تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79370
کارشناسان مطالعات جوی هشدار می‌دهند که گرمایش سریع زمین می‌تواند کره خاکی را به شرایطی شبیه به سه میلیون سال پیش بازگرداند.
احتمال بازگشت وضعیت اقلیمی زمین  به ۳ میلیون سال پیش
به گزارش زیست آنلاین، چنانچه روند کنونی تولید گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، بسیاری از گونه‌ها از میان خواهند رفت. تغییراتی عظیم در زمانی به‌غایت کوتاه. گرمایش سریع زمین می‌تواند کره خاکی را به شرایطی شبیه به سه میلیون سال پیش بازگرداند. چنانچه روند کنونی تولید گاز کربنیک ادامه یابد، بسیاری از گونه‌ها از میان خواهند رفت.

بر اساس یک پژوهش جدید، وضعیت آب و هوای کره زمین می‌تواند در سال ۲۰۳۰ میلادی شبیه به شرایط اقلیمی این سیاره در سه میلیون سال پیش شود.

نمایش نقشه گرمایش

افزایش خطرات تغییرات آب و هوایی برای سلامت انساندر گزارشی که روز دوشنبه ۱۹ آذر، در هفته‌نامه تخصصی آکادمی ملی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شده، آمده است که در صورت تداوم تولید میزان کنونی گاز کربنیک در جو، حتی ممکن است شرایط آب و هوایی کره زمین در سال ۲۱۵۰ میلادی، به دوران شکل‌گیری نخستین پستانداران در ۵۰ میلیون سال پیش بازگردد.

جک ویلیامز، کارشناس مسایل تغییر اقلیمی از دانشگاه ویسکانسین و از نویسندگان پژوهش مزبور، می‌گوید: «ما تغییراتی عظیم را در زمانی به‌غایت کوتاه به وجود می‌آوریم».

بیشتر بخوانید: برای مقابله با گرمایش زمین کاری نمی کنند هشدار دانشمندان درباره گرمایش زمیندانشمندان می‌گویند گرمتر شدن کره زمین زندگی انسان‌ها را با مخاطرات جدی روبرو می‌سازد و به سرعت عمل نیاز داریم.

کره زمین در دوره پلیوسن در حدود سه میلیون سال پیش، دورانی گرم با آب و هوایی خشک را تجربه می‌کرد. در این دوران آمریکای شمالی و جنوبی هنوز از راهی زمینی به هم متصل نبودند، گرینلند هنوز یخ‌زده نبود و سطح آب‌های آزاد ۱۸ متر بالاتر از امروز بود. دمای زمین نیز در این دوران در مجموع بین ۸ / ۱ و ۶ / ۳ درجه سلسیوس بالاتر از دمای کنونی کره خاکی بود.

جک ویلیامز به خبرگزاری فرانسه گفته است، از آنجا که یخچال‌های طبیعی و کوه‌های یخ برای آب شدن به زمانی طولانی نیاز دارند، گرینلند [به معنای سرزمین سبز] در قرن آتی دیگر سبز نخواهد بود. به گفته این کارشناس امور اقلیمی، سطح اقیانوس‌ها نیز در آن زمان ۱۸ متر بالاتر نخواهد آمد.

هم‌زمان اما گرمایش سریع زمین برخی گونه‌ها را که طی میلیون‌ها سال به شکل امروزی خود در آمده‌اند، غافلگیر خواهد کرد. نویسنده همکار پژوهش منتشرشده در هفته‌نامه تخصصی آکادمی ملی علوم آمریکا تأکید می‌کند که در چنین شرایطی: «شمار زیادی از گونه‌های طبیعی از میان خواهند رفت».

بیشتر بخوانید: راه حل پیشنهادی دانشمندان برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین  تعریف گرمایش زمین و چگونگی کنترل آنخشک سالی، گرما، توفان و گرد و خاک. از ابتدای قرن ۲۱ دمای متوسط زمین ۰.۸ درجه افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در صد سال آینده زمین بین ۱ تا ۶.۵ درجه گرم‌تر شود. بنا بر گزارش ناسا ۹۷ درصد از دانشمندان علم هواشناسی بر این موضوع توافق دارند که گرم شدن کره‌ی زمین یک پدیده‌ی طبیعی نیست بلکه بر اثر فعالیت‌های انسان به وجود آمده است.

به افزایش تدریجی حرارت سطح، اقیانوس‌ها و اتمسفر، گرم شدن کره‌ی زمین می‌گویند. از آخرین سال‌های صده‌ی ۱۹ میلادی دانشمند حرارت متوسط زمین را ثبت کرده و تغییرات آن را بررسی می‌کنند.بسیاری از سازمان‌های علمی پیشرو از ادامه‌ی این وضع و صدمات جبران نشدنی آن بر زمین ابراز نگرانی کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳ هیئت بین‌المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) گزارش می‌دهد که تغییرات آب و هوایی بیشتر از گذشته به فعالیت‌های انسان وابسته شده است.

عوامل گرمایش زمین
اثر گلخانه‌ایگرم شدن کره‌ی زمین با پدیده‌ای به نام اثر گل‌خانه‌ای شناخته می‌شود آغاز می‌شود. بین جو زمین و اشعه‌های دریافتی از خورشید تعادلی بر قرار است. در سال ۱۸۹۶ سوانت آرهنیوس کشف کرد که نور خورشید پس از عبور از اتمسفر به سطح زمین برخورد می‌کند و سپس به سمت بالا منعکس می‌شود، گازهای موجود در جو چیزی در حدود ۹۰ درصد از این گرما را جذب کرده و سطح زمین را گرم نگه می‌دارند. در‌ واقع همین فرآیند مفید باعث پا گرفتن زندگی در این سیاره شده است.

بیشتر بخوانید: غلظت گازهای گلخانه‌ای به بالاترین حد خود رسیده است گازهای گلخانه‌ایگرم شدن بیش از حد کره‌ی زمین ناشی از فعالیت‌های انسانی زمانی رخ می‌دهد که مقداری زیاد از انواع خاصی از گازها به اتمسفر وارد شود. گازهای گل‌خانه‌ای شناخته شده شامل بخار آب، دی اکسید کربن(CO۲)، متان (CH۴) و اکسید نیتروژن (N۲O) است که شایع ترین آن‌ها دی اکسید کربن است.مقداری از CO۲ موجود در جو بر اثر فعالیت‌های طبیعی به وجود آمده است، تا قبل از انقلاب صنعتی نسبت این گاز در جو چیزی حدود ۲۸۰ قسمت در میلیون (ppm) بوده است. در طول ۸۰۰ هزار سال گذشته، در دوره‌ی یخبندان میزان این گاز تا ۱۸۰ ppm کاهش یافته اما در دوره‌های گرم باز به ۲۸۰ ppm رسیده است، اما از زمان انقلاب صنعتی سرعت افزایش CO۲ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از گذشته شده است. در سال ۲۰۱۳ دانشمندان میزان دی اکسید کربن موجود در جو را ۴۰۰ ppm اعلام کردند، چیزی حدود ۳ تا ۵ میلیون سال است که زمین این میزان دی اکسید کربن را تجربه نکرده است. CO۲ تقریباً ۸۲ درصد گازهای گل‌خانه‌ای ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. این گاز با به دام انداختن اشعه‌ی مادون قرمز خورشید باعث افزایش بی سابقه‌ی دمای زمین می‌شود. دی اکسید کربن از راه‌های مختلفی وارد جو می‌شود؛ سوزاندن سوخت‌های فسیلی مهمترین دلیل این امر است و در درجه‌ی دوم جنگل زدایی انسان باعث این افزایش می‌شود. با کشته شدن هر درخت، دی اکسید کربنی که آن‌ها برای فتوسنتز ذخیره کرده بودند آزاد می‌شود، به این ترتیب هر سال نزدیک به یک میلیارد تن کربن وارد اتمسفر می‌شود. اما استفاده از سوخت‌های فسیلی اولین علت افزایش دمای کره‌ی زمین است. سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده گازهای متصاعد شده از سوختن سوخت‌های فسیلی را عامل ۳۲ درصد از کل گازهای گل‌خانه‌ای منتشر شده از آمریکا و ۲۷ درصد از CO۲ آن کشور اعلام کرده است.

منبع:zoomit.ir

https://zistonline.com/vdcfxmde.w6d1eagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما