخه غذایی شود و صدمات جبران‌ناپذیر بهداشتی و اقتصادی برجای بگذارد. با وجود تمام این‌ها تنها در کشور ما سالانه حدودا ۱۸۵ هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و از این منظر جزو ۱۰ کشور پر مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا هستیم.

در ادامه فاطمه اکبرپور - کارشناس پسماند اداره محیط زیست-درباره پلاستیک‌ها نکاتی را گفته است:

*میزان بازیافت پسماندهای پلاستیکی کمتر از یک درصد و حداقل زمان تجزیه این‌ها در طبیعت بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال است.

*ظروف گیاهی یکبارمصرف، شکل و ظاهری مشابه ظروف پلاستیکی دارند، با این تفاوت که زیست تخریب‌پذیر هستند.

*طبق تحقیقات صورت گرفته زمان برگشت ظروف یک بار مصرف گیاهی - که از نشاسته ذرت اصلاح شده تهیه شده- به طبیعت پنج تا شش ماه بدون هیچ آسیب زیست محیطی است.

*بر اساس برآوردهای صورت گرفته، همه ساله بیش از یک صد میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می‌شود که علت آن توسعه صنایع پتروشیمی، نفت و تغییر در الگوهای مصرف بشر است.

*کشور ایران سالیانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید می‌کند که به‌دلیل داشتن منابع نفتی و تولیدات پتروشیمی فراوان است.

*بر اساس تخمین‌های موجود میزان مصرف پلاستیک‌های تولیدی در کشور به صورت روزانه ۵۰۰ تن و سالانه بیش از ۱۸۵ هزار تن است.

*بر اساس برآوردهای صورت گرفته، هر تهرانی روزانه به طور متوسط سه پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می‌کند که امروزه به عنوان یکی از مشکلات زیست محیطی این کلان شهر به شمار می‌رود.

*بالا بودن سرانه مصرف روزانه ظروف پلاستیکی در ایران نیز باعث شده که نام کشورمان در بین ۱۰ کشور نخست پر مصرف ظروف یک بار مصرف پلاستیکی مشاهده شود.

https://zistonline.com/vdchkknq.23nwkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما