تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79382
در هر دقیقه یک میلیون بطری پلاستیکی در سراسر جهان فروخته می‌شود که تنها کم‌تر از یک‌ دوم آنها بازیافت می‌شوند. باقی به دریاها فرو می‌ریزند.
بازیافت بطری‌ های پلاستیکی در صنعت مد
به گزارش زیست آنلاین، زمان آن رسیده تا به بطری‌های پلاستیکی فرصت زندگی دوباره بدهیم. بازیافت یکی از راه‌های برون‌رفت از انباشت زباله پلاستیکی است. از این‌رو شرکت‌هایی با تولید محصولات خود از زباله‌های پلاستیکی برآنند تا توجه هرچه بیشتر مردم را به انبوه زباله‌های پلاستیکی در محیط زیست‌مان جلب کنند.

هر روز شرکت‌ها و صاحبان صنایع بیشتری به بازیافت زباله پلاستیکی روی می‌آورند و از آن محصولات مختلفی را می‌سازند. بطری‌های پلاستیکی مصرف شده که از ترکیب شیمیایی پلی اتیلن ترفتلات ساخته شده‌اند هر روز کاربرد بیشتری می‌یابند، حال برای تولید لباس، مصالح ساختمانی، کوله‌ پشتی‌های مناسب، کفش یا لوازم خانگی. بدین شکل یک بطری پلاستیکی خالی در شکل دیگر و کاربردی دیگر به یک زندگی دوباره دست می‌یابد.

بیشتر بخوانید: پسماند طلای کثیف برای آنکه بطری های پلی اتیلن کهنه و دورریز تبدیل به الیاف پلی استر شوند، ابتدا می باید طی روندی آنان را خرد کرد و به شکل ریزدانه درآورد و پس از روند رنگ زدایی این ریزدانه های رنگارنگ، آنان را به الیاف نازک پلی استر تبدیل کرد. این ماده مصنوعی کاربرد متنوع بسیاری در انواع صنایع دارد.

زباله های پلاستیکی

حدود یک چهارم از بطری های پلاستیکی کهنه و دورریز قابلیت تبدیل به بطری های جدید را دارند. برای تولید این بطری ها ابتدا ریزدانه های پلاستیکی ذوب شده به شکل پاره های استوانه ای شکل درمی آیند. سپس در روندی حرراتی، با دمایی حدود ۲۵۰ سانتیگراد، این پاره ها به بطری های پلاستیکی تبدیل می شوند.

بازیافت پلاستیک: از زباله تا سکوی نمایش مُدشرکت بزرگ سوئدی ايکیا، تولیدکننده و فروشنده مبلمان خانه، از بازیافت بطری های پلاستیکی پلی اتیلن برای روکش های مصنوعی (یا فویل) آشپزخانه مدرن خود به نام کونگزباکا (Kungsbacka) استفاده کرده است. کل روکش این آشپزخانه مدرن از موادبازیافتی ساخته شده و برای ساخت روکش سیاه رنگ هر قطعه ۴۰ در ۸۰ سانتیمتری آن نیز، از ۲۵ بطری نیم لیتری پلی اتیلن استفاده شده است.

«فرشتگان مسلح » (Armedangels)، که نام یک تولید کننده لباس در شهر کلن است، به یک ماده ترکیبی دست یافته است. ٪۶۵ این ماده ترکیبی پنبه خالص طبیعی و ٪۳۵ دیگر پولیستری که از بازیافت بطری های پلی اتیلن تهیه شده اند. این شرکت موفقیت جهانی این محصولات جشن را گرفته است. تعداد کارکنان این شرکت تولیدکننده مد اجتماعی ۷۰ نفر اعلام شده اند. فرشتگان مسلح هر سال از چهارمجموعه مد لباس خود در بازار رونمایی میکنند.

برای تولید یکدست پلیور پشمی پلار به ۱۶ بطری پلاستیکی نیاز است که تقریباَ مشابه آن پتوهای پشمی هستند که صددرصد از مواد پولیاستر ساخته شدهاند. آن پارچههایی که از الیاف پلیاستر بافته میشوند، حامل الکتریسته ساکناند که بنابه گفته انستیتو فدرال آلمان این شوکهای کوچک الکتریکی خطری برای انسان ندارند.

از بازیافت اپلی اتیلن همچنین میتوان محصولات و لوازم اداری مانند سبد و یا پوشه تولید کرد.

بیشتر بخوانید: بازیافت با روش‌های سبز درپوش بطری های پلی اتیلن شالوده تولید ریزدانه های گرانول را تشکیل میدهند که ازجمله در تولید سپر و چراغ جلو ماشین اوپل مدل «آدم» (Adam) به کار رفته است. هر سال شرکت خودروسازی اوپل ۴۵هزار تن مواد بازیافتی را در محصولات جدیدش به کار می گیرد.

شرکت تولیدکننده محصولات ورزشی نایک (Nike) در مسابقات جهانی سال جاری بازیکنان تیم ملی برزیل را به تریکوهای پلی اتیلن ملبس کرد.

در روند بازیافت بطری های پلاستیکی کهنه و دورریز پلی اتیلن یا دیگر محصولات مواد مصنوعی، به هنگام دمیدن در فضای خالی آنها، ماده ای تولید میشود که نوع دیگری از مواد ساختمانی است. در سنگ نماهای ساختمانهای اکو یا "ساختمانهای سبز" کشور تایوان، یک ونیم میلیون از ذرات چنین ماده ای به کار رفته است. نحوه پیدایش و شیوه ساخت و ساز و همچنین طرح ساختمانها نیز توسط آرشیتکت تایوانی آرتورهاونگ به انجام رسیده است.

تولید پلی استرتولید کفش ورزشی زباله‌های پلاستیکیشرکت آدیداس در همکاری با یک سازمان حفاظت محیط زیست به نام «Parley For The Oceans»، کفشی را به بازار عرضه کرده که با بهره گیری از زباله های پلاستیکی تولید شده است. به گفته آدیداس ۱۱ بطری پلاستیکی شناوردر اقیانوس گداخته شده اند تا یک جفت از این کفش ها ساخته شود. ٪۹۵ از رویه این کفش، که « Parley Uncaged» (Ultra-Boost) نامیده می شوند، از پلاستیک صید شده از آبها تشکیل شده است .کف کفش از لاستیک طبیعی است، اما بند آن به گفته آدیداس از بطریهای پلی اتیلن بازیافت شده اند.   

تریکو از زباله‌های پلاستیکیباشگاه فوتبال بایرن مونیخ بازیکنان خود را به تریکوهایی ملبس کرده که الیاف آن تماما از زباله‌های پلاستیکی بازیافتی اقیانوس‌ها تهیه شده‌اند. این تریکوها با همکاری شرکت آدیداس و باشگاه بایرن مونیخ تولید شده‌اند. برای هر تریکو بازیافتی ۲۸ بطری پلاستیکی مصرف شده است.

بیشتر بخوانید: برای کاهش زباله های پلاستیکی از بطری های بازیافتی بارانی تولید شد تولید لباس‌های بازیافتی فارل ویلیامز و جی استارفارل ویلیامز هنرمندی است نامی و شناخته شده در سراسر جهان. او نیز همراه با یک شرکت هلندی تولیدکننده شلوارهای جین به نام «جی استار» دست به ابتکار تولید لباس‌های بازیافتی زد. یک مؤسسه زیست فن‌آوری هلندی، که از سوی فارل ویلیامز نیز تامین مالی می‌شود، با انتقال زباله‌های پلاستیکی از دریا، آن‌ها را برای تولید محصولات پوشاکی بازیافتی در اختیار شرکت «جی استار» قرار می‌دهد.

دنیای مد جدید مارینا دبریسمارینا دبریس در مد جدید خود، به نام "زباله شیک"، با شیوه منحصر بفردش در بازیافت مواد مصنوعی، زباله‌های پلاستیکی دریایی را به لباس‌های خارق‌العاده‌ای تبدیل کرده است. تور ماهیگیری، پلاستیک، کیسه پلاستیکی، نوارهای ایمنی و بسیار چیزهای دیگر مواد اولیه لباس‌های او جدید او هستند. مارینا دبریس نیز بر آن است تا با مد خود بیننده را نسبت به انبوه زباله‌های پلاستیکی هوشیار سازد.

ریزپلاستیک هاشرکت زنجیره‌ای  H&Mدر این میان شرکت زنجیره‌ای مد سوئدی «H&M» هم وجدان زیست محیطی‌اش بیدار شده و به بازیافت زباله‌های اقیانوسی پرداخته است. این شرکت در مجموعه مد خود به نام "هوشیاری منحصر به‌فرد" طی دوره‌ای به ارائه لباس‌هایی پرداخت که بسیاری از آنان با مواد یا الیاف سبز تولید شده بودند. این شرکت زنجیره‌ای همچنین در آخرین مجموعه خود از لباس شبی رونمایی کرد که برای آن از بازیافت ۸۹ پلی اتیلن استفاده شده بود.

هشت بطری پلاستیکی در هر شلوار جینشرکت لیوایز (levis) که یکی از بزرگترین شرکت‌های نساجی و همچنین نخستین تولیدکننده محصولات پوشاکی جین در جهان است، از شلوار جین زنانه خود در بازار رونمایی کرد و در مجموعه دنیم (جین پنبه‌ای) خود از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی بهره گرفت. ٪۲۰ از الیاف پولیستر هر شلوار از بطری‌های آسیاب ‌شده تهیه شده‌ است. به این معنا که برای تهیه هر شلوار جین به طور متوسط هشت بطری پلاستیکی به کار رفته است. این شلوار زنانه که برشی تنگ و باریک دارد، برگرفته از مدل کلاسیک ۵۰۴ شلوار مردانه است.

بیشتر بخوانید: زباله‌های پلاستیکی قاتل خاموش ماهیان تولید لباس از زباله‌های دریاییشرکت اسپانیایی اکوآلف از زباله‌های دریایی یا لاستیک‌های کهنه چرخ ماشین و تفاله قهوه، محصولات بازیافتی مانند ژاکت، لباس شنا، کوله‌پشتی و صندل لاانگشتی تولید می‌کند. اکوآلف با مد ساخته و پرداخته از زباله‌های اقیانوس به خوبی آشناست و پیشگام در صنعت بازیافت پلاستیک از زباله‌های دریایی است.

جوراب شلواری از تور ماهیگیریشرکت تولیدی کونرت (Kunert) جوراب شلواری توری جدید خود را که „Blau ۳۰“ نام دارد، از تور ماهیگیری و دیگر الیاف بازیافتی ساخته است. این شرکت تولیدی جوراب شلواری‌های پرکیفیت خود را با نخ‌های اکوـ نایلون می‌سازد که به احتمال قوی منشأ اصلی آن‌ها نیز زباله است.

منبع: دویچه وله

https://zistonline.com/vdcirpay.t1a3v2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما