تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۲۸
کد مطلب : 79313
رئیس کمیته سلامت شورای شهر از درخواست برخی هنرمندان برای دریافت پول برای پیوستن به کمپین تهران بدون پلاستیک گلایه کرد.
درخواست مالی برخی هنرمندان برای پیوستن به کمپین "نه به پلاستیک"
به گزارش زیست آنلاین، ناهید خداکرمی،رئیس کمیته سلامت شورای شهر، با اشاره به راه‌ اندازی کمپین نه به پلاستیک در شورای شهر تهران گفت: در آذر ماه سال گذشته کمیته سلامت شورای شهر در راستای اجرای مصوبه سال ۱۳۸۸ شورا کمپین تهران بدون پلاستیک را ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه با وجود خطرات زیست محیطی پلاستیک و همچنین مصوبه شورای شهر در خصوص کاهش مصرف پلاستیک در تهران نه تنها کمیته برنامه‌ ریزی این مصوبه شکل نگرفته بود، بلکه هیچ گام عملیاتی نیز در خصوص اجرای این مصوبه برداشته نشده بود.

رییس کمیته سلامت شورای شهر با بیان این‌که زمانی که به اجرای این مصوبه تصمیم گرفتیم از همه ارگان‌های ذیربط از جمله اتحادیه‌ها، اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ ای و ... درخواست کردیم تا به این کمپین ملحق شوند، افزود: هدف ما این بود که مردم مصرف پلاستیک را کاهش دهند و از سوی دیگر از رها سازی پلاستیک در محیط زیست جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۸ :غلبه بر آلودگی پلاستیکخداکرمی با بیان این‌که همواره برای پیشبرد اهداف و تصمیمات فرهنگی از هنرمندان، ورزشکاران و سلبریتی‌ ها دعوت می‌ شود که برای تحقق این هدف به این کمپین‌ های فرهنگی ملحق شوند، ادامه داد: در این حوزه به غیر از پرویز پرستویی هیچ کدام از هنرمندان حاضر به همراهی با ما نشدند و حتی متاسفانه برخی از آنها دستمزد و هزینه‌ های گزافی را از ما طلب می‌کردند که پرداخت آن از عهده شورای شهر برنیامد و نتوانستیم از حضور شهروندان استفاده کنیم.

نه به پلاستیک

حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانیوی با بیان این‌که متاسفانه چهار روز قبل رادیو دویچوله کمپین نه به پلاستیک را راه‌ اندازی کرد، اظهار کرد: ما خوشحال هستیم که تقریبا همه به موضوع پلاستیک و عدم استفاده از آن حساس شده‌اند، اما جالب است که هنرمندان و بازیگران زیادی به این کمپین پیوستند و این در حالی است که ما از یکسال قبل این موضوع را شروع کردیم اما اکثر هنرمندان حاضر نشدند به صورت رایگان به این کمپین بپردازند.

بیشتر بخوانید: تولید نسل جدید پلاستیکرییس کمیته سلامت شورای شهر با اشاره به این‌که همیشه مرغ همسایه غاز است، گفت: اجرای مصوبه شورای شهر و کمک به آن یک وظیفه است و هنرمندان می‌ توانستند به عنوان کار داوطلبانه در بهبود کیفیت زندگی مردم نقش ایفا کنند، اما نخواستند این مساله را به صورت رایگان انجام دهند.


بحران دریای مرده پلاستیکی در بام جهانبه گزارش سینا پرس، ۱۵۰ جوان نپالی به‌ طور داوطلبانه صد هزار کیسه پلاستیکی رنگی را از مکان‌های عمومی این کشور جمع‌ آوری کرده و مجسمه‌ای به شکل دریای مرده ساختند تا از این طریق بتوانند آگاهی مردم در مورد حجم وسیع آلودگی در سراسر جهان افزایش دهند.
جوان‌های نپالی با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مورداستفاده شده، یک نقشه از دریای مرده یا همان بحر المیت ساخته و یک رکورد بین‌المللی جدید از زباله های پلاستیکی ارائه دادند. آن‌ها با این عملشان قصد دارندآگاهی مردم در مورد حجم وسیع آلودگی اقیانوس‌های جهان را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: زباله‌های پلاستیکی قاتل خاموش ماهیانتولید پلاستیک جهانی به‌سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر در هرسال بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. تخمین زده می‌شود که دو تا پنج درصد از این پلاستیک‌ها سرانجام به اقیانوس‌ها منتهی می‌شوند و با تجزیه شدن آن‌ها به ذرات کوچک‌تر، به حیات دریاها و اقیانوس‌ها آسیب وارد می‌شود.
داوطلبان در این عملیات، در یک فضای باز در مرکز کاتماندو صد هزار کیسه پلاستیکی رنگی را در یک شبکه فلزی توری به طول ۲۰ متر و بلندای پنج‌متر به شکل دریای مرده، به یکدیگر گره کردند. این داوطلبان طی انجام این کار و ثبت رکورد جهانی، شعار می‌دادند که «یک دریای مرده برای ما کافی است.»

نه به پلاستیک

 گروه جراحان بنیاد نپال، گروهی که این رویداد را سازمان‌دهی کردند، توضیحات لازم از نحوه و عملکرد این عملیات را ارائه دادند. پراکریتی باندی (Prakriti Pandey) دانشجوی محیط‌ زیست که جزو این گروه بوده، در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «ما تصمیم گرفتیم کیسه‌های پلاستیکی را به هم گره‌زده و مجسمه‌ای از دریای مرده را برای گسترش آگاهی جهان نسبت به کم کردن مصرف زباله‌های پلاستیکی بسازیم. ما امیدواریم که این تلاش‌ها به حفظ پاکیزگی و حیات دریاها کمک کرده و باعث نشود تا یک دریای مرده دیگری ایجاد شود.»

لازم به توضیح است که تولید پلاستیک جهانی به‌سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر در هرسال بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. تخمین زده می‌شود که دو تا پنج درصد از این پلاستیک‌ها سرانجام به اقیانوس‌ها منتهی می‌شوند و با تجزیه شدن آن‌ها به ذرات کوچک‌تر، به حیات دریاها و اقیانوس‌ها آسیب وارد می‌شود.

برای انجام این پروژه بیش از ۱۵۰ داوطلب ماه‌ها کارکرده و کیسه‌های پلاستیکی را از مدارس و مکان‌های عمومی جمع‌آوری کردند.

 گسترش آگاهی از طریق هنرباندی در ادامه توضیحاتش گفت: «من در اخبار شنیده بودم که در شکم یک نهنگ مرده پلاستیک پیداشده است بنابراین احساس کردم که مردم جهان نیاز به آگاهی بیشتر دارند و باید با یک ابتکار عمل این آگاهی را در سراسر جهان گسترش داد.»

قابل‌توجه است که رکورد فعلی برای بزرگ‌ترین مجسمه‌سازی کیسه‌های پلاستیکی در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی در اختیار مردم سنگاپور قرار دارد. در آن زمان بیش از ۲۰۰ داوطلب سنگاپوری ۶۸ هزار کیسه پلاستیکی را به شکل هشت‌پا درآوردند و رکورد خود را در گینس به ثبت رساندند. در حال حاضر رکورد جدید نپالی‌ها با شواهد ویدئویی برای ثبت در گینس ارائه خواهد شد.

 

https://zistonline.com/vdcc11qm.2bqos8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما