تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 79401
تعداد مشترکان صنعت برق تا پایان مهرماه سال جاری، به حدود ۳۵ میلیون و ۴۶۸ هزار مشترک رسیده که این تعداد در مقایسه با پایان سال گذشته، حدود ۶۳۳ هزار مشترک افزایش یافته است.
 افزایش  ۶۳۳ هزار نفری مشترکین برق ایران در مقایسه با پایان سال گذشته
به‌گزارش زیست آنلاین، در حال حاضر ۲۸ میلیون و ۵۵۲ هزار مشترک از آمار یاد شده مربوط به بخش خانگی، یک میلیون و ۶۶۸ هزار مشترک مربوط به بخش عمومی،  ۴۳۶ هزار مشترک مربوط به بخش کشاورزی، ۲۴۲ هزار مشترک مربوط به بخش صنعتی و چهار میلیون و ۵۷۰ هزار مشترک مربوط به سایر مصارف (تجاری) بوده است.

بر این اساس، تعداد کل مشترکان برق کشور تا پایان مهرماه سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز حدود ۳.۱ درصد افزایش یافته است. از طرفی میزان فروش برق به مشترکان مختلف کشور تا نیمه نخست سال جاری، ۱۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است. در حال حاضر مشترکان خانگی با ۳۴.۴ درصد، بیشترین سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند و میزان فروش برق به این بخش در بازه زمانی یاد شده به ۴۷ میلیارد و ۹۴ میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

هم‌چنین طبق اعلام وزارت نیرو، فروش برق به بخش صنعتی ۴۲ میلیارد و ۵۳ میلیون کیلووات ساعت، بخش کشاورزی ۲۲ میلیارد و ۱۹۴ میلیون کیلووات ساعت، بخش عمومی ۱۳ میلیارد و ۷۵۳ میلیون کیلووات ساعت، سایر مصارف (تجاری) ۱۰ میلیارد و ۱۳۶ میلیون کیلووات ساعت و روشنایی معابر دو میلیارد و ۷۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است.

در حال حاضر بخش خانگی با ۳۴.۴ درصد، بخش صنعتی با ۳۰.۶ درصد، بخش کشاورزی با ۱۶.۲درصد، بخش عمومی با ۱۰ درصد، سایر مصارف(تجاری) با ۷.۴ درصد و روشنایی معابر با ۱.۵ درصد به ترتیب بیش‌ترین سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

از آنجا که طبق برنامه ششم توسعه، قیمت متوسط سالیانه برق در هر سال حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، کارشناسان بر این عقیده‌اند که لزوم کاهش مصرف برق از سوی مشتریان مختلف برای کاهش هزینه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

بارها درباره روش‌های کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف در مصارف خانگی توصیه و هشدار داده شده که خاموش کردن تجهیزات کامپیوتری و ادوات صوتی تصویری به جای حالت آماده بکار در زمان‌های عدم استفاده طولانی و استفاده از لوازم برقی پرمصرف نظیر ماشین لباسشویی و اتو در ساعات غیر پیک مصرف از آن جمله است.

هم‌چنین دربار مصارف اداری-تجاری نیز خاموش کردن تمام چراغ‌های دفتر کار در هنگام شب و جایگزینی آن‌ها با لامپ‌های  LED، استفاده از انرژی‌های سبز برای تامین انرژی، استفاده از سیستم‌های هوشمند در ادارات و ساختمان‌های تجاری برای روشن و خاموش کردن تجهیزات روشنایی، گرمایشی و سرمایشی در زمان مناسب، استفاده از رنگ‌های روشن در سقف و دیوارهای محیط کاری، استفاده از پنجره‌های دوجداره و عایق‌کاری دیوارها، تعمیر، سرویس و نگهداری به ‌موقع تجهیزات و تغییر ساعات کار اداری و شیفت زمانی به سمت اوایل صبح را از جمله راهکارهای کاهش مصرق برق عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: مصرف برق ایران در آستانه انفجار 

 کمبود منابع مالی مهمترین دلیل خاموشی‌ها

کمبود منابع مالی مهمترین دلیل خاموشی‌هاعضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مدیران وزارت نیرو و توانیر گزارشی را در جلسه این کمیسیون مطرح و کمبود منابع مالی را مهمترین دلیل مشکلات و نارسایی‌های برق کشور عنوان کردند ضمن اینکه به نظر می‌رسد می‌توان با مدیریت لازم در مصرف برق کمبود ۹ هزار مگاواتی را جبران کرد.

به گزارش برق نیوز، جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، درباره جزئیات جلسه عصردیروز این کمیسیون گفت: در این کمیسیون معاون برق و انرژی وزارت نیرو گزارشی را در خصوص آخرین وضعیت برق، نیروگاه‌ها و راندمان و کمبود‌ها به ویژه در خصوص مسائل مالی ارائه دادند ضمن اینکه مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی هم درباره آخرین وضعیت تولید برق کشور مباحثی را مطرح کرد.

وی افزود: در جلسه این کمیسیون مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و همچنین مدیرعامل توانیر درباره نارسایی‌ها، کمبود‌ها برق به خصوص در فصل تنظیم بودجه و انتظارات‌شان از خانه ملت برای تخصیص اعتبارات بیشتر جهت تولید برق و احداث نیروگاه‌های جدید اعلام کردند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: تدابیر اتخاذ شده وزارت نیرو و زیرمجموعه‌هایش جهت عدم کمبود و نارسایی‌های برق در تابستان سال جاری و پرهیز از تکرار این موضوع در سال آینده مطرح شد ضمن اینکه اعضای این کمیسیون هم سؤالاتی را در این خصوص مطرح کردند.

وی با بیان اینکه اعضای این کمیسیون به مدیران وزارت نیرو و توانیر و شرکت‌های تابعه گفتند که باید تدابیر لازم مدیریتی به منظور عدم پرهیز از نارسایی‌های برق در اوج مصرف صورت گیرد و این دقیقاً همان کاری است که در چین هم انجام می‌شود.

میرزایی گفت: در این جلسه با آنکه عنوان شد شاید ۹ هزار مگاوات کمبود برق در سال آینده وجود داشته باشد، اما این امر مربوط به پیک مصرف است که با تولید برق در شرایط فعلی فرق می‌کند لذا می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های لازم برای رفع این مشکل انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عرضه و تولید برق در شرایطی است که صادرات هم داریم، اما اینکه برای دو هفته اوج مصرف برق در ایام تابستان در کشورمان همه چیز را به هم بریزیم صحیح نیست و می‌طلبد با برنامه‌ریزی لازم از این بحران عبور کنیم. ضمن اینکه با مدیریت لازم به هیچ‌وجه به هیچ فرد و قشر خاصی فشاری نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه باید در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به منظور مدیریت مصرف انرژی در سال آینده برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، گفت: باید هدف‌گذاری‌ها در این خصوص اخذ شده و پایش مستمری از سوی این کمیسیون صورت گیرد تا به مشکل برخورد نکنیم.

بیشتر بخوانید: حذف یارانه ی انرژی، راه حل خاموشی های پیش روتعرفه برق مشترکان پرمصرف در ماه‌های گرم سال

تعرفه برق مشترکان پرمصرف در ماه‌های گرم سال افزایش می‌یابدوزیر نیرو در حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو در جمع خبرنگاران درباره افزایش تعرفه آب و برق اظهار داشت: طرح افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف برای ماه‌های گرم سال اجرایی خواهد شد.

 "رضا اردکانیان" روز (یکشنبه) در حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو در جمع خبرنگاران درباره افزایش تعرفه آب و برق اظهار داشت: ما طرح را آماده کردیم، در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و در نوبت طرح در هیئت وزیران است.

اردکانیان افزود: با توجه به اینکه قرار است طرح برای تعرفه برق در ماه‌های گرم اجرا شود، چند ماه زمان گذاشتیم که بعد از تصویب فرصت داشته باشیم به مردم اطلاع‌رسانی کرده و توجیه شوند تا بدانند هزینه‌های مصرف‌شان در ماه‌های گرم به چه صورت است و چگونه می‌توانند مصرف را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: طرح در زمان مناسب تصویب می‌شود و ما فرصت کافی برای اطلاع‌رسانی خواهیم داشت.

وی از طراحی نرم‌افزاری جدید برای کاهش مصرف انرژی در منازل خبر داد و گفت: نرم‌افزار مناسبی تهیه شده که مردم خودشان می‌توانند انتخاب کنند دستگاه مصرفی‌شان چه ساعتی روشن شود، چه میزان برق مصرف کرده و چقدر هزینه برایشان داشته باشد.

وزیر نیرو درباره بارورسازی ابر‌ها نیز بیان کرد: این روش، روشی غیرمتعارف برای باران‌زایی است؛ ما با استفاده از تجربیات سال‌های اخیر و امکانات خوبی که داریم این طرح را اجرا می‌کنیم. 

https://zistonline.com/vdca6yn0.49now15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما