تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79334
زیست آنلاین: اگر خواستار بهره‌وری و مدیریت بهتر مصرف برق هستیم، می بایست به اقتصاد برق توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه، قیمت برق به‌طور متوسط کمتر از نیم سنت یورو است و این در حالی است که هزینه تمام شده برق حتی بدون احتساب قیمت سوخت کمتر از سه سنت نیست.
چرا  افزایش تعرفه برق ضرورت دارد
به گزارش زیست آنلاین، سیدمحمد صادق زاده، رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، امروز در نشست تخصصی "آینده فناوری پنل‌های خورشیدی فتوولتاییک"، درخصوص قیمت‌گذاری‌های فعلی صنعت برق و لزوم تغییر تعرفه‌های آن؛ اظهار کرد: اگر خواستار بهره‌وری و مدیریت بهتر مصرف برق هستیم، می بایست به اقتصاد برق توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه،  قیمت برق به‌طور متوسط کمتر از نیم سنت یورو است و این در حالی است که هزینه تمام شده برق حتی بدون احتساب قیمت سوخت کمتر از سه سنت نیست.

وی با اشاره به آن که قیمت‌های ارزان انرژی موجب شده است تا بهره‌وری انرژی توسط فعالان اقتصادی مردم و بخش خصوصی محقق نشود بیان کرد: متاسفانه تا کنون برای بهره‌وری انرژی آنطور که باید ارزشی قائل نشده‌ایم  و تنها می‌توان با فعالیت‌هایی از سوی دولت این مساله را سروسامان داد.

وی افزود: در حال حاضر،  یک ششم قیمت تمام شده برق از مشترکان دریافت می‌شود، از این رو اکنون که قیمت ارز افزایش یافته است، برای هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر باید هفت تا هشت میلیون تومان هزینه شود و این در صورتی است که در گذشته این عدد تنها پنج تا شش میلیون تومان بوده است.

به گفته صادق‌زاده : به طور متوسط در هر هفته، یک نیروگاه بزرگ تجدیدپذیر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد و متوسط نیروگاه‌های احداث شده نیز پنج کیلوواتی می باشد و این امر در شرایطی است که کوچک‌ترین نیروگاه خورشیدی یک کیلووات است.

صادق‌ زاده درباره قیمت ایجاد یک نیروگاه خورشیدی، گفت: برای ساخت یک نیروگاه پنج کیلوواتی نیز به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته، میزان تولید پنل‌های خورشیدی در کشور به ۳۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: سهم تجدیدپذیرها از بودجه سال ۹۸عوارض برق

تعیین تکلیف عوارض برقصادق زاده با بیان این‌ که در قانون بودجه سال ١٣٩٧ معادل ١٢٨٠ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض برق پیش‌بینی شد تا به دو بخش تجدید پذیرها و برق‌رسانی روستایی اختصاص یابد، اظهار کرد: تا کنون ٥٨٠ میلیارد تومان از این محل از مشترکان دریافت شده است.
وی افزود: از این میزان تنها ٤٢٠ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این دو بخش اختصاص یافته که امیدواریم تا پایان سال کل مبلغ پیش‌بینی شده یعنی ١٢٨٠ میلیارد تومان به این دو بخش اختصاص یابد.

وی در زمینه افزایش عوارض برق و  اختصاص آن به تجدیدپذیرها، افزود: از سوی وزارت نیرو به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است که عوارض برق از هشت درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد که با در نظر گرفتن نگاه مثبت دولت و مجلس شورای اسلامی به این حوزه، پیش بینی می شود که این پیشنهاد مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با تاکید بر این مساله که انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سال قبل حدود ۷۰ درصد رشد داشته‌اند، اعلام کرد: تاکنون هزینه سرمایه‌گذاری ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر حدود ۲.۵ برابر ، کاهش یافته است، به‌گونه‌ای که اگر در سال ۱۳۹۵، هر یک واحد نیروگاه خورشیدی به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو سرمایه نیاز داشت، اکنون این میزان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو کاهش یافته است.

صادق زاده

وی افزود:  با توجه به این‌که در سال ۱۳۹۵ اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت خارجی بود، توانستیم فناوری در این حوزه را تا حد زیادی توسعه دهیم، از این‌رو اکنون خط تولید تجهیزات ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروگاه‌های کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها​ /  افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر کافی نیست​نرخ خرید تضمینی برق

افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برقوی هم‌چنین از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر خبر داد و گفت: با توجه به این‌که نرخ ارز افزایش یافته، اما هزینه ساخت تجهیزات نیروگاه‌ها دو تا ۲.۵ برابر کاهش یافته است، باز هم سرمایه‌گذار ۳۰ تا ۴۰ درصد دچار مشکل می‌شود، به این جهت؛  وزارت نیرو برای رفع مشکل سرمایه گذاران تدابیری را در نظر گرفته است تا علاوه بر قیمت پایه، ضریبی  تحت عنوان آمادگی ساعتی برای نیروگاه‌ها محاسبه شود و این کار  بدین معناست که اگر نیروگاهی در زمان پیک به تولید برق اقدام کند، برق آن را ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر خریداری می شود.

صادق زاده با ذکر یک مثال به تشریح بیشتر موضوع پرداخت و گفت:  نیروگاهی که اکنون ۴۹۰ تومان قرارداد داشته باشد، با اعمال ضریب آمادگی ساعتی ۶۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت برق از آن خریداری می‌شود که  این مساله،  هم به نفع کشور و هم به نفع سرمایه‌گذاران خواهد بود و نه تنها موجب بازگشت سریع سرمایه می‌شود، بلکه نرخ بازگشت داخلی در این روش به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، در پایان یادآور شد: اگر منابع لازم برای انجام این کار فراهم شود، به گونه‌ای که بتوان صورت حساب‌های ناشی از این افزایش نرخ را پرداخت کنیم، قطعا در نرخ پایه نیز افزایش قیمت خواهیم داشت.

 

https://zistonline.com/vdcfjmde.w6d1magiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما