تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 79333
محققان دریافتند گرم شدن آب اقیانوس هند به تضعیف چرخه موسمی و کاهش نیروی توربین‌های بادی منجر می‌شود.
 آثار تغییرات اقلیمی به انرژی بادی هم رسید
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس مطالعات جدید، گرم شدن اقیانوس هند، ناشی از تغییرات اقلیمی جهانی، ممکن است موجب کاهش شدید پتانسیل قدرت باد در هند شود.

بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه ایالتی هاروارد، هند، سومین کشور منتشرکننده گاز‌های گلخانه‌ای بعد از چین و ایالات متحده آمریکاست که میلیارد‌ها دلار برای انرژی بادی هزینه کرده و اهداف بلندپروازانه‌ای برای ظرفیت تولید برق بادی طی پنج سال آینده داشته و قصد دارد که استفاده از انرژی باد را دو برابر کند.

توربین‌های بادی در جنوب و غرب هند ساخته شده‌اند تا باد‌های موسومی را جذب کنند. با این حال، محققان دریافتند، درنتیجه گرم شدن آب اقیانوس هند، باد‌های موسمی تضعیف و منجر به کاهش مداوم نیروی باد خواهد شد.

منگ گائو - نویسنده این مطالعه - اظهار کرد: اگرچه هند سرمایه‌گذاری عظیمی در زمینه نیروی باد برای مقابله با تغییرات آب وهوایی و مسائل مرتبط با آلودگی هوا کرده است، اما این سرمایه به دلیل تغییرات آب و هوا در معرض خطر است.

کارشناسان، پتانسیل قدرت باد در هند را طی چهار دهه گذشته محاسبه و عنوان کردند که روند نیروی باد به قدرت باد‌های موسمی تابستانی وابسته است.

محققان اظهار کردند که درواقع، ۶۳ درصد از تولید انرژی سالانه باد در هند از باد‌های موسمی بهار و تابستان به دست می‌آید.

در طول ۴۰ سال گذشته، این پتانسیل انرژی حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است و انرژی کمتری در این زمان از باد‌های موسمی تولید شده است.

غرب هند که بیشترین سرمایه‌گذاری را برای انرژی حاصل از باد انجام داده، بیشترین آسیب را دیده است.

مایکل مک الروی - محقق این بررسی اظهار کرد: یافته‌های محققان، پیشنهاداتی درباره ساخت توربین بادی در مناطقی دارد که تاثیرتغییرات آب و هوایی در آن‌ها حداقل باشد.

بیشتر بخوانید: جایگاه انرژی بادی در بین منابع انرژی های تجدید پذیر جهان آثار تغییرات اقلیمی به انرژی بادی هم رسید

جایگاه انرژی باد در اقتصاد انرژیرامتین راوندی: انرژی باد از زمان‌های بسیار دور توسط بشر به شیوه‌های مختلف به کار برده می‌شد. انرژی باد، انرژی حاصل از هوای متحرک است.

اگر تابش خورشید به طور نامساوی به سطح ناهموار زمین برسد سبب ایجاد تغییرات دما و فشار می‌گردد و در اثر این تغییرات باد به‌وجود می‌آید.

در ضمن به دلیل حرکت وضعی زمین، اتمسفر کره زمین، گرما  را از مناطق گرمسیری به مناطق قطبی انتقال می‌دهد که  این موضوع هم باعث به‌وجود آمدن باد میشود.

جریان اقیانوسی نیز به صورت مشابه عمل کرده و عامل ۳۰  انتقال حرارت کل در جهان است.

با این وجود سهم انرژی باد در اقتصاد انرژی  کشورهای مختلف متفاوت است. پس از آزمایشات عملی فراوان، مهندسان به این نتیجه رسیده اند که میانگین سرعت باد برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت  است.

میانگین سرعت باد در برخی از کشورها  ۱۶ کیلومتر در ساعت است. به علت دسترسی آسان به باد با دوام  و همیشگی، برخی شرکت‌ها نصب دستگاه بادی را در مناطق دور از ساحل مد نظر دارند.

براساس یک قانون طبیعی سرعت باد در نواحی پهناور با عرض جغرافیایی افزایش می‌یابد بنابراین مکان‌های مناسب برای دستگاه‌های بادی بالای تپه‌های گرد و صاف، دشت یا سواحل باز و فواصل کوهی که مثل قیف عمل می‌کنند هستند. از انرژی باد می‌توان توسط توربین‌های بادی، برق تولید کرد.

راندمان این ماشین‌های بادی ۳۰ تا ۴۰  درصد است که از نیروگاه‌های فسیلی با راندمان ۳۰ تا ۳۵ درصد بالا‌تر است ولی بهره‌وری آنها به میزان و سرعت باد بستگی دارد. یعنی اینکه یک توربین بادی نمی‌تواند در طول سال به طور ۲۴ ساعته کار کند و این یک نقطه ضعف است. 
ولی با این حال از لحاظ اقتصادی، خبرهای خوب زیادی برای انرژی بادی وجود دارد، نخست آن که یک دستگاه (توربین) بادی بسیار ارزان‌تر از دستگاه انرژی موسوم از نظر ساخت، ساخته می‌شود.

دیگر آنکه هزینه تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی در دو دهه گذشته به طور برجسته‌ای کاهش یافته است. برق تولید شده  توسط باد در سال  ۱۹۷۵، ۳۰ سنت برای هر کیلو وات ساعت بود، اما حالا به کمتر از ۵ سنت رسیده است. توربین‌های بادی جدید این رقم را کمتر  هم خواهند کرد.

از سال  ۱۹۹۰، به علت دیدگاه محیط‌زیستی انرژی باد بسیار مورد توجه قرار گرفت، زیرا باد سوخت پاکی می‌باشد و هیچ آلودگی آبی و هوایی نیز ایجاد نمی‌کند.

در ارزیابی نیروگاه‌های بادی، هزینه‌ها و درآمدهای طرح، مدت‌ زمان برگشت سرمایه، قیمت انرژی الکتریکی تولیدی و نرخ بازده داخلی سرمایه، شاخص‌های نهایی برای مقایسه کامل مولفه‌های مختلف هستند.

از آنجا که برای گسترش سیستم عرضه انرژی الکتریکی توسعه پایدار تعقیب می‌شود باید تمام هزینه‌ها و منافع اجتماعی هر مولد را مد نظر قرار داد.

در حال حاضر بزرگترین توربین بادی دنیا با تیغه‌هایی که حدود ۸۷ متر قطر دارند به نام Vestas معروف است  این توربین در غرب شهر تراورس میشیگان در ارتفاع ۹۶ متری از زمین قرار دارد که خود  از شاهکارهای مهندسی در این زمینه است.

در حال حاضر بزرگترین شرکت‌های سازنده توربین بادی جهان سه شرکت عظیم وستاس، انرکون و شرکت NEG مایکون هستند که به ترتیب  ۳/۲۳، ۶/۱۴ و ۴/۱۲ درصد از بازار جهان را در اختیار دارند. آلمان به عنوان الگویی پیش‌رو در عرصه تکنولوژی توربین‌های بادی و بزرگترین تولید کننده برق از باد در جهان شناخته می‌شود.

در حال حاضر در کشورهای زیادی از توربین‌های بادی استفاده می‌شود که در این زمینه هلند، دانمارک و بعضی از کشورهای دیگر اروپایی رکورددارند.

صنعت انرژی باد منابع اقتصادی و اجتماعی مختلفی را به همراه دارد که عبارتند از:

- نداشتن هزینه‌های اجتماعی، این هزینه‌ها در تمام گزینه‌های متعارف انرژی (فسیلی) وجود دارند.

- کاهش اتکاء به منابع انرژی وارداتی. این مسئله یکی از مهم‌ترین دلایل رویکرد کشورهای صنعتی به انرژی‌های تجدید‌پذیر و انرژی باد است.

- تقویت ساختار اجتماعی و اقتصادی مناطق روستایی به دلیل ماهیت انرژی باد که به تولید غیرمتمرکز و اغلب نقاط دورافتاده و روستایی می‌پردازد. توسعه این صنعت چه در کشورهای سرمایه‌داری و پیشرفته و چه در کشورهای در حال توسعه تحولات و پیشرفت‌های آشکاری را در مناطق روستایی به دنبال خواهد داشت.

- اشتغال‌زایی، ایجاد شغل این صنعت در میان دیگر صنایع انرژی از همه بیشتر است.
ایده‌ای در دنیا وجود دارد که تولید انرژی از سوخت‌های غیرفسیلی یک هنر است.

زیرا هم ظرافت‌های یک تکنولوژی تقریباً بالا را داشته و از طرفی موجب صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی و مشتقات آن به عنوان سوخت می‌شود. در ضمن در سالم‌سازی محیط‌زیست بسیار تأثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: استفاده از توربین بادی برای تولید انرژی سبزالبته باید گفته شود که بسیاری از کشورها  راه بسیار طولانی جهت استفاده از انرژی باد دارند ولی بعضی از کشورهای در حال توسعه پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند. چین مثال خوبی در این زمینه است.

در حال حاضر  ۴۳ ایستگاه تولید انرژی باد در چین وجود دارد که سالانه   ۷۶۰  هزار کیلو وات انرژی تولید می‌کنند. تولید انرژی باد در چین طی سه سال گذشته به میزان  ۱۶،   ۲۱ و   ۳۴ درصد افزایش داشته و انتظار می‌رود انرژی باد  در این کشور تا سال ۲۰۲۰  به ۴۰ میلیون کیلو وات برسد.
اگر این امر تحقق یابد باد که در حال حاضر دوازدهمین منبع انرژی در چین است در جایگاه سومین منبع تأمین کننده انرژی چین قرار خواهد گرفت. ذغال سنگ، نفت و انرژی هسته‌ای سه منبع نخست تأمین انرژی در حال حاضر هستند.

بر طبق گزارش انجمن صنایع انرژی‌های تجدید‌پذیر چین تولید انرژی از طریق باد در این کشور تا سال ۲۰۵۰ میلادی به  ۴۰۰ میلیون کیلووات برسد. ایران هم در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر سایت‌های بادی منجیل و رودبار از پروژه‌های مهم انرژی بادی ایران است.

https://zistonline.com/vdcexx8f.jh8oxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما