تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79305
سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر مباحث محیط زیست بر سلامت گفت: ۲۵ درصد علل بیماری‌ها اساس محیط زیستی دارند.
۲۵ درصد از بیماری‌ ها اساس محیط زیستی دارند
به گزارش زیست آنلاین، اسکندر امیدی‌ نیا، سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، در نشست آموزش معاونت آموزش و پژوهش با رؤسای آموزش و پژوهش ادارات‌کل حفاظت محیط زیست سراسر کشور که امروز (۱۳ آذرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه آموزش و پژوهش می‌تواند زیربنای بسیاری از اقدامات باشد، تصریح کرد: آموزش و پژوهش از طرفی دیگر می‌تواند در چیدمان و بهره‌وری آتی تأثیرگذار باشد.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط با مدیران تأثیرگذار گفت: آموزش بر مبنای ایجاد همگرایی در چیدمان مدیریت استان، منطقه یا شهر، کلیدی است. آموزش مدیران و ایجاد تعامل نزدیک جهت استفاده از پتانسیل موجود تأثیرگذار است. در حال حاضر تفاوتی بین جهان در حال توسعه و پیشرفته جز آیتم شایسته‌سالاری، مدیریتی و حرفه‌گرایی وجود ندارد.

امیدی‌نیا افزود: در قالب اداری و ساختار دولتی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، محیط زیست چالش‌های گوناگونی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست کمترین نیروی انسانی و بدترین پرداخت‌ها را دارد این در حالیست که در جهان برای دو مقوله آموزش و محیط زیست به شدت هزینه می‌شود زیرا عرصه آموزش و پژوهش جواب خود را به بشریت داده است.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت محیط زیست در حفظ تمدن ایرانی گفت: اگر بخواهند تمدن ایران اسلامی را دچار چالش کنند، ساده‌ترین، مهمترین و کارآمدترین ابزار، مباحث محیط زیست است بنابراین اگر می‌خواهیم تمدن خود را حفظ کنیم باید به مباحث محیط زیستی به گونه‌ای پرداخته شود که تمام رفتارهای ما با رویکرد محیط زیستی باشد.

بیشتر بخوانید: تغییرات آب و هوایی و بازگشت بیماری‌های مرگبارحفاظت محیط زیست

امیدی‌نیا افزود: محیط زیست دیگر اولویت نیست بلکه راز بقا است. اگر تمدن ایرانی بخواهد پایدار باشد، باید محیط زیست را حفظ کند. ریشه‌های جنگ سوریه، چالش‌های محیط زیستی و کم‌آبی بود. جنگ آب در دنیا مطرح است و تنها با مدیریت حل می‌شود. به عبارت دیگر شاه‌کلید مدیریت، آموزش و تصمیمات مبتنی بر آموزش و پژوهش است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مسائل زیست محیطی پاسخ فناورانه دارد، گفت: باید نگاهی به توسعه فناوری‌های سازگار با محیط زیست داشته باشیم تا به کمک علم و فناوری، مشکلات محیط زیستی مدیریت، کنترل و رفع شوند.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: محیط زیست محدود به مناطق جغرافیایی نیست. معضلات و پتانسیل‌های محیط زیست معمولا منطقه‌ای دیده می‌شوند. در این چیدمان منطقه‌ای وقتی عنوان می‌کنیم که سرحدات تالابی در ایران، اولین هستند، این یک فرصت محسوب می‌شود زیرا کنوانسیون رامسر برای ما است. باید بتوانیم در این زمینه از فرصت‌های جهانی حداکثر بهره‌برداری‌ را بکنیم.

امیدی‌نیا به تاثیر مباحث زیست محیطی به بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: در بحث سلامت، ۲۵ درصد علت بیماری‌ها اساس محیط زیستی دارند و زیان‌های مستقیم گرد و غبار حدود ۴۰ میلیارد تومان است بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است.

وی با بیان اینکه رسالت‌های محیط زیستی وظیفه همگانی است، اظهارکرد: محیط زیست متعلق به آیندگان است و باید برای آینده‌سازان مفاد آموزشی داشته باشیم و شرایط به گونه‌ای باشد که این آینده‌سازان بتوانند تمرین محیط زیستی کنند. باید با کمک آموزش پرورش در مدارس تحول ایجاد شود. همچنین کمک سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه تاثیرگذار است.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تأثیر تکنولوژی در برخی مباحث محیط زیست، گفت: در بعضی جاها،‌ پویش فردی کارآمد نیست و باید تکنولوژی پاسخگو باشد.

آلودگی محیط زیست بستری برای رویش بیماری‌ هامشکلات زیست‌محیطی در تمام جهان به یک مساله جدی مبدل شده است، چرا که خطرات ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست همه روزه بر زندگی انسان‌ها در روی زمین تاثیرات بدی را برجای می‌گذارد.
این مشکلات حاکم بر سرنوشت مردم در عرصه محیط زیست را می‌توان در عدم آگاهی مردم از خطرات آن، استفاده بیش ازحد و تعرض انسان بر طبیعت و کثرت نفوس و تقویه روحیه شهر‌نشینی‌ دانست.

تولید سالانه ۵۰۰ میلیون تن زباله، آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی، نابودی موجودات دریایی، نابودی سالانه حداقل ۱۷۰ نوع گیاه و جانور، تخریب لایه اوزون، استفاده بیش از اندازه از عطرها و گازها، تغییرات آب و هوا، آلودگی آب‌ها و خاک‌ها در سطح جهانی از عمده‌ترین مشکلاتی هستند که زندگی بشر را در کره زمین به خطرات جدی مواجه ساخته است. اما در کشور جهان سومی چون افغانستان خطرات زیست‌محیطی در تناسب با کشورهای جهان اول به دلیل عدم آگاهی مردم و بی‌تفاوتی آنها در برابر محیط زیست‌شان، حفاظت از محیط زیست را دشوارتر ساخته است. 
این بی‌تفاوتی و انجام اعمال تخریبی در برابر محیط زیست سبب شده است تا مردم به امراض گوناگون دچار شده و با تنفس هوای آلوده جهنم را در این دنیا به تجربه گیرند.
آلودگی آب‌ها، هوا و تجمع کثافات بیشتر در محیط‌های شهری جایی که بیشترین جمعیت را در خود دارند، وجود دارد. بسیاری از باشندگان فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان با توجه به مهاجرت بی‌سابقه مردم از دهات به این شهر در زمینه حفاظت محیط زیست به مشکلات زیادی مواجه‌اند.
پوهنمل داکتر عبدالقدیر بران، کارشناس امور محیط زیست در بدخشان می‌گوید: «محیط زیست به انواع مختلف متاثر می‌شود که شامل ملوث شدن آب‌ها، آلودگی هوا، ملوث شدن حرارتی و استفاده از مواد کیمیاوی می‌شود.»

بیشتر بخوانید: پای سازمان محیط زیست در کفش‌ وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکیبیماری زیست محیطی


به گفته او به خاطری که محیط زیست صدمه نبیند نقش صحت محیطی بسیار بااهمیت است. صحت محیطی زمانی متاثر می‌شود که گازهای گل‌خانه‌ای، آلودگی فضا، مزاحمت فابریکه‌ها، سروصدای موترها، جنراتورهای موسسات و کارخانه‌ها سبب آلودگی و متاثر شدن محیط زیست می‌گردد، بنابراین برای این‌که شهری سالم و محیطی سبز داشته باشیم باید مردم با محیط‌شان برخوردی صمیمانه داشته باشند و از انداختن کثافات بالای جاده‌ها و جوی‌های کنار جاده جلوگیری کنند.
وی می‌افزاید: «شهروندان ما باید برای پاکی و نظافت شهر جدیت تام به خرج دهند چرا که تقریبا ۱۶درصد امراضی که مردم با آنها مواجه هستند ناشی از آلودگی محیط زیست می‌باشد.»
به گفته وی امراضی مانند نفس‌تنگی‌ها، سینه‌بغل‌ها، سرطان‌ها، ضایعات جلدی، بیماری‌های روانی و تکالیف عصبی ناشی از آلودگی محیط زیست می‌شوند که مردم باید با توجه به بیماری‌ها و خطرات آنها، در راستای حفاظت از محیط زیست‌شان مجدانه تلاش نمایند.
آقای بران ازدیاد نفوس را یکی از آلوده‌کننده‌های محیط زیست دانسته می‌گوید: «ازدیاد نفوس و شهرنشینی و رجوع مردم از زندگی دهاتی به شهری سبب آلودگی محیط شهری شده است. علاوه بر آن موجودیت عراده‌جات، تیل‌های بی‌کیفیت و کثافات در آلودگی محیط نیز نقش دارند.» 
وی خاطرنشان ساخت که بسیاری از شهروندان فیض‌آباد کثافات و زباله‌ها را در جوی‌ها، آب‌ها و کانال‌ها تخلیه می‌نمایند و یا این‌که مواد را اکثرا در جاده‌ها و نزدیک خانه‌ها‌ی‌شان جمع می‌نمایند که بعد از مدتی تفسخ نموده و گاز می‌گیرد که سرانجام خود مردم زیان‌مند می‌شوند.
آقای بران اضافه کرد که برای تخلیه کثافات، راهکارها و روش‌هایی منظم وجود دارند که اگر مردم با آگاهی تمام از این شیوه‌ها کار گیرند در حفاظت محیط زیست‌شان موثر واقع می‌شوند.
زهره ظفریار، استاد در تربیت معلم فیض‌آباد می‌گوید: «آلودگی شهر اکثرا توسط باشندگان این شهر صورت می‌گیرد و زیان‌ها و خطرات آن را خودشان بر دوش می‌کشند. پس اگر مردم در همکاری با نهادهای مربوط حفاظت از محیط زیست در جهت پاک‌سازی شهر و محیط‌شان تلاش نمایند، خطرات زیست‌محیطی قطعا وجود نخواهد داشت.»
به گفته او انداختن کثافات و زباله‌ها و مواد پلاستیکی به روی جاده‌ها و جوی‌های داخل شهر و اطراف آن به یک فرهنگ پایدار تبدیل شده است. بسیاری از باشندگان این شهر برای پاک‌سازی خانه‌های‌شان مواد فاضله و زباله‌ها را به جوی‌ها و دریاها می‌ریزند که سبب آلودگی آب‌ها شده و امراض گوناگون را به بار می‌آورد.
وی اضافه کرد که مردم باید در جهت ایجاد فضای سبز و هوای صاف خودشان کوشش نمایند، به خاطر این‌که به هراندازه که انسان بالای محیط تاثیر وارد کند به همان اندازه از محیط متاثر می‌شود و برای این‌که زندگی در این سیستم حفظ گردد، نیاز به جلوگیری از خطراتی است که محیط زیست را تهدید می‌نماید.
با این حال غلام‌نبی، رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید: «نقش مردم در حفاظت محیط زیست نهایت موثر است چرا که همین مردم‌اند که متاثر از محیط و تاثیرگذار بر محیط هستند.»
به گفته وی آنها تا هنوز قادر نشده‌اند در راستای حفاظت از محیط زیست کارهای چشم‌گیری را انجام دهند، چرا که مجموعه عوامل دست به دست هم داده‌اند و سد راه فعالیت‌های آنها شده‌اند.
او در زمینه این‌که مردم نسبت عدم آگاهی از خطرات زیست‌محیطی دست به تخریب محیط زیست می‌زنند می‌گوید: «مردم به صورت ناخودآگاه محیط را آلوده می‌سازند، جنگلات را قطع می‌نمایند، موجودات حیات وحش را شکار می‌کنند و سرانجام با این اقدام‌شان عالمی از مشکلات زیست‌محیطی را به بار آورده‌اند.» او از شهروندان فیض‌آباد می‌خواهد تا در همکاری با اداره حفاظت از محیط زیست تلاش جدی نمایند و خطرات زیست‌محیطی را که ناشی از اعمال خودشان است، کنترول نمایند و با تقویه فرهنگی شهرنشینی محیط را آلوده نسازند.
هرچند در گوشه و کنار حشر عمومی به منظور پاک‌کاری شهر به راه انداخته می‌شود ولی با این اقدامات احساساتی نمی‌توان ره به‌جایی برد، چرا که تا زمانی‌که فرهنگ پاک‌بودن و پاک نگه‌داشتن در میان مردم ترویج نگردد و هر فرد حفاظت از محیط زیست را وجیبه‌ی دینی خود نداند، دست یافتن به محیط سالم کاری است دشوار. برای همین منظور حفاظت از محیط زیست جهت بقای زندگی رسالتی است دینی و عملی است سازنده و لازم.

https://zistonline.com/vdcdks05.yt0nz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما