تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79320
مطالعات اقلیمی اغلب اثرات زیان‌آور مربوط به درجه حرارت فزاینده جوی، رویدادهای شدید آب و هوایی و دیگر عواقب تغییر اقلیم بر سلامت عمومی را برجسته می‌سازند، اما گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) مزایایی را که مقابله با مشکلات اقلیمی برای سلامت عمومی به همراه دارد به تفصیل شرح داده است.
سلامت عمومی در گروِ مقابله با تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که تعهدات توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ پاریس می‌تواند تا اواسط قرن، جان میلیون‌ها نفر را نجات داده و صدها میلیارد دلار را حفظ کند.

انتظار می رود که رسیدن به اهداف مطرح شده در توافق نامه پاریس سالیانه جان بیش از یک میلیون نفر را از آلودگی هوا  تنها تا سال ۲۰۵۰ میلادی نجات دهد. عوامل بوجود آورنده تغییرات اقلیمی به خصوص احتراق سوخت های فسیلی هر ساله باعث حدود هفت میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوای داخل و خارج از خانه در سراسر جهان می‌شوند.

توافق‌نامه پاریس تعهدی بین نمایندگان کشورهای سراسر جهان برای اقدام علیه تغییرات اقلیمی به خصوص کاهش خروجی کربن کشورها و توقف گرمایش جهانی زیر دو درجه سانتی گراد در سطوح پیش-صنعتی تا پایان قرن است. اما ایالات متحده آمریکا سال گذشته متعهد شد که از این قرارداد برجسته تاریخی خارج شود.

رهبران و مقامات جهانی در حال حاضر برای نشست دو هفته‌ای بیست و چهارمین کنفرانس چارچوب احزاب ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی یا COP۲۴ گردهم آمده‌اند تا استانداردهای قانونی را تدوین کنند که توافق اقلیمی پاریس را به واقعیتی قابل اجرا تبدیل کند. آن‌ها قصد دارند قوانینی ایجاد کنند که سرمایه گذاری و ایجاد راه‌هایی برای شناخت کشورهایی که به تعهدات خود می‌رسند را تشخیص دهد.

آنتونیو گوترش، دبیر سازمان ملل متحد روز دوشنبه در کنفرانس اقلیمی لهستان ضمن بیان این که "ما با مشکلاتی عمیق در زمینه تغییرات اقلیمی مواجه‌ایم"، خواستار صورت گرفتن اقدامات در این ارتباط شد.

بیشتر بخوانید: مشکلات افزایش گرمایش جهانی بر سلامت انسان​الوده شدن هوا

همکاری بیش از ۸۰ متخصص سلامتگزارش جدید سازمان جهانی بهداشت که در کنفرانس COP۲۴ منتشر شده بر اساس همکاری بیش از ۸۰ متخصص سلامت، متخصصان آکادمیک، نمایندگان جامعه مدنی و آژانس‌های بین‌المللی است که برای بیش از سه دهه در زمینه تغییرات اقلیمی و سلامت عمومی کار کرده‌اند.

در این گزارش با تاکید بر این که مستقیم‌ترین رابطه بین تغییرات اقلیمی و بیماری ها، آلودگی هواست، آمده است: سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای انرژی، حمل و نقل و صنعت، منبع اصلی انتشار کربنی است که عامل تغییرات اقلیمی بوده و مشارکت عمده با آلودگی هوای مضر برای سلامتی دارد به طوری که هر ساله هفت میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن در معرض آن چه در داخل و چه در خارج از خانه جان خود را از دست می‌دهند.

این گزارش توصیه‌هایی برای دولت‌ها جهت چگونگی مقابله با معضل تغییرات اقلیمی فراهم آورده است.

این توصیه‌ها شامل تشخیص و ترویج اقدامات جهت کاهش انتشار کربن و آلودگی هوا، بسیج شهرداران و دیگر رهبران فرا ملّی برای ارتقای اهداف اقلیمی، مشارکت جامعه بهداشتی در توجه به تغییرات اقلیمی و پیگیری سیستماتیک پیشرفت در بهداشت از چنین کاهش های تغییرات اقلیمی است.

این گزارش به تجزیه و تحلیلی اشاره می‌کند که نشان می‌داد ارزش مزایای سلامتی دستیابی به اهداف توافق اقلیمی پاریس تقریبا دو برابر هزینه‌ سیاست‌های مرتبط با آن خواهد بود.

پیامدهای بهداشتی مرتبط با تغییرات اقلیمی کلی نام برده شده در این گزارش شامل بیماری‌های روانی، سوء تغذیه، صدمات، بیماری های تنفسی، آلرژی‌ها، بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های عفونی، مسمومیت، بیماری های ناشی از آب‌های آلوده و سکته قلبی است.

تنها حدود ۳ درصد از منابع بهداشتی در جلوگیری از تاثیرات مرتبط با تغییرات اقلیمی سرمایه گذاری شده و تنها حدود ۵ درصد از سرمایه گذاری‌های چندجانبه اقلیمی به طور خاص برای پروژه‌های بهداشتی اختصاص یافته‌اند.

دکتر مونا سرفتی، مدیر اجرایی کنسرسیوم پزشکی در مورد اقلیم و بهداشت و مدیر برنامه در زمینه اقلیم و بهداشت در مرکز ارتباطات تغییرات اقلیمی دانشگاه جورج میسون که در این گزارش شرکت نداشته نیز در این ارتباط گفت: گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشتی چهارمین گزارشی است که در دو ماه اخیر در مورد تاثیرات زیان آور تغییرات اقلیمی برای سلامت هشدار می‌دهد.

در ماه اکتبر نیز هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد برای تغییرات اقلیمی در گزارشی اعلام کرد که کره زمین تا اوایل سال ۲۰۳۰ میلادی به آستانه حیاتی ۱.۵ درجه سانتی گراد در سطوح پیش-صنعتی خواهد رسید که خطر خشکسالی شدید، آتش‌سوزی‌های طبیعی، سیل‌ها و کمبود غذا را برای صدها میلیون نفر سرعت می‌بخشد.

سپس در ماه نوامبر گزارشی جداگانه با نام "شمارش معکوس لنست برای سلامت و تغییرات اقلیمی" نشان داد که چگونه گرمای شدید ناشی از تغییرات اقلیمی تاکنون بر تولید، تامین غذا و انتقال بیماری‌ها در سراسر جهان تاثیر گذاشته است.

هم‌چنین ماه گذشته، ارزیابی ملی ایالات متحده آمریکا هشدار داد که اقتصاد تا پایان این قرن می‌تواند به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیمی میلیاردها دلار خسارت ببیند.

بیشتر بخوانید: خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوای تهرانتغییرات اقلیمی

توجه به تغییرات اقلیمی محلی از فرصت است که سلامت ما را بهبود بخشیدهدکتر سرفتی اظهار کرد: گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت با پیامی مبنی بر این که "توجه به تغییرات اقلیمی محلی از فرصت است که سلامت ما را بهبود بخشیده، پول ما را حفظ کرده و هم‌چنین به توسعه اقتصادی ما رونق می‌بخشد، چرا که افراد سالم‌تر و در نتیجه مولدتر می‌شوند" منتشر شده است. گزارش های دیگر نیز امکان و پتانسیل این پیام را به اشتراک گذاشته‌اند.

وی هم‌چنین بر این نکته تاکید کرد که موضوع تغییرات اقلیمی تنها یک تهدید نیست، این داستان درباره مزایایی است که می توان در صورت دستیابی به آینده‌ای با انرژی پاک و انرژی بسیار کارآمد به دست آورد.

بنابر گزارش سی ان ان، همان طور که در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت آمده، افراد در سطح محلی می‌توانند تغییرات واقعا مهمی ایجاد و به توانمندسازی جوامع کمک کنند. در واقع این افراد می‌توانند تغییراتی معنی‌دار در سطوح محلی ایجاد کنند که هم به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کند و هم برای بهبود سلامت و ساخت شهرهای قابل زندگی‌تر مفید باشد. یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین پیام‌های این گزارش این است که می‌توان واقعا تغییرات اقلیمی را از سلامت چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت جدا کرد.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوا سلامت اروپایی ‌ها را تهدید می‌کندالودگی هوا در هند

آلودگی هوای هند، قاتل ۱.۲۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷یک مطالعه نشان می‌دهد آلودگی هوای هند در سال ۲۰۱۷ میلادی جان ۱.۲۴ میلیون نفر، معادل ۱۲.۵ درصد از تمامی مرگ‌ و میرهای ثبت شده در آن سال را گرفته است.

به گزارش ایسنا، این مطالعه که در مجله "لنست  پلنتری هلث" منتشر شده حاکی از آن است که بیش از ۵۱ درصد از افرادی که در اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند کمتر از ۷۰ سال سن داشته‌اند.

از مجموع قربانیان آلودگی هوای هند، حدود ۶۷۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوای زیست محیطی و ۴۸۰ هزار نفر به دلیل آلودگی‌ هوای خانگی ناشی از استفاده از سوخت‌های جامد پخت‌وپز جان باخته‌اند.

دهلی نو، پایتخت هند بیشترین آلودگی ذرات ریز معلق موسوم به PM۲.۵ را دارد که می‌توانند به عمق ریه‌ها نفوذ کرده و مشکلات عمده‌ای برای سلامتی به همراه داشته باشند. برخی از ایالت های شمالی نزدیک به دهلی نو نیز وضعیت تقریبا بدی دارند.

این مطالعه بیان داشته در صورتی که کیفیت هوای هند در سطوح سلامت قرار داشت، میانگین امید به زندگی هند در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱.۷ سال بیشتر برآورد می‌شد.

پیش‌تر نیز گزارشی از دانشگاه شیاگو منتشر شده بود که نشان می‌داد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هند، امید به زندگی هندی‌ها را بیش از چهار سال کاهش می‌دهد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد هند سهم بیشتری از مشکلات سلامتی جهانی ناشی از آلودگی هوا دارد، به طوری که در مقایسه با سهم ۱۸.۱ درصدی از جمعیت جهان، ۲۶.۲ درصد از کل مرگ و میرها و معلولیت‌های ناشی از آلودگی هوای جهان را به خود اختصاص داده است.

این یافته‌ها حاکی است که تاثیر آلودگی هوا بر مرگ و میرها و امید به زندگی در هند ممکن است کمتر از آن چه که پیش‌تر برآورد شده بود، باشد اما هنوز هم این تاثیرات بسیار قابل توجه است.

اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۸)، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده بود که ۱۴ شهر اول آلوده جهان در هند واقع شده‌اند.

کیفیت هوای دهلی نو، آلوده‌ترین شهر بزرگ جهان در دو ماه اخیر چندین مرتبه از سطح "شدید" به "خطرناک" افزایش داشته است.

روز سه شنبه دادگاه ملی سبز (NGT)، ناظر محیط زیست هند، فرمانداری دهلی نو را ۳.۵ میلیون دلار برای شکست در اجرای قوانین کاهش دود جریمه کرد. این دادگاه پس از آن که مشخص شد برخی صنایع آلاینده هنوز پسماندهای مضر خود را در محیط های آزاد می‌سوزانند، فرمانداری پایتخت را برای فقدان نظارت در این زمینه جریمه کرد.

هر زمستان دهلی نو در هاله ای از دودی که بیش از ۳۰ برابر سطوح محدودیت‌های امن آلاینده‌های هوا است، فرو می‌رود.

به گزارش الجزیره، با این حال دهلی که در مقابله با دودهای سمی، نیروگاه‌ها را تعطیل کرده و تردد کامیون‌های سنگین را در شهر ممنوع ساخته، ایالات دیگر را نسبت به اجرا نکردن وظایف خود در این زمینه متهم کرده است.پایتخت هند به طور خاص فرمانداری ایالات همسایه خود، "پنجاب" و "هاریانا" را متهم ساخته است که هر ساله با آتش زدن مزارع کشاورزی خود حجم زیادی از دود را روانه مناطق شرقی می‌کنند.

 

https://zistonline.com/vdcawen0.49nou15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما