تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 79369
بر اساس نتایج تحقیق دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا ( UBC ) مشخص شد یک بازی آنلاین ساده می‌تواند به شهروندان تفکیک زباله را به درستی آموزش دهد.
 آموزش تفکیک زباله با یک بازی آنلاین ساده
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از نیوز در این تحقیق، دقت متوسط شرکت‌کنندگان در بازی اول که بر اساس آموزش تفکیک زباله ارائه شد ۶۹ درصد و در تحقیق دوم به ۸۴ درصد افزایش یافت. این میزان افزایش دقت حتی بعد از یک هفته فاصله بین بازی‌ها نیز ادامه داشت.

دانشجویان خوابگاهی هم تحت تاثیر این بازی قرار گرفتند و حتی سطل‌های زباله آنها در این تحقیق ارزیابی شد. نتایج نشان داد این طرح در آموزش تفکیک زباله موفق بوده است.

محقق این تحقیق Jiaying Zhao استادیار گروه روانشناسی دانشگاه  بریتیش کلمبیا اظهار کرد: این بازخورد فوری در بازیافت زباله در بلند مدت افزایش می‌یابد و این بازی آنلاین گزینه آموزشی مناسبی در این مسیر است.

از آنجایی که میزان زباله‌ها به سرعت در حال افزایش است، تفکیک دقیق زباله در شهرهای آمریکای شمالی که در آن هر فرد  سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم  زباله تولید می‌کند ضروری است. تولید زباله در ایالات متحده طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۳ به میزان ۶۴ درصد افزایش یافته است و یک سوم این زباله‌ها، زباله‌های آلی هستند و متان را به جو منتقل می‌کنند. متان ۲۵ برابر قوی‌تر از دی‌اکسیدکربن بر تغییرات آب و هوایی تاثیر منفی می‌گذارد.

یولو - سرپرست این تحقیق- اظهار کرد: هنجارهای اجتماعی و راحتی دسترسی به مخازن تفکیک زباله در تشویق افراد به تفکیک زباله‌ها بسیار موثر است.

در این بازی ساده چهار مربع وجود دارد که بر اساس تفکیک زباله در بالای صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. این مربع‌ها شامل ظروف غذا، ظروف قابل بازیافت، کاغذ و زباله هستند سپس یک عکس از یک آیتم زباله در پایین صفحه نشان داده می‌شود و کاربر باید تصمیم بگیرد که این زباله به کدام مربع تعلق دارد و اگر گزینه انتخابی نادرست باشد گزینه صحیح به کاربر نشان داده می‌شود.

تحقیقات در روانشناسی شناختی نشان داده است که بازخورد فوری به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بهبود بخشند که این مورد در بازی معرفی شده مشهود بود. این آزمایش در سه ساختمان مسکونی نیز انجام شد و نتایج موفقیت‌آمیز بود.

در این تحقیق مشخص شد شبیه‌سازی در فضای مجازی می‌تواند به حل یک مشکل در دنیای واقعی کمک کند.

بیشتر بخوانید: بازیافت ارزان‌قیمت بطری‌های پلاستیکیبازیافت زباله

فواید بازیافت زبالهدر طی سال‌های اخیر و با پیشرفته‌تر شدن جوامع، تولید انواع زباله با آمار سریعی افزایش یافت. همین امر باعث تخریب محیط زیست و آلوده شدن آن شد. منابع طبیعی توسط زباله‌های خشک و تر تخریب شدند و این شرایط بحرانی باعث شد تا فواید بازیافت زباله به امری مهم تبدیل شود.

صرف نظر از كيفيت و كميت مواد مصرفي، آنچه موجب شد پسماند بازیافتی به يك موضوع بحراني و حاد تبديل نشود، استفادة مجدد از آن‌ها بود. استفاده از زباله‌های تر در توليد كود، جداسازي زباله‌های خشک و تفکیک زباله‌های كاغذی، پلاستيكی، شيشه‌ای، فلزات و … شروعی برای بازیافت زباله‌ها بود. استفاده مجدد از اين مواد در تولید و ساخت مواد جديد، نمونه‌هايي از فواید بازيافت زباله است. اين مواد بخش عظيمي از تركيبات زباله‌های خشک و تر را در بر مي‌گيرند.

تفکیک زباله در سایر کشورهابهترین کشور جهان از نظر تفکیک زباله و بازیافت زباله ​سوئیس است. در این کشور، مردم و دولت با همکاری همدیگر، بهترین سیستم بازیافت پسماندها را در جهان اجرا می کنند که زبانزد بسیاری از کشورهای جهان است. در این کشور، حتی روغن های مصرفی مردم هم بازیافت می شود و در همه فروشگاه های کوچک و بزرگ این کشور، سطل های زباله مجزایی برای پسماندهای خشک و تر وجود دارد. ریختن زباله در این کشور جرم محسوب می شود و هر فردی که در خیابان آشغال بریزد، جریمه خواهد شد؛ همچنین در این کشور، قیمت هر کیسه زباله به بیش از یک یورو می رسد که در نتیجه افراد ترغیب می شوند زباله های کمتری تولید کنند.

بیشتر بخوانید: وضعیت جمع‌ آوری مخازن زباله پایتختجدا سازی زباله

راهی برای جداسازی زباله در منزل در کشور دانمارک نیز الگویی کم نظیر از صنعت بازیافت زباله وجود دارد. در این کشور، دولت از صنایعی که کمترین میزان زباله را تولید کند، حمایت می کند و گفته می شود در این کشور سبز و پاک، بیش از یک درصد از مردم در کار صنعت بازیافت و تفکیک زباله فعالیت می کنند.

کشور آلمان نیز در زمینه بازیافت زباله، دست کمی از سوئیس و دانمارک ندارد و حتی مردم این کشور برای هر نوع زباله، ظرف جداگانه ای تعبیه کرده اند و در واقع، تنها به جداسازی زباله های خشک و تر از یکدیگر قناعت نمی کنند. اما شاید باورتان نشود که کشور سنگال نیز یکی از کشورهای پیشرو در صنعت بازیافت است که روز به روز نیز بر قدرت این صنعت در سنگال افزوده می شود؛ البته این کشور برای بازیافت بهتر زباله ها از سایر کشورهای اروپایی نیز کمک می گیرد.

بازیافت زباله ها چه فایده ای دارد؟صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی: چون برای تولید محصولات جدید به جای اینکه به سراغ مواد خام برویم از همان مواد بازیافتی استفاده می کنیم.
صرفه جویی در مصرف انرژی: هرچند که برای بازیافت زباله هم باید انرژی مصرف شود ولی انرژی لازم برای بازیافت زباله از انرژی لازم برای تولید محصولات جدید از مواد خام خیلی کمتر است مثلا تولید آلمینیوم از آلمینیوم بازیافت شده نسبت به تولید آلمینیوم از سنگ معدن، ۹۰ درصد انرژی کمتری لازم دارد.
نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله : با بازیافت زباله ها، فضای کمتری برای دفن زباله ها مورد نیاز است.

بازیافت بطری شیشه ایشیشه معمولی را می توان به تعداد زیادی بازیافت کرد چون شیشه هیچ وقت دچار فرسودگی نمی شود مثلا هر بطری نوشابه برای مصارف خانگی می تواند تا ۱۵ بار بازیافت شود. از طرفی قیمت تمام شده شیشه‌های بازیافتی از شیشه های نو خیلی کمتر است. شیشه های سبز و قهوه ای رنگ نوشابه از مواد قابل بازیافت به شمار می روند. بازیافت یک تن شیشه یعنی صرفه جوئی در مصرف حدود یک تن مواد معدنی دیگر.

بیشتر بخوانید: بازیافت هر تن کاغذ از مصرف ۲۷متر مکعب آب جلوگیری می‌کندتفکیک زباله در سایر کشورها

کشورهای پیشرو در تفکیک زباله هاسوئیس: سوئیس از نظر تفکیک زباله ها و بازیافت، رتبه ۱ دنیا را دارد، رتبه ای که با همکاری دولت و مردم به دست آمده و اسم این کشور را از نظر سیستم بازیافت پسماندها در دنیا بر سر زبان ها انداخته است. در این کشور در همه فروشگاه های سطل هایی برای زباله های خشک و تر به چشم می خورد و حتی روغن های مصرفی هم در نهایت باید بازیافت شوند. در سوئیس آشغال ریختن بر روی زمین جرم است و هرکسی که این کار را انجام دهد با جریمه روبرو می شود. جالبه که برای اینکه مردم زباله های کمتری تولید کنند قیمت کیسه زباله بیش از یک یورو است.
دانمارک: دانمارک هم در صنعت بازیافت از الگویی کم نظیر پیروی می کند، در اینجا تفکیک زباله ها فقط به خشک و تر محدود نمی شود و برای هر نوع زباله ای سطلی جداگانه وجود دارد.
سنگال: این کشور هم در صنعت بازیافت زباله از کشورهای پیشروست و البته برای رسیدن به اهداف خود از کشورهای اروپایی الگوبرداری می کند.

 

https://zistonline.com/vdcdns05.yt0n96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما