تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 79407
برای اولین بار در ایران

کشف گونه ای جدید از غازهای کانادایی

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در استان مرکزی، از مشاهده و کشف گونه ای جدید از غازهای کانادایی در تالاب میقان اراک خبر داد که تاکنون در هیچ نقطه ای از ایران مشاهده نشده بود.
کشف گونه ای جدید از غازهای کانادایی
به گزارش زیست آنلاین، محمود کلنگری اظهار داشت: این پرنده یک گونه از غاز کانادایی (Branta Hutchinsii) است که نزدیکترین اجتماع این گونه پرنده تا کشور ایران دست کم چند هزار کیلومتر فاصله دارد.

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در استان مرکزی در گفت و گو با مهر افزود: این پرنده از راسته اردک‌سانان است که در بسیاری از نقاط دنیا شاهد آن هستیم، در ایران اما به رغم وجود گونه های خاص و چشمگیر پرندگان، این گونه از پرنده تاکنون مشاهده نشده بود.

وی بیان کرد: مهاجرت این گونه پرنده به ایران از نظر تعداد ممکن است در طی سال های آینده افزایش یابد همانطور که امروز تالاب میقان اراک در فصول سرد میزبان جمع گسترده ای از درناهای خاکستری است.

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در استان مرکزی خاطرنشان ساخت: به دلایل علمی این مهاجرت می تواند به صورت خواسته یا ناخواسته صورت گرفته باشد. عواملی از قبیل شرایط نامساعد جوی ممکن است موجب این تغییر مسیر مهاجرت شده باشد.

کلنگری تصریح کرد: این پرنده با توجه به اینکه طی روزهای اخیر در تالاب میقان اراک برای اولین بار مشاهده شده، به لیست گونه های حیات وحش ایران افزوده شد.

مهاجرت غاز کانادایی

وی ضمن بیان اینکه این پرنده تاکنون نام فارسی نداشته و به دلیل شکل ظاهری غاز گونه سفید نام گرفته ادامه داد: این رخداد نشانگر آن است که تالاب میقان اراک به عنوان یک زیستگاه ارزشمند برای پرندگان مهاجر بایستی حفظ و صیانت شود.

غاز کانادایی گونه‌ای از غاز است با سر و گردن سیاه با لکه‌های سفیدی در صورت و بدنی خاکستری. غاز کانادایی بومی شمالگان و مناطق معتدل آمریکای جنوبی است. این غاز گاهی نیز به شمال اروپا مهاجرت می‌کند.

در دنیا نژادهای مختلف غاز وجود دارد که هر کدام از این نژاد سرگذشت خاص خود را دارند. که برخی از انواع نژاد غاز در ایران هم در دستگاه جوجه کشی هچ و پرورش داده می شوند که در این مطلب در مورد نژادهای مختلف غاز اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: مقابله با شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر انواع نژاد غازانواع نژاد غازهای استاندارد شده‌ای که امروزه در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط دنیا وجود دارد، اغلب از نژاد وحشی خاکستری بوجود آمده‌است. نژادهای اقتصادی که امروزه در اغلب پرورشگاه‌های مخصوص غاز در دنیا وجود دارند عبارتند از:

نژاد غاز تولوز (Toulouse)نژاد فرانسوی و منسوب به شهر تولوز است و بیش از هر نژاد دیگر از نظر جوجه کشی غاز تولوز تولید گوشت مورد توجه قرار گرفته‌است زیرا دارای جثه بزرگ بوده و اصلاح شده می‌باشد. وزن در غازهای نر بالغ در حدود ۷ – ۱۱ کیلوگرم و در غازهای ماده بالغ در حدود ۹ کیلوگرم می‌رسد. بدن حجیم، پهن پایین افتاده و جمع وجور و تقریباً کم پر است.

نژاد غاز امبدن (Embden)به این نژاد آمدن Emden نیز می‌گویند. این نژاد آلمانی است و ابتدا در شهر برمن Bermen آلمان پرورش داده می‌شد وبه همین نام نامیده می‌شد، ولی چون اولین بار از شهر آمدن آلمان به انگلستان برده شد، از این رو به نام نژاد آمدن معروف گردید. نژاد مذکور یکی از نژادهای محبوب غاز است که از نظر تولید گوشت قابل توجه است زیرا دارای جثه‌ای بزرگ است ولی بدن مانند نژاد تولوز پایین افتاده و جمع و جور نیست. پر و بال‌ها نارنجی سایه دار می‌باشد. رنگ منقار روشن‌تر از رنگ پاهاست و رنگ چشم‌ها آبی درخشان است.
 

غاز کانادایی نوعی نژاد نادرنژاد غاز چینی (Chines)نژاد چینی از نظر وزن و جثه به پای دو نژاد تولوز و امبدن نمی‌رسد ولی از نظر شکل ظاهر کاملاً از دو نژاد دیگر متمایز است. بدن کاملاً مستقیم است و پاها و گردن نسبت به بدن تقریباً بلندتر می‌باشد. این نژاد یک برجستگی دکمه مانند در قاعده منقار دارد. از نظر رنگ دو نوع از این نژاد وجود دارد. یکی نوع قهوه‌ای و دیگری نوع سفید است.

بیشتر بخوانید: پویش «نه به کشتار پرندگان مهاجر» در مازندران کلید خورد نژاد غاز آفریقایی (African)یکی از نژادهای سنگین وزن غاز است که استاندارد شده‌ است. این نژاد برای اولین بار در سال ۱۸۷۴ معرفی گردید و در دو گونه قهوه‌ای (یا خاکستری) و سفید وجود دارد. این نژاد از نژاد چینی بوسیله بدن سنگین و گردن ستبر و کلفت خود متمایز می‌گردد. دارای بدنی عمیق، طویل بوده و جناغ کشیده می‌باشد و بدن را تقریباً مستقیم نگه می‌دارد. پرنده‌های بالغ این نژاد دارای برجستگی دکمه مانند و بزرگی در انتهای بالای منقار می‌باشند. رنگ این دگمه ممکن است در اثر سرما و یا هنگام عصبانیت و آزار تغییر کند.

نژاد غاز کانادائی (Canada)نژادی بزرگ و زیبا با گردنی راست و بلند و سیاه و لکی سفید مانند کروات در زیر گلو است و به همین دلیل «غاز کروات» نیز نامیده می‌شود. این غاز از غازهای وحشی آمریکای شمالی سرچشمه می‌گیرد که وزن آن از ۵/۱ کیلو تا ۶ کیلوگرم متغیر است. به علت وحشی بودن بهتر است آن‌ها را در محیط‌ های بسته نگهداری کرد و یا این که به موقع پرهای آن‌ها را قطع کرد. چنانچه مدت مدیدی نگهداری شود به خوبی اهلی و خانگی می‌شود.

نژاد غاز سبواستوپول (Sevastopol)غازی سفید با جثه متوسط است که به خاطر پرهای بلند فر دار معروف استغاز اوکراینی و پرهای مذکور تمامی بدن پرنده را می‌پوشاند. وزن غاز نر آن در حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم ووزن غاز ماده آن در حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم است. منقار و ساق پا به رنگ نارنجی و چشم‌ها به رنگ آبی روشن است. منشأ این نژاد قاره اروپا و در امتداد رودخانه دانوب و در اطراف دریای سیاه می‌باشد.

نژاد غاز زرد آمریکایی (American Buff)این نژاد جزو نژادهای متوسط الجثه می‌باشد و غاز نر آن در حدود ۸ کیلوگرم و غاز ماده در حدود ۷ کیلوگرم وزن دارند. چشمان آن به رنگ فندقی تیره و رنگ منقار و ساق پا و پنجه‌ها نارنجی است.

نژاد غاز زرد بریکون (Brecon Buff)این نژاد در سال ۱۹۳۰ میلادی در ایالت ولز انگلستان به وجود آمد و اولین نژاد از نژادهای زرد بود که استاندارد گردید. این نژاد جزو نژادهای متوسط غاز بوده و ساق پای آن صورتی رنگ است و پنجه پا و منقار و چشم به رنگ قهوه‌ای است.

نژاد غاز فرانکونیان (Frankonian)نژادی کهن و آلمانی است که از بخش شمالی ایالت باواریا Bavaria آمده‌است و نژادی کوچک است که وزن آن در حدود ۴ تا ۶ کیلوگرم است و روش نگهداری آن بسیار ساده و آسان است. معمولاً به دو گونه قهوه‌ای و آبی روشن دیده می‌شود و گونه آبی روشن آن آخیراً به وسیله موسسه استاندارد آلمان پذیرفته شده‌است.

نژاد غاز لینی (Leine)این نژاد در نزدیکی اولدنبرگ Oldenburg آلمان به وجود آمده‌ است و از نژادهای متوسط الجثه بوده که به خوبی چرا می‌کنند و می‌تواند در مسافت‌های طولانی به چرا بپردازد. اندامی عمودی و قائم دارد و ناحیه خلفی بدن را مستقیم نگه می‌دارد، معمولاً به دو رنگ سفید و خاکستری دیده می‌شود. وزن غاز نر در حدود ۷ کیلوگرم و وزن غاز ماده در حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم است. این نژاد توجه کافی به جوجه‌های خود مبذول می‌کند.

نژاد غاز لیپی گانز (Lippeganse)نژادی آلمانی و بسیار نادرغاز نژاد لیپی گانز است که اطلاعات چندانی در مورد آن موجود نیست. معمولاً به رنگ سفید است و منقار آن نوک تیز و صورتی رنگ است. معمولا این نوع از نژاد غاز جمعیت آن کم می باشد و بیشتر بصورت وحشی زیست می کنند.

غاز نرماندی (Normandy)این نژاد متعلق به منطقه نرماندی فرانسه می‌باشد و از مشخصات ممیزه آن امکان تفکیک نر و ماده از روی رنگ می‌باشد، به طوری که غاز نر همیشه سفید رنگ است، در حالی که غاز ماده به رنگ سفید و خاکستری است. رنگ چشم‌های این نژاد همیشه آبی است. غاز نر در حدود ۵/۴ تا ۵/۵ کیلوگرم و غاز ماده در حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن دارد.

غاز  سفید نروژی (Norwegian White)این نژاد نروژی به منظور تامین گوشت مناسب به وجود آمده‌است. غاز نر در حدود ۹ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که وزن غاز ماده در حدود ۸ کیلوگرم است. متأسفانه این نژاد امروزه در نروژ بسیار کمیاب شده‌است. نژادی مقاوم، دلیر و خودکفاست. غاز ماده مادر خوبی برای جوجه‌های خود می‌باشد و قادر است که سالیانه در حدود ۱۰۰ عدد تخم بگذارد، البته به شرطی که مجبور نباشد بر روی تخم‌ها بخوابد.

بیشتر بخوانید: کوچ پرندگان مهاجر به زیستگاه های خراسان شمالی غاز نژاد مهاجر (Pilgrim)این نژاد را نیز می‌توان از روی رنگ تعیین جنسیت کرد، به طوری که غازهای نر همگی به رنگ سفید و با چشم‌های آبی می‌باشند، اما غاز ماده به رنگ خاکستری با لکه سفید بر روی سر و چشم قهوه‌ای می‌باشند. منقار و پاها در هر دو جنس نارنجی است. جوجه یک روزه نر، زرد یا نقره‌ای با منقاری روشن است، در حالی که جوجه یک روزه ماده خاکستری سبز فام با منقاری تیره‌است.

https://zistonline.com/vdcgut9u.ak9yz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما