تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79350
‌مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از افزایش ۱۶ سانتی تری تراز دریاچه ارومیه خبر داد.
مساحت دریاچه ارومیه 193 کیلومتر افزایش یافت
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرخوش، ‌مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارویمه ۱۲۷۰.۴۴ متر است افزود: تراز دریاچه در سال گذشته ۱۲۷۰.۲۸ متر بوده که نشان از افزایش ۱۶ سانتی متری تراز نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

سرخوش تصریح کرد: وسعت دریاچه امروز ۱۹۲۸.۹۰ کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۳ کیلومترمربع افزایش داشته است.

وی گفت:حجم فعلی آب دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

سرخوش با اشاره به ورود ۹۲ میلیون مترمکعب آب در مرحله اول رهاسازی به پیکره دریاچه یادآور شد: رهاسازی از سدهای شهرچای، سد مهاباد و رودخانه زولا بود که سد مهاباد و شهرچای به اتمام رسیده و تا ۱۰ روز دیگر رهاسازی از رودخانه زولا چای ادامه دارد.

مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: بدلیل بارندگی های بسیار خوب امسال و وضعیت خوب ذخایر سدها مرحله دوم رهاسازی پس از تعیین منابع و مصارف از بهمن ماه سال جاری آغاز می شود و مرحله سوم نیز در صورت تداوم بارندگی ها فروردین ۹۸ خواهد بود.

وی ادامه داد: براساس مصوبات بیشترین لایروبی انهار و رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه انجام و بیشترین تعداد سردهنه احداث و یا بازسازی شده تا کمترین میزان پرت آب صورت گیرد که با اقدامات انجام شده اکثر رواناب ها به سمت پیکره جاری شده اند.

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیه 

استاناری آذربایجان شرقی

حمایت استانداری آذربایجان‌شرقی از مراکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیهمعاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: استانداری آذربایجان‌شرقی برای رسیدن به اهداف تحقیقاتی مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و سایرمراکز برای ارائه خدمات تخصصی و اجرایی به‌صورت یکپارچه استقبال و حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، «جواد رحمتی» در نشستی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، گفت:‌ توسعه پایدار با توجه به موضوعات اجتماعی و اقتصادی در کنار مدیریت محیط‌زیست امکان‌پذیراست. 

وی ادامه داد: به‌رغم تصمیمات گرفته شده برای بهبود مصرف آب، از جمله استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، در مناطقی شاهد گسترش سطح زیرکشت در حوضه آبریز هستیم و برطرف کردن این مشکل نیازمند اتخاذ یک رویکرد همه‌جانبه است که بتوانند با کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیست و... برای توسعه پایدار در جوامع انسانی حوضه آبریز اثرگذار باشد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز امیدواری کرد که این مرکز بتواند در پیشبرد سیاست‌های کلان محیط‌زیست کشور به‌خصوص در ارتباط با چالش‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه اثرگذار بوده و عملکرد مناسبی داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: ۸۶ ایده برای احیای دریاچه ارومیه در بستر دیجیتال خلق شدرئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هم در این نشست، گفت: مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای برطرف کردن بحران‌های محیط‌زیست در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و برای کمک به بهبود وضعیت محیط‌زیست اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی و رسیدن به توسعه پایدار در حوضه آبریز راه‌اندازی شده است. 

«عزیز جوانپور» گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بحران‌ دریاچه ارومیه را بهبود می‌بخشیم. 

وی با بیان این‌که بهره‌گیری اثربخش از ظرفیت استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان و کشور در حوزه محیط‌زیست و توسعه پایدار از دیگر اهداف تأسیس این مرکز است، گفت: مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه در منطقه و کشور مجری طرح نظام موضوعات منظومه علمی مدیریت، مهندسی محیط‌زیست و توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: هدف از این منظومه، ایجاد ساختار پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای(پایش) در خصوص محیط‌زیست و توسعه پایدار در حوضه آبریز و دریاچه ارومیه و بسترسازی برای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه توسعه پایدار در حوضه آبریز است. 

وی افزود: انتظار بر این است که مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط بستر و حمایت‌های لازم را برای بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در کنار سایر مجموعه‌های ملی و محلی را فراهم کنند. 

مرکز تحقیقات مدیریت یکپارچه توسعه پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اردیبهشت ۹۷ بنا به تأکید حجت‌الاسلام «محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و دکتر «علی‌اکبر ولایتی» رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ضرورت حضور پررنگ دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در امر مشارکت برای احیای دریاچه ارومیه  تأسیس شد. 

   

                              

https://zistonline.com/vdcdzs05.yt0nk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما