تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79384
در حال حاضر ۸۵ واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در ایران در حال ساخت و بهره‌برداری است که با تاکید رییس جمهور باید توسعه این فناوری با سرعت بیش‌تری پیش برود.
جزئیات وضعیت پروژه‌ی آب‌ شیرین‌ کن‌ ها در ایران
به گزارش زیست آنلاین، طبق  ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو باید ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شهرهای ساحلی همجوار با خلیج فارس و دریای عمان را از طریق آب شیرین‌کن تامین کند و بر اساس این قانون نیز باید حداقل ۷۰ درصد تجهیزات آب شیرین‌کن‌ها و انتقال دانش و فناوری آن توسط شرکت‌های داخلی انجام شود.

علی‌رغم اقدامات متعددی که در این راستا انجام شده، احمد سیاحی - مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فن‌آوری و ارتباط با صنعت آبفای کشور - معتقد است که کماکان از برنامه عقب هستیم؛ چراکه بیش از یک سال از اجرای برنامه ششم گذشته اما برنامه عملیاتی در این زمینه تدوین نشده است.

به گفته وی، عزم دولت در این زمینه جدی است و با توجه به تخصیص عمده منابع برای این طرح و حمایت جدی از تولیدکنندگان تجهیزات و کالاها می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی در این طرح نهایت همکاری را برد. هم‌چنین اخیرا رئیس جمهوری بر این مساله تاکید کرده و گفته است که ایران تقریباً در یک منطقه خشک قرار گرفته است و ما باید برای مردم به فکر آب باشیم؛ ایران هیچ مشکل آبی ندارد، بلکه مشکل تلاش و برنامه‌ریزی دارد.

وی هم‌چنین گفته است "در جنوب و شمال آب داریم؛ چطور تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این آب استفاده می‌کنند و ما استفاده نمی‌کنیم و همه چشم ما به آسمان بوده که باران ببارد. خداوند منابع بزرگ آب را در کنار ما قرار داده و باید از آن‌ها استفاده کنیم".

روحانی اما با بیان این‌که در شمال باید همانند دیگر همسایگان از دریای خزر استفاده کنیم، اظهار کرد: درحالی که دیگران در حال بهره‌گیری از آب دریای خزر هستند اما ما معطل مانده‌ایم و تماشا می‌کنیم. کشورهای همسایه در دریای خزر، این همه آلودگی درست می‌کنند، به‌گونه‌ای که در ساحل خزر در مازندران، گیلان و گلستان لایه نفتی روی آب بسته شده است و ما استفاده مشروع‌مان از این دریا را به بهانه‌های بسیار جزئی که نادرست و ناصحیح است، انجام نمی‌دهیم.

از سوی دیگر، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - نیز اخیر اعلام کرد که در زمینه آب‌شیرین‌کن‌ها، ۱۴۲ قرارداد مشارکت بخش خصوصی با سرمایه‌ای بالغ‌ بر ۷۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و وزارت نیرو برنامه‌های ویژه‌ای را برای این موضوع در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: طرح‌های آب‌شیرین‌کن بوشهر تسریع می‌ یابد 

جزئیات وضعیت پروژه‌ی آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران

درباره جزئیات اجرای پروژه آب شیرین کن در ایران، شاهین پاکروح - معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور - به ایسنا گفت: تأمین آب فلات مرکزی ایران، شامل ۱۷ استان از طریق شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان، جزو برنامه وزارت نیرو است که هم‌اکنون آب‌شیرین‌کن‌هایی به ظرفیت ۲۳۰۰۰ متر مکعب در بندرلنگه، چابهار و کنارک به ظرفیت ۳۲۵۰۰ مترمکعب، در آبادان به ظرفیت ۱۰.۰۰۰ مترمکعب، در بندرعباس به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب، در شبانه‌روز در حال احداث است و در تمامی جزایر جنوب، تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا، فعال و یا در دست اجراست.

وی با تاکید بر این مساله که در شرایط کنونی، به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ خشکسالی، ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های غیرمتعارف هم‌چون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها هستیم، تصریح کرد: تکمیل و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌های در حال احداث در شهرهای بندرعباس، بستک و پارسیان تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد نیاز آبی استان از طریق تأسیسات شیرین‌سازی تأمین خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی نیز وابسته به آب‌های سطحی و زیر سطحی خواهد بود.

چاره‌ای جز رفتن به سمت تامین آب شیرین از محل آب دریا وجود نخواهد داشتدر هر حال، به گفته کارشناسان، با وضعیت کنونی خشکسالی و تغییر اقلیم موجود، چاره‌ای جز رفتن به سمت تامین آب شیرین از محل آب دریا وجود نخواهد داشت، در این راستا نیز مطالعاتی که وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام داده، به تصویب رسیده و ابلاغ شده است که در فاز اول، آب مورد نیاز حاشیه یکصد کیلومتری جنوب کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر، به‌طور کامل از آب دریا تامین شود و از آب‌های درون سرزمینی رفع نیاز شود.

هم‌چنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده، باید در آینده دو میلیون مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین کن داشته باشیم؛ هم‌اکنون نیز ۴۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین کن درحال ساخت و بهره برداری است و قرار شده تا طی دو فاز، با تامین ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز، به اهداف مورد نظر دست یافت و به نظر می‌رسد که با این رویکرد دولت بتواند گام بزرگی در این حوزه بردارد.

بیشتر بخوانید: استفاده از انرژی های پاک برای آب شیرین کن هاچاره‌ای جز رفتن به سمت تامین آب شیرین از محل آب دریا وجود نخواهد داشت

انجام مطالعات برای استفاده از آب شیرین کن در ۵ نقطه کشوررییس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از انجام مطالعات برای استفاده از آب شیرین کن و انتقال آب در پنج نقطه کشور خبر داد.

ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده در وزارت نیرو و شورای آب و شورای عالی امنیت ملی، ۱۶ استان کشور در خشکسالی سختی به سر می برند. لذا طبیعی است که استفاده از آب شیرین‌کن‌ها یکی از راه‌های مناسب برای تامین آب است.

وی با بیان این که برای رسیدن به این هدف انجام کار مطالعاتی در پنج نقطه صورت گرفته است، گفت‌: اولین نقطه استفاده از آب شیرین کن در خلیج فارس برای خوزستان و منطقه خشک بوشهر است. دومین نقطه مربوط به بندرعباس و تنگه هرمز جهت آبرسانی به کرمان ــ یزد و اصفهان می‌باشد که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: نقطه سوم مربوط به سواحل مکران، برای آب رسانی به سیستان‌وبلوچستان ، خراسان جنوبی و قسمت جنوبی خراسان مرکزی و طرح دیگر برای آبرسانی به استان‌های مرکزی مناطق نیازمند آب است.

حسن بیگی اضافه کرد: طرحی دیگر مربوط به انتقال آب و استفاده از آب شیرین کن از دریای خزر برای استان‌های قم، سمنان، سبزوار، نیشابور و جنوب شرقی خراسان رضوی است.

وی در پایان با بیان این که برای اشاعه این طرح‌ها به حداقل به ۱۰ متر مکعب آب شیرین کن نیاز است، گفت‌: مطالعات انجام شده است و این طرح‌ها برای کرمان و یزد در حال انجام است. طرح‌هایی که به مجلس شورای اسلامی ارتباطی نداشته و دولت نیز با مطالعات آن را انجام می‌دهد.

https://zistonline.com/vdcayen0.49noa15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما