تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب : 79354
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر هوشمندسازی مکانیزاسیون تاکید کرد و گفت:ما به دنبال دقیق کردن عملیات کشاورزی از طریق هوشمندسازی مکانیزاسیون هستیم.
هوشمندسازی مکانیزاسیون کشاورزی
به گزارش زیست آنلاین، عباس کشاورز در همایش تبیین راهکارهای عملیاتی مقابله با تحریم ها در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در اراک اظهار داشت: مکانیزاسیون باید متناسب با شرایط خاک،سازگاری با محیط زیست و پایداری کشاورزی باشد از این رو باید به دنبال هوشمندسازی در این زمینه باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، وی در عین حال با تاکید بر این که حق انتخاب کشاورزان در دسترسی به تکنولوژی ها باید وسیع تر شود،گفت:هدف ما در حوزه های مختلف باید رضایت کشاورزان باشد.

کشاورز،داشتن برنامه توسط استان ها در حوزه کشاورزی مکانیزه را برای رسیدن به کشاورزی پایدار ضروری خواند و تصریح کرد: اگر برنامه نداشتیم اتفاقات ما را کنترل می کند و ریسک و هزینه ها را بالا می برد.

بیشتر بخوانید: کشاورزی پایدار و ارگانیک در کشورهای در حال توسعه معاون وزیر جهاد کشاورزی راه برون رفت از مشکلات در بخش کشاورزی را آسیب شناسی، تعامل و ارایه پیشنهاد دانست و اظهار داشت: این تعاملات باید بر اساس دانش و منطق باشد.

وی با بیان این که مکانیزاسیون در شرایط تحریم در اولویت وزارت جهاد کشاوری قرار دارد، تصریح کرد: مکانیزاسیون ابزار تولید و توسعه در این حوزه است.

کشاورز افزود:بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی، در هر محدودیتی تامین نهاده های تولید در اولویت قرار دارد.

کشاورزی پایدار

وی در عین حال خواستار توسعه مکانیزاسیون در تمام زیر بخش های کشاورزی شد و گفت: ما باید برنامه دقیق در حوزه مکانیزاسیون برای سایر زیر بخش ها داشته باشیم.

معاون امور زراعت بار دیگر به موضوع کم آبی در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: در دنیا، کشاورزی آبی ۳۵ درصد و کشاورزی دیم ۶۵ درصد تولید را تامین می کند در حالی که در ایران ۹۰ درصد کشاورزی متکی به آب است.

وی افزود: مشکل آب را جز بخش کشاورزی نمی تواند حل کند و در این حوزه، ماشین های کشاروزی و خدمات آن در کاهش مصرف آب نقش بسیار مهمی دارند.

کشاورز گفت: برنامه ما این است که به منظور صرفه جویی در آب ظرف پنج سال آینده محصولات زراعی به غیر از گندم، جو و سیب زمینی کشت نشایی شود و از این رو ما به نشاکار و بانک نشاء نیاز خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: گام‌های ایران به سوی کشاورزی مکانیزه وی به اهمیت ماده آلی خاک نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر خودکفایی، تولید و آب کم می خواهیم باید هر سال حداقل پنج درصد ماده آلی خاک را افزایش دهیم.

کشاورز همچنین بر تغییر روش خاک ورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون تاکید کرد.

اهمیت کشاورزی مکانیزهمجموعه ای از علوم و فنون کاربردی است که مطالعه، شناخت و به کارگیری انواع مختلف ماشین و ابزار نیروی محرک، در مراحل مختلف تولید و در فرآوری محصولات کشاورزی را شامل می شود. به عبارت دیگر مکانیزاسیون، استفاده از وسایل و ادوات مکانیکی و به عبارت کلی تر استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای افزایش بهره وری با رعایت تمام جوانب می باشد.

مکانیزاسیون استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار است.
 معنی خاص مکانیزاسیون شامل تکنولوژی ماشینی و مسائل مرتبط با آن در کشاورزی است، در حالی که معنی عام آن تمام مسائل و تجزیه و تحلیل های کلی مرتبط با کشاورزی و مدیریت آنها را شامل می شود. اما سابقه کشاورزی مکانیزه در ایران به چه زمانی بر می گردد:

    تاریخچه مکانیزاسیون در ایران   اولین گاوآهن فلزی برگردان دار دامی در زمان ناصرالدین شاه قاجار به ایران وارد شد و در ارومیه مورد استفاده قرار گرفت. اولین نمایشگاه ماشینهای کشاورزی در سال ۱۳۰۰ شمسی در تهران برگزار گردید و نمونه هایی از ماشین های کشاورزی به نمایش گذارده شد.
   اولین تراکتور نفتی ساده به دستور رضاخان در سال ۱۳۰۸ برای مدرسه فلاحت خریداری گردید تا دانشجویان بتوانند با طرز کار آن آشنا و در مزارع استفاده کنند. با وقوع جنگ جهانی دوم و مشکلات دادوستد با کشورهای فروشنده و همچنین اثرات این جنگ در امور داخلی کشور، عملاً این طرح متوقف و بهره برداری از آن نیز مسکوت ماند. پس از جنگ، کم کم سرمایه داران و بعضی از شرکتها شروع به وارد کردن تراکتور در ایران نمودند.ابتدا روستاییان از پذیرفتن تراکتور و ماشینهای کشاورزی در مزارع خود، خودداری می کردند و اعتقاد داشتند که برکت کشاورزی در سم گاوها می باشد، ولی به تدریج که با نتایج کار آنها آشنا شدند تا حدودی ماشینها را پذیرفتند.
در سال ۱۳۱۶ شرکت شیار و ماشینهای کشاورزی تشکیل شد. این شرکت ماشینهای کشاورزی و تراکتور های کشاورزی را وارد می نمود و با بستن قراردادهایی از طریق پیمانکاری برای صاحبان مزارع کار می کرد.
 در سال ۱۳۲۵ دولت کمک هایی برای واردکنندگان تراکتور و ماشینهای کشاورزی در نظر گرفت و بانک کشاورزی تعدادی تراکتور چرخ لاستیکی و کمباین وارد نمود و به اقساط کوتاه مدت به مالکین و صاحبان مؤسسات کشاورزی فروخت.
آغاز فعالیت بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی از سال ۱۳۳۱ در واقع سرآغاز ماشینی کردن کشاورزی ایران به شمار می رود. این مؤسسه از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۶ خود رأساً اقدام به وارد کردن تراکتور و ماشینهای کشاورزی می نمود و آنها را به اقساط به فروش می رساند. اما از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۴۵ بنگاه مستقیماً اقدام به وارد کردن تراکتور نمی کرد، بلکه اعتبار وامی به اقساط ۴ تا ۶ ساله به متقاضیان خرید تراکتور می داد تا آنها مطابق سلیقه و امکانات خود اقدام به خرید تراکتور و کمباین و سایر ادوات کشاورزی بنمایند.

بیشتر بخوانید:  کشاورزی ایران را می خشکاند مکانیزاسیون کشاورزی
 

این طرز کار سبب شد که به تدریج مارکهای مختلف تراکتور و کمباین هرکدام به تعداد کمی وارد کشور شود و چون برای فروشندگان تأمین لوازم یدکی و تعمیرگاه های لازم مقرون به صرفه نبود، اغلب این وسایل در مدت کوتاهی از کار افتاده و بی استفاده می ماند.در سال ۱۳۴۵ قراردادی با کشور رومانی منعقد شد که طی آن مقرر گردید تعدادی تراکتور با توان ۴۰ و ۶۵ اسب بخار یونیورسال و تعداد گاو آهن، دیسک، کودپاش، بذرپاش، دروگر و سایر ادوات خریداری شده از طریق بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی توسط عاملین فروش در اختیار کشاورزان گذارده شود. طبق این قرارداد مقرر شد که در مراکز عمده فروش، اقدامات لازم برای تأسیس نمایندگی های لوازم یدکی و تعمیرگاه های ثابت و سیار به عمل آید.به موازات این قرارداد از سال ۱۳۴۶ اقدام به ساخت ساختمان کارخانه تراکتور سازی تبریز شد که از سال ۱۳۴۹ بهره برداری از آن آغاز شد و قطعات تراکتور از رومانی وارد و در آن کارخانه مونتاژ گردید. این کارخانه از سال ۱۳۵۳ اقدام به وارد کردن تراکتورهای مسی فرگوسن نمود که در حال حاضر ساخت این تراکتورها در کارخانه تراکتورسازی تبریز انجام می گیرد.
    در سال ۱۳۵۲ کارخانه جاندیر اراک به مونتاژ تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی جاندیر پرداخت که این کارخانه نیز هم اکنون به ساخت کمباین وبیلر مشغول می باشد. در سالهای اخیر شاهد رشدی چشمگیر در رابطه با استفاده از تراکتور و ماشینهای کشاورزی در مزارع ایران هستیم و این نوید پیشرفت و ترقی کشاورزی می باشد.
   

بیشتر بخوانید: تحول در کشاورزی برای حفاظت از محیط‌ زیست    البته لازم به ذکر است که بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی هم اینک منحل شده و مسئولیت این بنگاه به مراکز خدمات حمایتی کشاورزی سپرده شده است.در حال حاضر تولید کنندگان سختکوش ماشین های کشاورزی همراه با واردکنندگان ماشینها و ادوات کشاورزی با نظارت دستگاه های ذیربط و مراکز ارزیابی ماشینهای کشاورزی سعی در تأمین نیازهای مکانیکی مزارع دارند و در این راه قدم های مؤثری را برداشته اند.

منبع: takbook.com

 

 

 

https://zistonline.com/vdchkxnq.23nwmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما