تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 79302
زیست آنلاین: رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران از موافقت وزیر نیرو با افزایش قیمت خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر خبرداد و گفت: بزودی قیمت جدید توسط کارگروه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و وزارت نیرو مشخص خواهد شد، عضو هیات مدیره انرژی‌های تجدید پذیر نیز با بیان اینکه، تا سال ۱۳۹۸ تجدیدپذیرها هزار مگاوات به تولید برق ایران، اضافه می‌ کنند افزود: انرژی‌ تجدیدپذیر می‌تواند ۲۵ درصد کسری برق کشور را تأمین کند.
 افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر/ رفع  ۲۵ درصدی کسری برق کشور در سال جدید
به گزارش زیست آنلاین، نشست خبری انجمن انرژی های تجديدپذير ايران (اتاق بازرگاني ايران)، امروز سه شنبه ١٣ آذرماه، در سالن مركز نواوری شريف و با حضور رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران، معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه وزارت نیرو، اعضای هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران و شركتهای عضو انجمن برگزار گردید.

افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها با موافقت وزیر نیرو در این نشست، اکبر ادیب‌ فر رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران با اشاره به اینکه تعاملات خوبی با حوزه‌ های مرتبط با وزارت نیرو برقرار شده است،  اعلام کرد: رضا اردکانیان، وزیر نیرو، به تازگی بر افزایش قیمت خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدید پذیر تاکید نموده و اعلام کرده است که قیمت آن توسط کارگروه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و وزارت نیرو استخراج خواهد شد.

وی افزود: دولت نیز می‌تواند از سرمایه‌گذارانی که  برق تولید می‌کنند اما  از سوخت استفاده نمی‌کنند حمایت نماید و سوخت صرفه‌جویی را به سرمایه‌گذاران بدهد، اما متأسفانه وزارت نفت در  خصوص این امر سرسختی می‌کند.

ادیب‌فر در پاسخ به سوال که آیا افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی به منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و انجمن انرژی‌های تجدید پذیر قابل قبول است، گفت: همان طور که می دانید، متناسب با افزایش نرخ هزینه‌ ها، تمام صنایعی که تولید داخل دارند، تحت تأثیر قرار گرفته اند، از این رو،  با توجه به اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز هنوز به خودکفایی و تولید ۱۰۰ درصد داخلی نرسیده‌ اند، هزینه‌ های آنها با افزایش نرخ ارز به اندازه قابل قبولی بالا می‌رود. به بیان شفاف تر، تغییرات نرخ ارز، تمام صنایعی که ارز بری بالایی دارند را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

ادیب‌ فر با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تولید توربین‌ های بادی در شرکت مپنا داخلی است اضافه کرد: در شرایطی که هزینه‌ ها به صورت ارزی و درآمدها ریالی باشد، سرمایه‌گذاران تحت فشار قرار خواهند گرفت و متضرر می‌شود، اما در این شرایط دولت می تواند با ارائه راهکارهای مناسب سرمایه‌ گذاران انرژی‌ های تجدیدپذیر را حمایت نماید و با روش‌ های مختلف، هزینه سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در تجدیدپذیرها را کاهش دهد، برای مثال، دولت می تواند هزینه ارز را کاهش دهد و یا اینکه ارز نیمایی به این بخش اختصاص دهد.

ادیب‌ فر به ذکر مثالی ساده در این زمینه پرداخت و ادامه داد: به عنوان مثال، اگر برق جزء کالاهای اساسی دولت قرار گیرد، تجهیزات مربوط به انرژی‌ های تجدیدپذیر، با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور خواهند شد و در نتیجه هزینه‌ ها به شکل قابل توجهی کاهش و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با سرعت بیشتری به جلو حرکت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: قرار بود تا آبان ماه رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق اعلام شود هرچند این رقم پایین است، اما  اگر در قراردادهای خرید تضمینی ضریب تعدیل داده شود و متناسب با تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم ضریب تعدیل اعمال شود این ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد رشد قیمت خرید تضمینی برق هم می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: افزایش سرمایه‌ گذاری در تجدیدپذیرهاانرزی تجدیئ پذیر و تامین برق

تامین ۲۵ درصد کسری برق سال ۹۸ با توسعه تجدیدپذیرها در ادامه نشست امروز، سید محمد جواد موسوی، عضو هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا رو به رشد است، اظهار کرد: امید است در کشور انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا کند.

وی افزود: از انجایی که کشور ایران، ۳۰ روز آفتابی دارد و بیشتر مناطق آن بادخیز است، ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی  می تواند صرفه اقتصادی خوبی برای کشور و صادرات برق به کشورهای همسایه رقم بزند.

موسوی ادامه داد:  در حال حاضر میزان تولید برق تجدیدپذیرها ۶۵۰ مگاوات است که با توجه به شعار ۹۸-۱۰۰۰ می‌توانیم در صورت حمایت دولت این عدد تولید برق را تا تابستان ۹۸ به ۱۰۰۰ مگاوات برسانیم. رسیدن به تولید ۵ هزار مگاوات برق تا سال ۱۴۰۱ توسط تجدیدپذیرها قطعاً با حمایت‌های دولت امکان پذیر خواهد بود و  قطعاً این عدد ۱۰۰۰ مگاوات ۲۵ درصد کسری برق را می‌تواند تأمین کند. 

وی یادآور شد: خوشبختانه تا به حال، اقدامات خوبی برای صادرات برق صورت گرفته که می‌توان در این زمینه به امضاء تفاهم‌نامه میان بخش خصوصی و مدیران ارشد توانیر و برق‌های منطقه‌ای اشاره کرد و برق تولید شده را به کشورهای عراق، عمان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و گرجستان صادر کرد، چراکه صادرات برق می‌ تواند کشورهایی را که دچار کمبود برق هستند، به نوعی وابسته به انرژی ایران کنیم.

بیشتر بخوانید: جایگاه دانشگاهی انرژی های تجدید پذیر در کشورنیروگاه تجدید پذیر

نیروگاه‌های با مصرف پایین‌تر آب، جایگزین احداث نیروگاه‌های آب‌بر شوندنیما نظامی - کارشناس آب، در نشست خبري انجمن انرژي هاي تجديدپذير ايران با تاکید به این مساله که مصرف آب نیروگاه‌های تجدیدپذیر نزدیک به صفر است گفت: این در حالی است که نیروگاه‌های حرارتی و سوخت فسیلی به خصوص نیروگاه‌های بخاری برای خنک کردن، مقدار زیادی آب صرف می‌کنند.

وی افزود: از این رو،  با توجه به شرایط منابع آبی کشور نیازمند تجدیدنظر جدی بر روی این نیروگاه‌ها هستیم.

وی افزود: با نگاه به جانمایی نیروگاه‌ های تجدیدپذیر در ایران و مناطقی که پتاسیلی بالای برای احداث نیروگاه‌های جدید دارند، مشاهده می‌شود که این مناطق منطبق بر مناطق خشک و دشت‌های ممنوعه ایران هستند که این مساله نشان می‌دهد پتانسیل خوبی وجود دارد تا به‌جای برداشت آب زیرزمینی و احداث نیروگاه‌های آب‌بر، نیروگاه‌های با مصرف پایین‌تر آب احداث کنیم.

نظامی در ادامه با اشاره به وضعیت قراگیری نیروگاه‌های تولید انرژی در دشت‌های آبی ایران تاکید کرد: بسیاری از نیروگاه‌های سوخت فسیلی ایران، در دشت‌های ممنوعه واقع شده اند، از این رو می توان اظهار داشت، منابع آبی زیرزمینی مطمنی که این نیروگاه‌ها در سال‌های گذشته توسط آن ها مورد استفاده قرار می‌ گرفت، در آینده، دیگر قابل اطمینان نخواهد بود.

وی افزود: وزارت نیرو در دوره جدید رویکردی تحت عنوان آمایش آب محور را درنظر دارد که طرح‌های توسعه جدید برمبنای منابع آبی موجود، بیش‌تر ارائه می‌شود و این رویکرد می‌تواند در توسعه نیروگاه‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها مدنظر قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایرانوضعیت تجدید پذیر در جهان

 وضعیت انرژی تجدیدپذیر در ایران و جهاناحسان لیوانی، معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه وزارت نیرو  نیز، در نشست خبری امروز، درباره وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشورهای اروپایی اظهار کرد: در حال حاضر انرژی‌ های تجدیدپذیر توسعه خوبی در دنیا پیدا کرده اند و بسیاری از کشورهای جهان، پیشرفت قابل توجهی در حوزه توسعه و افزایش ظرفیت نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر داشته اند، در این شرایط در ایران تاکنون ۶۵۴ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجیدپذیر تولید شده که این میزان کمتر از یک درصد کل ظرفیت برق ایران است.

 

 

https://zistonline.com/vdcauen0.49now15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما