تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79298

رکوردشکنی تولید انرژی روی مریخ

کاوشگر«اینسایت» رکورد تولید انرژی را در مریخ ثبت کرد
کاوشگر اینسایت در نخستین روز فعالیت در مریخ به وسیله پنل‌های خورشیدی ۴۵۸۸ وات ساعت برق تولید کرد که این رقم رکورد به حساب می‌آید.
رکوردشکنی تولید انرژی روی مریخ
به گزارش زیست آنلاین، هنوز یک هفته از فرود کاوشگر اینسایت روی سطح مریخ نگذاشته، اما این آزمایشگاه فضایی رکورد‌های جدیدی را شکسته است.

اطلاعات ارسالی به زمین نشان می‌دهد نه تنها کاوشگر به طور دقیق کار می‌کند، بلکه رکورد جدیدی در تولید انرژی در سیاره سرخ ثبت کرده است.

دوشنبه گذشته اینسایت پس از سفری ۷ ماهه روی مریخ فرود آمد و چند ساعت بعد به طور موفقیت آمیز پنل‌های خورشیدی خود را باز کرد.

مقدار الکتریسیته تولیدی این کاوشگر طی روز در سیاره سرخ رنگ بیش از مقداری است که هرگونه کاوشگری قبلا روی مریخ جمع آوری کرده است.

تام هافمن مدیر پروژه اینسایت در آزمایشگاه JPL ناسا در این باره گفت: ثبت یک رکورد بسیار جالب است. اما دستیابی به تولید الکتریسیته بی سابقه برای انجام فعالیت‌های مهندسی بسیار کارآمد است. 

به گفته هافمن، پنل‌های خورشیدی کاوشگر ۴۵۸۸ وات ساعت الکتریسیته در یک روز مریخی (sol) تولید کرده اند. این بدان معناست که ما نیز هم اکنون انرژی کافی برای انجام ماموریت‌ها و عملیات‌های علمی را در اختیار داریم.

به گزارش برق نیوز، این میزان بسیار بیشتر از ۲۸۰۶ وات ساعتی است که کاوشگر Curiosity ناسا در نخستین روز مریخی تولید کرد. کاوشگر Curiosity به سیستم هسته‌ای مجهز است. لندر فونیکس نیز در نخستین روز خود روی مریخ ۱۸۰۰ وات-ساعت برق تولید کرد.

۲پنل خورشیدی کاوشگر اینسایت هرکدام قطری ۲.۲ متری دارند.

حالا که فرودگر اینسایت ناسا (InSight) با استقرار در موقعیت مورد نظر روی مریخ فعالیت خود را آغاز کرده، خبرهای جدیدی از آن به گوش می‌رسد؛ از جمله اینکه رکورد تولید انرژی در سیاره سرخ را شکسته است.


فرودگر اینسایت با گستردن پنل‌های خورشیدی ۷ فوتی (۲.۱ متری) خود و تولید ۴۵۸۸ وات ساعت انرژی روزانه، موفق به ثبت رکوردی شده که تاکنون از هیچ فرودگر و کاوشگر مریخی دیگری سابقه نداشته است.

از طرفی پوشش‌ حفاظتی دوربین‌های آن هم کنار رفته‌اند که این امر، ثبت تصاویری با وضوح بالا را امکان‌پذیر می‌سازد. در تصاویر زیر، عکسی از سطح مریخ که اینسایت بدون پوشش لنز گرفته است را در کنار عکس دیگری از بازوی رباتیک دوربین آن می‌توان دید.

بیشتر بخوانید: راکتور کوچک ناسا می‌تواند انرژی ماموریت‌های مریخ را تامین کندعکسی از سطح مریخ

حالا اما وقت آن است که اینسایت، کاوشگر حرارتی زیرزمینی خود را فعال سازد. به گفته‌ی «تام هافمن» مدیر این پروژه:

هیچ باند فرودی در مریخ وجود ندارد، اما نشستن روی ناحیه‌ای از سیاره سرخ که مشابه یک جعبه شن‌بازی عظیم و عاری از تخته‌سنگ‌های بزرگ است، فعال شدن تجهیزات را تسهیل کرده و همه چیز برای کندوکاو سطح زیرین آن آماده است.

البته فرودگر اینسایت در اثر برخورد با یکی از چاله‌های مریخ، ۴ درجه منحرف شد و اندکی کج فرود آمد؛ اما خوشبختانه به گونه‌ای طراحی شده است که کج بودن تا ۱۵ درجه نیز، اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کند. در صورت افزایش این زاویه انحراف، باز شدن پنل‌های خورشیدی اینسایت مختل خواهد شد؛ پنل‌هایی که می‌بایست انرژی لازم برای فعالیت آن را در طول این ماموریت دو ساله، حتی با وجود خاک گرفتگی ناشی از گرد و غبار محیطی، تامین کنند.

https://zistonline.com/vdcevw8f.jh8ooi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما