تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 79434
سخنگوی سازمان ساتبا با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ارز موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی هزینه سرمایه‌گذاری برای نیروگاه‌های خورشیدی شده است، گفت: در حال حاضر وزارت نیرو به طور میانگین برق را به قیمت ۸۰ تومان به ازای هرکیلوات ساعت به مشترکین می‌فروشد و در مقابل برق تولیدی واحدهای تجدیدپذیر را به قیمت ۸۰۰ تومان به ازای هرکیلوات ساعت از مردم خریداری می‌کند.
فاصله ۱۰ برابری قیمت خرید و فروش برق تجدیدپذیرها
به گزارش زیست آنلاین، جعفر محمدنژاد با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به بیش از ۶۶۰ مگاوات رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۱۰۰ واحد کوچک پشت بامی در مناطق مختلف کشور و به ویژه در نواحی روستایی و دورافتاده نصب شده است.

وی رویکرد وزارت نیرو و مجموعه ساتبا را مشارکت‌دهی مردم برای تامین برق دانست و افزود: در پروسه نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر هیچ اجباری وجود ندارد که مشترکین برق تولیدی خود را مصرف کنند بلکه برای توجیه پذیری و اقتصادی شدن این امر مردم را تشویق کرده‌ایم تا برق تولیدی خود را در اختیار شبکه قرار داده و انرژی مورد نیازشان را از شبکه وزارت نیرو دریافت کنند.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) تاکید کرد: در حال حاضر وزارت نیرو به طور میانگین برق را به قیمت ۸۰ تومان به ازای هرکیلوات ساعت به مشترکین می‌فروشد و در مقابل برق تولیدی واحدهای تجدیدپذیر را ۱۰ برابر بیشتر و به قیمت ۸۰۰ تومان به ازای هرکیلووات ساعت از مردم خریداری می‌کند.

جعفرنژاد در خصوص هزینه راه‌اندازی واحدهای تجدیدپذیر در کشور، گفت: پیش از این راه‌اندازی یک سیستم پنج کیلوواتی بین ۲۵ تا ۲۷ میلیون تومان هزینه سرمایه‌گذاری نیاز داشت ولی در حاضر این مهم متاثر با نوسانات اخیر ارزی دچار تغییر شده و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته است. اما با این وجود فاصله ۱۰ برابری قیمت خرید و فروش برق تجدیدپذیرها موجب توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در این بخش برای مردم شده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین درآمد احداث یک نیروگاه‌ خورشیدی در پشت بام منازل ۶۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای هر خانوار درآمد ایجاد خواهد کرد. همچنین بازگشت سرمایه در این بخش نیز با قیمت‌های قبلی کمتر از سه سال بوده است ولی در حال حاضر پس از نوسانات اخیر بازار ارز به حدود پنج سال رسیده است.

https://zistonline.com/vdcgtt9u.ak9yw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما