تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۳
کد مطلب : 79285
حدود پنج درصد از ظرفیت نیروگاهی تولید برق مستعد بازنشستگی هستند و به محض اینکه بتوانیم ظرفیت‌های جدید کافی در شبکه برق ایجاد کنیم آن‌ها را بازنشسته خواهیم کرد. نظر به اتلاف بالای انرژی تدوین نقشه راه توسعه فناوری نیروگاهی کشور و افزایش سطح کارایی انرژی آنها ضروری است.
نیروگاه‌های بازنشسته همچنان مجبور به کار هستند
به گزارش زیست آنلاین، محمدعلی فرحناکیان، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو با تاکید بر اینکه رشد شدید مصرف برق در کشور مانع از بازنشستگی نیروگاه‌های فرسوده شده است، گفت: به هر حال در کشور ما نیروگاه‌هایی وجود دارند که دارای تکنولوژی‌های قدیمی هستند و بیش از ۳۰۰ هزار ساعت تاکنون فعالیت کاری داشته‌اند و همچنان نیز مشغول به کار هستند که به دلیل افزایش رشد مصرف سالیانه برق نتوانسته‌ایم براساس برنامه در نظر گرفته آن‌ها را بازنشسته کنیم و همچنان از این واحدها استفاده می‌کنیم که این امر باعث شده است تا متوسط راندمان تولید برق ما مقداری کاهش پیدا کند. البته در شرایط فعلی جدید کشور با راندمان‌های خوبی در حال ساخت است.
وی تاکید کرد: واحدهای فرسوده علاوه بر اینکه راندمان آن‌ها نسبت به سوخت مصرفی کم است، سرپا نگه داشتن آن‌ها نیز هزینه زیادی در بردارد. بنابراین در شرایط عادی اقتصادی بایستی این واحدها را بازنشسته کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، فرحناکیان خاطرنشان کرد: منتها به واسطه رشد شدید مصرفی که طی چند دهه اخیر در کشور رخ داده است و ما به طور متوسط در طی سه دهه اخیر به طور متوسط بیش از ۵.۵ درصد چه در حداکثر ظرفیت تولید مورد نیاز و چه در بخش انرژی رشد داشته‌ایم، لذا نتوانسته‌ایم آنگونه که می‌خواهیم بتوانیم نیروگاه‌های فرسوده را بازنشسته کنیم.
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو با تاکید بر اینکه حدود پنج درصد از ظرفیت نیروگاهی مستعد بازنشستگی هستند، گفت: تاکنون تعداد محدودی از واحدها بازنشسته شده‌اند و مابقی آن‌ها نیز برنامه بازنشستگی دارند که به محض اینکه بتوانیم ظرفیت‌های جدید کافی در شبکه برق ایجاد کنیم آن‌ها را بازنشسته خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: راهکاری برای افزایش بازدهی نیروگاه های برقتلفات ۲ میلیون بشکه نفت !رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی هم گفت: تلفات روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام در شبکه عرضه انرژی کشور مدیریت این بخش را ضروری می کند.
علی مبینی، افزود: باید قدری در میزان مصرف جدی تر بود، زیرا تداوم شرایط موجود، سرمایه‎گذاری در صنعت نفت و گاز کشور را با آسیب جدی روبه‌رو خواهد ساخت.
به گفته رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی،  مقدار بیشتر تلفات یاد شده مربوط به فرآیندهای تولید و انتقال انرژی الکتریکی در نیروگاه‎های حرارتی کشور و سامانه‌های انتقال و توزیع است که باید به آن توجه داشت.
مبینی، بررسی و ارزیابی بازدهی نیروگاه‎های کشور، بهره‎مندی از ظرفیت‎های قانونی موجود در آنها و تدوین راهبرد اقدام عملی برای کاهش اتلاف انرژی در صنایع نفت و گاز کشور را مهم دانست و اظهار کرد: ارائه بسته کامل به دست‎درکاران و فعالان صنایع نفت، گاز و انرژی کشور به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‎تواند در این برهه از زمان برای برون‎رفت از مسائل پیش آمده راهگشا باشد.
رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی اظهار کرد: میانگین بازدهی نیروگاه‎های حرارتی کشور در سال ۱۳۹۵ براساس نتایج ترازنامه هیدروکربوری معادل ۳۷,۸ درصد گزارش شده است که فاصله زیادی با میانگین جهانی (۴۵ درصد میانگین جهانی) دارد و همچنین برای رسیدن به سطح مطلوب به اصلاحات زیرساختی بخش نیروگاهی نیاز است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون بهترین نیروگاه‎های سیکل ترکیبی دنیا با بازدهی ۶۲,۴ درصد در حال کارند، به این منظور بهترین بازدهی نیروگاه‎های سیکل ترکیبی کشور در سال ۱۳۹۵ معادل ۵۰.۶۷ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: ایران بهترین کشور برای تولید انرژی خورشیدی استتدوین نقشه راه توسعه  نیروگاهیوی افزود: تدوین نقشه راه توسعه فناوری نیروگاهی کشور و افزایش سطح کارایی انرژی آنها ضروری است.
رئیس موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی اظهار کرد: اگر بخواهیم تا پایان افق چشم انداز ۱۴۰۴ به حداقل‎های موجود در اروپا برسیم باید میانگین بازدهی نیروگاه‎های حرارتی کشور شامل گازی، سیکل ترکیبی و بخاری حداقل سالانه ۱,۴ درصد رشد داشته باشد که این مساله مستلزم برنامه‎ریزی و جذب سرمایه‎های لازم در این حوزه است.
 

https://zistonline.com/vdcamun0.49noa15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما