تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79375
بررسی‌های پژوهشگران مشخص ساخته است که می‌توان با جایگزینی زیرساخت‌های قدیمی و آلوده‌کننده با زیرساخت‌های مدرن و کارآمد، در جهت حفظ محیط‌زیست و بهبود تغییرات آب‌وهوایی قدم برداشت.
تاثیر بحران های مالی بر تغییرات آب‌ و هوایی
به گزارش زیست آنلاین، زمانی که یک خسارت مالی ایجاد می‌شود مدت‌زمانی نیاز است تا خسارت‌ها برطرف شده و مشکلات حل شوند. شکی نیست خطراتی که در جهان به وجود می‌آید، نیاز به یک رویکرد جامع‌تر دارد و یکی از این مسائل، تهدیدات جدی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی می‌شود.

در دهه پس از بحران مالی جهانی، به‌طور گسترده مکانیسم‌هایی برای تقویت انعطاف‌پذیری سیستم مالی موردبحث قرارگرفته است. درحالی‌که برخی پیشرفت‌ها در این حوزه به‌دست‌آمده اما به نظر می‌رسد که این شرایط هنوز برای ثبات مالی بلندمدت کافی نیست. غیرممکن است که بگوییم چه زمانی بحران بعدی ایجاد خواهد شد و چه اندازه طول خواهد کشید و یا چه خسارت‌هایی به بار خواهد آورد.

شکی نیست، خطراتی که ما با آن مواجه هستیم تابع یک رویکرد خاص بوده که مشابه آن چیزی است که آن را بلافاصله پس از بحران سال ۲۰۰۸ میلادی شاهد بودیم. این موضوع بدان معنی است که توافق روی یک چشم‌انداز جدید برای اداره اقتصاد جهانی، ارزیابی دقیق آن و تنظیم آن به‌صورت موردنیاز و تضمین پاسخگویی کامل برای هر فرد ذینفع صورت گیرد. این چشم‌انداز باید تغییرات عمیقی از قبیل قدرت بازار متمرکز تا تصمیم‌گیری فزاینده اتوماتیک را در برداشته باشد. علاوه بر این، باید اوج‌گیری و ترقی چین را در حوزه اقتصادی موردتوجه قرار داد.

علاوه بر آن، این دیدگاه باید با بالا رفتن ملی‌گرایی و انزواطلبی و با رویکرد اولویت اول دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جنگ تجاری او با چین، تطبیق پیدا کند و باید تشخیص داد که تأثیر ابزارهای اقتصاد کلان، چه پولی و چه مالی، امروزه کمتر از سال ۲۰۰۸ میلادی است. درنهایت، این دیدگاه جدید باید تصمیم واضح و روشن در مورد میزان اتخاذ تصمیمات مربوط به چالش‌های آب‌وهوایی و پایداری را انعکاس دهد.

اگرچه همکاری میان دولت‌ها موجب بروز برخی اقدامات اقلیمی شده اما تقسیم‌بندی در حال افزایش در جامعه بین‌المللی محدودیت‌های این روش را روشن ساخته است. استراتژی های مؤثرتر ممکن است منجر به ایجاد یک ائتلاف از جوامع مدنی و مؤسسات مالی و غیرمالی برای هدایت پیشرفت به‌سوی اهداف مشترک شود.

عوامل مؤثر و حتی نفوذ قدرت نرم دولت‌های محلی که به‌طور فزاینده‌ای با خطرات زیست‌محیطی مواجه هستند، می‌توانند نقش مؤثری در ایجاد انگیزه در شرکت‌ها برای تحقق سیاست های سبز داشته باشند. لازم به ذکر است که به‌طور خاص، بخش مالی، انگیزه‌های لازم برای کمک به حل‌وفصل چالش آب‌وهوایی را ندارد چراکه تصمیم‌گیری مؤسسات مالی در درجه اول بر مبنای کسب سود است.

مؤسسات مالی نیازمند انگیزه‌های جدید برای تغییر عملیات خود ازجمله سرمایه‌گذاری‌های خود هستند. به‌عنوان‌مثال، مدیران می‌توانند حق الامتیازهای خود را تا حدی با عملکرد سرمایه‌گذاری خود در معیارهای آب‌وهوایی مرتبط سازند. این تغییرات نیازمند رشد اقتصادی نبوده و برعکس، بسیاری از راه‌حل‌های آب‌وهوایی مانند استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر کمک می‌کند تا شغل های جدیدی ایجادشده و حتی سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا کند. در حقیقت، جایگزینی زیرساخت‌های قدیمی و آلوده‌کننده با جایگزین‌های مدرن و کارآمد، یکی از مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری قرن است.

لازم به تذکر است که مسئله آب‌وهوایی یک مسئله فراتر از سود و منفعت مالی است. همان‌طور که شورای بین‌المللی تغییر آب‌وهوایی در گزارش اخیر خود هشدار داده، مسیر فعلی جهان منجر به ویرانی محیط‌زیست می‌شود. در حال حاضر، بلایای طبیعی روزبه‌روز بیشتر و شدیدتر شده و همان‌طور که حوادث شدید آب‌وهوایی همچنان افزایش پیدا می کنند، تخریب، مهاجرت و درگیری گسترده نیز رو به گسترش هستند.

ما نه‌تنها باید راه‌حل‌ها را پیاده‌سازی کنیم، بلکه باید آن‌ها را به‌طور منظم و به‌طور دقیق و بر اساس اهداف و اقدامات مبتنی بر شواهد اصلاح کنیم. تنها در این زمان است که ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که نه‌تنها سیستم‌های مالی ما، بلکه تمام ساختارهایی که ثبات جهانی را پایه‌ریزی می‌کنند، به‌اندازه کافی مقاوم هستند.

بیشتر بخوانید: راه حل های مدیریت اقتصادی و مالی منابع آب 

تغییرات اقلیمی

بحران های اقتصادی در سایه تغییرات آب و هوایی بررسی های کارشناسان نشان می دهد پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب و هوائی علاوه بر تاثیرات مخرب بر محیط زیست، نقشی منفی بر اقتصاد جهانی داشته و پیش بینی می شود در پی تداوم این موضوع، یک بحران اقتصادی در پیش رو باشد.
تاکنون بحث های متعددی درباره موضوع تغییرات آب و هوائی و تاثیرات آن بر حوزه های مختلف زندگی بشر منتشر شده است که عموما در حوزه محیط زیست و بهداشت بوده و کمتر به بحث تاثیرات تغییرات آب و هوائی در حوزه اقتصاد پرداخته شده است. بررسی های کارشناسان حاکی از تاثیر بسیار شدید موضوع تغییرات اقلیمی بر اقتصاد جهانی بوده و با توجه به روند فعلی تغییرات آب و هوائی انتظار می رود که یک بحران اقتصادی و مالی برای سال ۲۰۲۳ میلادی مشابه بحران اقتصادی ۲۰۰۷ ایجاد شود.

در همین راستا و به تازگی برنی ساندرز سناتور ایالت ورمونت در سنای ایالات متحده آمریکا بیانیه اقدامات اضطراری برای کاهش میزان انتشار کربن را امضا کرد.

پیش بینی می شود طی بحران اقتصادی پیش رو و ناشی از تغییرات اقلیمی،  سرمایه گذاران در شرکت های سوخت فسیلی عرضه انبارهای ذخیره این گروه از سوخت ها را آغاز کرده و  در طی چند روز ارزش میلیاردها سهام از بین رفته و صدها میلیون نفر در سراسر جهان حقوق بازنشستگی خود را از دست بدهند.

در حقیقت وقوع  این سناریو  غیر ممکن نیست چرا که بر اساس محاسبات کارشناسان  برنامه ریز مالی خطر تغییرات اقلیمی جدی بوده و  آن ها از پیش بینی اثر آسیب های تغییرات آب و هوایی بر بحران های اقتصادی اظهار نگرانی کرده و فعالیت های خود را برای جلوگیری از وقوع این اتفاق آغاز کرده اند. علاوه بر موارد فوق الذکر، این افراد قصد دارند تا سازمان های بزرگ را مجبور به ارزیابی و افشای اقدامات مخاطره آمیز خود در رابطه با آب و هوا و محیط زیست کنند.

مایکل ویلکینز از آژانس جهانی رتبه بندی سهامS & P ، یکی از اعضای نیروی کار در مورد افشای اطلاعات اقتصادی مربط با تغییرات آب و هوایی که به ارائه دستورالعمل های خود در این رابطه پرداخته است در این اربطه می گوید: « مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود اجتناب از شرایط منجر به بروز بحران اقتصادی است.»

در این میان دستورالعمل های داوطلبانه ای وجود دارد که تنها در صورتی اثربخش هستند که این فعالیت ها به طور گسترده انجام شود و شرکت هایی با بزرگترین خطرات این فعالیت ها مواجه می شوند که بیشترین تمایل برای افشای فعالیت های مخاطره آمیز آنها در رابطه با تغییرات آب و هوایی دیده می شود. مهمترین سوالات مطرح شده در رابطه با موضوع فوق  این است که آیا واقعا وقتی ما به طور جدی در پی محدود کردن روند افزایش گرم شدن کره زمین هستیم، می توانیم از یک سقوط مالی و بحران اقتصادی نیز جلوگیری کنیم؟ آیا قادر به هستیم تا به طور حتمی کره زمین را که دچار نوسانات و ناهمواری های اقتصادی است حفظ کنیم؟

به گفته کارشناسان، پدیده گرمایش زمین و تاثیرات آن، سبب ایجاد دو عامل تهدید کننده سیستم اقتصادی و مالی می شود. بر این اسا می توان بهای آسیب های جدی وارد شدهه بر بدنه اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی را که هر لحظه در حال افزایش است، مشاهده کرد. برای نمونه می توان به بازار بیمه لالیدز لندن (Lloyd&#۳۹;s of London) اشاره کرد که به تخمین اثر افزایش سطح آب دریا ناشی از تغییرات آب و هوایی بر افزایش یک سوم ضایعات توفان سندی (Superstorm Sandy) که در حدود ۵ میلیارد دلار پرداخته است.

ویلکینز در این رابطه می گوید: « افزایش شدت و پیامد تلفات و ضایعات ناشی از تغییرات آب و هوایی علاوه بر آسیب زدن به بخش های ساحلی بر اثر افزایش آب، باعث ایجاد میلیاردها میلیارد خسارت اقتصادی و مالی می شود.»

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانباید توجه داشت که اثرات این بحران اقتصادی بر نک تک مردم جهان ناثیر داشته و در پی بروز مشکلات ناشی از آن بانک، موسسات سرمایه داری و مراکز مالی سراسر جهان دچار بحران شده و به تبع آن مشریان و سرمایه گذاران نیز به دردسر خواهند افتاد. در حال حاضر بسیاری از این شرکت ها و موسسات در صنایع نفت و گاز یا در شرکن های خودروسازی  سرمایه گذاری کرده اند که خودروهای الکتریکی تولید نکرده و برنامه ای هم برای این موضوع ندارند. به این ترتیب در هر دو صورت یعنی انجام راهکارهای پیشگیری از تغییرات اقلیمی و همچنین وقوع آن سبب ایجاد خسارت برای این شرکت ها و موسسات خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از موسسات مالی، بانک ها و شرکت های سراسر جهان با چالشی بزرگ در این زمینه رو به رو هستند که در صورت اتخاذ کوچکترین تصمیم اشتباه می تواند منجر به وخیم تر شدن بحران های پیش رو شود.

 

https://zistonline.com/vdcamen0.49no015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما