تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79314
رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی گفت: تاخیر در احیای دریاچه ارومیه شوری خاک منطقه را بدنبال خواهد داشت.
 تاخیر در احیای «دریاچه ارومیه»
به گزارش زیست آنلاین، سپهر در مراسم روز جهانی خاک که درسالن اجتماعات اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه برگزارشد بابیان اینکه آلودگی خاک یکی از چالش های بشری است که بصورت سونامی خاموش عمل می کند باتاکید بر اینکه آلودگی موجود در خاک با وارد شدن به آب های زیرزمینی وارد چرخه غذایی انسان شده و بیماری های همچون سرطان و نازایی را بدنبال خواهد داشت تصریح کرد: برای زندگی سالم باید کود دهی به خاک براساس آزمون خاک انجام شود و به آلودگی خاک توجه شود.

رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خاک برعکس آب غیر قابل تصفیه است خاطرنشان کرد: باید در تصفیه پساب ها و فاضلاب ها دقت شود زیرا اگر وارد خاک شوند غیر قابل تصفیه خواهند شد و مشکلات غذایی زیادی به دنبال خواهند داشت.

سپهر ادامه داد: برای کاهش پسماند و آلایندگی نیازمند فرهنگ سازی و کمک شهرداری ها برای تفکیک زباله ها هستیم.

وی تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک را از دیگر چالش های پیش روی جامعه دانست و باتاکید بر اینکه فرسایش خاک دراستان بیشتر از تولید خاک است اظهارکرد: در کل کشور مشکل فرسایش خاک وجود دارد و در جنوب آذربایجان غربی شاهد فرسایش بیشتر خاک هستیم بطوری که از متوسط کشوری نیز بیشتر است.

اگر احیاء به تاخیر بیافتد با پدیده شوری خاک در منطقه روبرو خواهیم شدرئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را برای حفظ حیات در منطقه لازم دانست و افزود: عدم توجه به منابع خاکی و آبی باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده که اگر احیاء به تاخیر بیافتد با پدیده شوری خاک در منطقه روبرو خواهیم شد.

سپهر تصریح کرد: تغییر الگو کشت، آبخوان داری، اصلاح الگوی کاشت، روش های نوین آبیاری و کشاورزی حفاظتی از راههای احیای دریاچه ارومیه است.

بیشتر بخوانید: درخواست ۲۰۰میلیون‌دلاری برای احیای دریاچه ارومیهارومیه و احیای دریاچه

مرحله دوم رهاسازی آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال انجام می‌شودنماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: مرحله نخست رهاسازی آب به دریاچه ارومیه به میزان ۹۲ میلیون مترمکعب از سدهای زولا، سلماس، سد شهرچای و مهاباد انجام شده و تا پایان سال نیز مرحله دوم رهاسازی انجام می‌شود.

فرهاد سرخوش در ارومیه، با اشاره به اینکه آخرین تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۳۲ است اظهار کرد: علاوه بر آن هم اکنون دریاچه ارومیه یک هزار و ۷۸۳ کیلومتر مربع وسعت داشته و یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب حجم آبی آن است.

وی تصریح کرد: تراز دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته افزایش پنج سانتی‌متری داشته است.

۵۰۰ میلیارد تومان اعتباراتنماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به تخصیص اعتبارات برای احیای دریاچه ارومیه گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مربوط به ستاد احیا به کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و کردستان ابلاغ شده است اما تاکنون تخصیص نیافته اما سازمان برنامه و بودجه قول داده شده تا چند روز آینده اعتبارات را تخصیص دهد تا ادامه پروژه‌های احیا توسط دستگاه‌های مربوطه انجام گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در تهران مستقر باشد افزود: تمامی مراحل اداری و پیگیری اعتبارات احیای دریاچه ارومیه باید در تهران انجام شده و تنها دستگاه‌های اجرا کننده در منطقه باشد و در این رابطه در منطقه نیز دانشگاه ارومیه و تبریز و دفتر منطقه‌ای پروژه‌های آن را پایش و نظارت می‌کنند.

سرخوش اظهار کرد: بنابراین اگر خود ستاد احیای دریاچه ارومیه و دفتر مرکزی آن در منطقه مستقر باشد هیچ کدام از کارها انجام نمی‌شود و اگر در دانشگاه ارومیه مستقر باشد، به غیر از پایش و نظارت کاری نمی‌تواند انجام دهد.

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیهاحیای دریاچه ارومیه

وی در ادامه با اشاره به رهاسازی آب به دریاچه ارومیه گفت: امسال در مرحله نخست به میزان ۹۲ میلیون مترمکعب رهاسازی از سدهای زولا، سلماس، سد شهرچای و مهاباد انجام شده و تا پایان سال مرحله دوم رهاسازی نیز انجام می شود.

موضوع خشکی دریاچه ارومیه از مسائل مهم کشور بوده و دولت قول مساعد برای احیای آن داده است و مرحله اول و و دوم رهاسازی به دریاچه ارومیه در سال ۹۷ انجام و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای مسئله احیا تخصیص می‌یابد.

https://zistonline.com/vdcdos05.yt0nf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما