تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 79412
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت ‌نیرو گفت: با استفاده از ظرفیت تمامی اقشار بسیج، طرح جهاد روشنایی از امروز آغاز و ٣٠٠٠ پنل خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی در ۲۰۰ نقطه از مناطق محروم ایران نصب می‌شود.
 ۳۰۰۰ پنل خورشیدی خانگی در مناطق محروم ایران نصب شد
به‌گزارش زیست آنلاین، داوود طارمی امروز  در گردهمایی بزرگ بسیجیان صنعت آب و برق با بیان این‌که براساس این طرح، سه مسئله کلان کشور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: مشکل رشد روزافزون مهاجرت روستاییان به شهرها به‌دلیل درآمد کم و ناپایدار، نیاز به توسعه تولید برق تجدیدپذیر با مشارکت بخش خصوصی و هم‌چنین نیاز به منابع مالی و مشاغلی با سرمایه‌گذاری کم و درآمد مطلوب و مستمر برای مناطق کم‌برخوردار از جمله مسائلی است که در این حوزه مطرح و راه‌حل‌های مربوط به آن نیز طراحی شده است.

وی با تاکید بر این مساله که این طرح مجموعه همکاری وزارت نیرو، سازمان بسیج، بانک‌های عامل و ... برای حل مشکلات فوق درنظر گرفته است، ابراز کرد: راهکاری اندیشیده شده که در قالب آن با استفاده از وام‌های توسعه روستایی که از طریق بانک‌های عامل فراهم خواهد شد، می‌توان نسبت به احداث نیروگاه‌های کوچک در منازل مسکونی روستاییان در مناطق کم‌برخوردار و محروم اقدام کرد.

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو ادامه داد: در این شرایط روستاییان با اشتغال به نیروگاه‌داری و فروش برق تولیدی نیروگاه‌های خود در قالب طرح تشویقی وزارت نیرو در خصوص خرید تضمینی برق تجدیدپذیر برای مدت ۲۰ سال، ضمن باز پرداخت تسهیلات از محل فروش برق، از یک درآمد نسبتاً خوب و مستمر بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیرچشمک تولید برق خانگی به اشتغال خرم آباد

چشمک تولید برق خانگی به اشتغالهمه با تبلیغات درآمدزایی و کسب و کارهای عجیب رو به رو شده ایم، تبلیغاتی که می خواهد در خانه بمانید و کسب درآمد کنید، البته که تمام این تبلیغ ها صحت ندارد اما این سخن را باید جدی گرفت که «در پشت بام خانه خود شاغل شوید».

 امروزه کسب درآمد از مشغله های اصلی هر فردی است که برای رفع این معضل راه های متفاوتی را پی می گیرد، مشاغلی که گاهی اوقات به جز اتلاف وقت و هدر رفت سرمایه دستاوردی برای انسان ندارد.
از طرفی یکی دیگر از دغدغه های امروز جامعه بشری دستیابی به انرژی پاک و استفاده از انرژی های تجدید پذیر است که می توان گفت اگر جویای کار هستید و علاقه ای به مباحث انرژی و زیست محیطی دارید به راحتی می توانید وارد گود شوید.
یکی از کسب و کارهای جدید در کشور ایران، تولید انرژی برق توسط مشترکان خانگی است، شغلی که افزون بر اطمینان از درآمدزایی آن، انرژی پاک را به ریه های شهر تزریق می کند.
کارگاه های کوچکی که نیازی نیست برای دریافت مواد اولیه معطل نوسان های قیمت ارز و طلا و دلار بمانیم، چرا که اصلی ترین مواد اولیه تولید برق خانگی، انرژی پاک خورشیدی است که ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی، ظرفیت مناسبی برای ترویج این نوع تولید انرژی دارد.
اینجا با خرید تضمینی توسط دولت شاغل می شوید اما نه محصولاتی همچون گندم و کلزا، بلکه برق تولید خانگی را قرار است دولت تا ۲۰ سال به صورت تضمینی از شما خریداری کند.
تکلیف مجلس به وزارت نیرو تولید ۵ درصد برق مصرفی از سلول های خورشیدی تا سال ۱۴۰۰ است، اسناد بالادستی هم تولید این گونه برق را تا پایان برنامه ششم ۲۶ هزار مگاوات هدف گذاری کرده است. 
بر اساس آمار سال ۹۶، ظرفیت نصب شده تولید برق ایران ۷۷ هزار مگاوات است و ۸۹ درصد آن در نیروگاه های حرارتی و با سوختن انرژی های فسیلی تولید می شود که سهم انرژی های تجدیدپذیر از سبد انرژی کشور ۱۱ درصد، ۱۰.۵ درصد آن برق آبی و فقط نیم درصد از بقیه انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سیستم های خورشیدیچشمک تولید برق خانگی

 تعداد نیروگاه های خورشیدی خانگی در مناطق محروم به ۹۷۱ واحد رسید به گزارش روابط عمومی ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) تا کنون بالغ بر ۹۷۱ نیروگاه با ظرفیت تجمعی ۴۸۵۵ کیلووات در مناطق محروم کشور احداث شده که در راستای توسعه مناطق محروم و از طریق انعقاد قرارداد تضمینی خرید برق توسط ساتبا و با همکاری شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور احداث شده و هر روز شاهد افزایش تعداد آنها هستیم.
این گزارش می افزاید که پراکندگی این نیروگاه ها نشان می دهد که در بخش های زیادی از کشور شاهد احداث این نیروگاه ها هستیم و از این حیث استان خراسان رضوی با ۴۷۰ نیروگاه، فارس با ۲۸۵ نیروگاه و کرمان با ۱۱۴ نیروگاه حایز رتبه های اول تا سوم اند.
مدیران ساتبا امیدوارند که با تخصیص به موقع و کامل بودجه های مصوب برای خرید برق تجدیدپذیر، هر روز شاهد تداوم این حرکت و افزایش روزافزون این نیروگاه ها باشیم که نتیجه آن محرومیت زدایی و اشتغال زایی برای مردم خواهد بود.
بزرگترین نیروگاه خورشیدی پشت بامی کشور به ظرفیت ۶۲۸ کیلو وات نصب شده بر روی سقف سوله های شرکت ایران تابلو اردیبهشت امسال در استان البرز بهره برداری شد.

بیشتر بخوانید: نقش انرژی خورشیدی در صنعت کشاورزینصب ۳۰۰۰ پنل خورشیدی خانگی در مناطق محروم ایران

نیروگاه های خورشیدی، معیشت جایگزین در مناطق خشک کشوروزیر نیرو بهمن سال گذشته در آیین بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی یزد نیز تاکید کرد: نیروگاه های خورشیدی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می توانند به عنوان ظرفیت مناسب برای معیشت جامعه محسوب شوند و طبق برنامه، در دولت دوازدهم باید به ظرفیت حدود ۴ هزار مگاوات برسیم که این یک تکلیف دست یافتنی است.
دکتر اردکانیان با بیان اینکه امروزه موضوع انرژی های تجدیدپذیر از عرصه های مهم تولید در کشور ما و خیلی از نقاط جهان است که نقش مهمی در کاهش آلاینده ها دارد، گفت: تکلیف قانونی جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون پاریس این است که حدود ۴ درصد به صورت قطعی و ۸ درصد مشروط میزان آلاینده ها و دی اکسید کربن معادل آن را کاهش دهد.
وزیر نیرو با اشاره به نقش انرژی های تجدیدپذیر در زمینه صرفه جویی در مصرف آب، اظهار داشت: مکانیزم های قانونی خوبی برای خرید تضمینی پیش بینی شده که با توجه دولت و همکاری بیشتر سازمان برنامه و بودجه قادر خواهیم بود این موج علاقه مندی و توجه بخش خصوصی در داخل و خارج را کماکان حفظ کنیم.
دکتر اردکانیان با اشاره به اینکه امروز در دنیا شعار «پنل بکاریم و برق درو کنیم» به یک شعار جدی تبدیل شده بیان کرد: در استان ها زمینه های خوبی برای پرداختن به موضوع انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد و دارای تجارب مزرعه های بزرگ خورشیدی در نقاط مختلف کشور هستیم.

استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق سخت گذریک کارشناس برق در این مورد می گوید: انرژی خورشیدی یکی از منابع تجدید پذیر است که میزان تابش آن در مناطق مختلف جهان متغیر بوده و ایران با داشتن متوسط ۳۰۰ روز آفتابی جز نواحی پر تابش محسوب می شود.
«عزیزالله کشاورز فرد» افزود: این شرایط فرصت را برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ فراهم کرده که باید با آشنا کردن مردم در این خصوص، نیروگاه های خانگی راه اندازی کرد.
وی تصریح کرد: افزون بر تولید انرژی برق پاک، شرایط مطلوبی برای اشتغالزایی در این زمینه ایجاد می شود به نحوی که سرمایه راه اندازی نیروگاه پس از حدود سه سال جبران شده و مابقی فروش برق توسط مشترکان خانگی با سود همراه است.
این کارشناس برق ادامه داد: همچنین استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در مناطق سخت گذر بسیار به صرفه است و اگر ساکنان این مناطق تصمیمی برای فروش نداشته باشند، می توانند با راه اندازی نیروگاه های بسیار کوچک، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
کشاورزفرد گفت: در مناطقی از لرستان همچون تنگ ۵ و ۷ که راه دسترسی به سختی حاصل می شود می توان با راه اندازی نیروگاه خانگی برای هر خانوار، روزانه یک کیلووات برق مورد نیاز آنان را تامین کرد.
وی اضافه کرد: پتانسیل جذب انرژی خورشیدی در ایران به ‌طور متوسط ١٨٠٠ کیلووات به ازای هر متر مربع است که عدد بالایی محسوب می شود.
 

https://zistonline.com/vdcci0qm.2bqos8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما