تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79281
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از افزایش ۹۰ میلیون مترمکعبی حجم آب دریاچه خبر داد.
حجم آب دریاچه ارومیه ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: هم اکنون دریاچه ارومیه یک هزار و ۷۸۳ کیلومتر مربع وسعت داشته و یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب حجم آبی آن است.

وی ادامه داد: حجم آب دریاچه با آغاز بارندگی و رهاسازی آب به سمت پیکره نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

سرخوش با اشاره به رهاسازی آب به سمت پیکره دریاچه ارومیه تصریح کرد: مرحله نخست رهاسازی آب به دریاچه ارومیه به میزان ۹۲ میلیون مترمکعب از سدهای زولا، سلماس، سد شهرچای و مهاباد انجام شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مربوط به ستاد احیاء به کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و کردستان ابلاغ شده است اما تاکنون تخصیص نیافته اما سازمان برنامه و بودجه قول داده شده تا چند روز آینده اعتبارات را تخصیص دهد.

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیهوی به دو پروژه مهم سد سیلوه و کانی سیب اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی سد سیلوه به پایان رسیده که از سال آینده ۹۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه رهاسازی می شود همچنین، با اتمام پروژه کانی سیب پیرانشهر ظرف دو سال آینده نیز ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به پیکره رهاسازی می شود و دریاچه ارومیه جان دوباره خواهد گرفت.

پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از افزایش ۴ سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه با شروع دور جدید رهاسازی آب سدها خبر داده بود.

دانشجو در گفتگوی ویژه خبری که از شبکه استانی آذربایجان غربی پخش شد با بیان اینکه با توجه به بارندگی ها ۲۴ درصد حجم مخازن سدهای استان  نسبت به سال گذشته افزایش یافته است گفت: رهاسازی آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده و روند رهاسازی ۴۰ میلیون مترمکعبی آب از سدهای استان به سمت پیکره ادامه دارد.

 وی با اشاره به اجرای طرح های حوضه ارس، زاب، خوی وچایپاره در راستای احیای دریاچه افزود: با به بهره برداری رسیدن این طرح ها ۴۴ هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن به شبکه تحت پوشش استان اضافه می‌شود.

 دانشجو با بیان اینکه یکی از منافع اجرای این طرحها، جلوگیری از مهاجرت افراد است تصریح کرد: با اجرای این طرح ها در منطقه علاوه بر افزایش تولید و سرعت یافتن حرکت چرخه اقتصاد، زمینه اشتغال و بهبود معیشت مردم منطقه فراهم شده، همچنین با مهار منابع آبی زمینه سرمایه‌گذاری‌های گسترده صنعتی پیشرفته در منطقه فراهم می‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح‌های مصوب کارگروه ملی نجات دریاچه و ستاد احیا به منظور تامین آب و انتقال به پیکره دریاچه که توسط دستگاههای مختلفی اجرا می شود خاطرنشان‌کرد: از جمله برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان می‌توان به تسهیل در انتقال آب از طریق لایروبی رودخانه‌های مهم که منبع ورودی دریاچه ارومیه هستند اشاره کرد؛ لایروبی ۸۵ کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و لایروبی ۲۹۰ کیلومتر از انهار  منتهی به رودخانه های مهم انجام شده است که طی سه سال گذشته بواسطه این اقدامات حجم زیادی از روان آب‌ها به دریاچه منتقل شده و اثر خوبی در افزایش ارتفاع آب دریاچه داشته است.

 دانشجو به دو پروژه مهم سد سیلوه و کانی سیب اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی سد سیلوه به پایان رسیده که از سال آینده ۹۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه رهاسازی می‌شود همچنین، با اتمام پروژه کانی سیب پیرانشهر ظرف دو سال آینده نیز ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به پیکره رهاسازی می‌شود.

برنامه احیا دریاچه ارومیه

 اجرای برنامه های کنترل برداشت منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی وی به  اجرای برنامه های کنترل برداشت منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی اشاره کرد و افزود: انسداد چاه های غیرمجاز، کنترل برداشت آب غیرمجاز، توقف دستگاه های حفاری و موتور پمپ سیار غیر مجاز در استان از جمله کارهایی بود که در راستای کنترل برداشت از آب ها توسط آب منطقه استان انجام شده است. همچنین نصب بیش از ۸۰۰۰ کنتور هوشمند که ۳۸۰۰ کنترل در محدوده دریاچه ارومیه بوده و ارسال ۴۰ اکیپ گشت و نصب و تجهیز دستگاه های دبی سنجی در رودخانه‌های مهم برای اندازه گیری میزان آب ورودی به رودخانه‌ها در راستای کمک به احیای دریاچه انجام شده است.

 دانشجو گفت: اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته توسط آب منطقه‌ای و هزینه‌کرد ۱۸۰ میلیارد تومان در این راستا، باعث شده است که تراز دریاچه ارومیه تثبیت شده و در  بسیاری از دشتها از افت سطح آبهای زیرزمینی جلوگیری شده و حتی نوسان آب زیرزمینی برخی دشتها روند رو به مثبتی نیز داشته باشد.

پیش از این رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن بیان اینکه دریاچه ارومیه توان از دست دادن حتی یک قطره آب دیگر را ندارد، گفته، خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهد.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری امروز در سفر به میاندوآب به عنوان نماینده دولت در سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی در سخنانی در جمع اعضای شورای اداری با اشاره به اینکه هر روز در کشور بیش از ۱۰۰ چاه خشک می‌شود،گفت: آذربایجان غربی یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است که ضریب بهره‌وری از منابع آب تجدیدپذیر ۷۰ درصد است این در حالیست که در سایر مناطق اینگونه نیست.

بیشتر بخوانید: ۸۶ ایده برای احیای دریاچه ارومیه در بستر دیجیتال خلق شددریاچه ارومیه

خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهدوی با اشاره به خشکی دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه در گذشته نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار دادم،اظهارکرد: خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهد، معلوم نیست با خشک شدن دریاچه ارومیه با توجه به تغییرات اقلیم و درجه حرارت از نظر ژنتیکی چه اتفاق می‌افتد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه در ۳.۵ سال گذشته ۳۶۰۰ میلیارد تومان در حوضه دریاچه ارومیه هزینه شده است،گفت: متاسفانه امروز از حوضه دریاچه ارومیه برای کارخانجات سایر استانها مانند اصفهان و خراسان چغندر ارسال می‌کنیم و با توجه به آب‌بر بودن چغندر، این در حقیقت به این معنی است که به جای چغندر، آب انتقال می‌دهیم.

وی افزود: برخی به مصوبات دولت عمل نکرده‌اند و شاهد توسعه ۲۳ هزار هکتاری کشت آبی بعد از مصوبه دولت در آذربایجان غربی بودهایم در حالی که ممنوع بود. در این زمینه گزارشی خدمت رئیس جمهوری فرستادیم و خواستیم که اینها عزل بشوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۱.۵ سال از برنامه عقب هستیم، گفت: افق احیای دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیک تعیین شده از سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰۶ رسیده است.

کلانتری تصریح کرد: بر خلاف گفته سازمان زمین شناسی مبنی بر عدم احیا دریاچه ارومیه، هم اکنون دریاچه ارومیه بین ۶ تا ۲۸ سانتی‌متر عمیق شده است و این یعنی عمق پیدا کرده و دریاچه هیچ وقت خشک نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از پنج میلیون نفر را تهدید می کنددریاچه ارومیه و خشکی آن

خط لوله دوم انتقال آب از زرینه رود میاندوآب به تبریز منتفی شده استوی با بیان اینکه خط لوله دوم انتقال آب از زرینه رود میاندوآب به تبریز منتفی شده است و این خط از تبریز تا ملکان به صورت پدافند ایجاد می شود، اظهارکرد: دریاچه ارومیه دیگر توان این را ندارد که حتی یک قطره از آب آن کم شود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه فشار بر منابع آب در کشور بسیار وحشتناک و متوسط مصرف کشور بالای ۱۷۰ درصد بوده است و به‌طور متوسط روزانه ۰.۶ میلیمتر فرونشست زمین داریم که حتی تاسیسات زیربنایی را نیز تهدید می کند، تصریح کرد: متاسفانه با منابع آبی خود رفتار درستی نداشته‌ایم و بهره‌برداری بی رویه از منابع آبی یکی از این موضوعات است و اکنون طبیعت به ما در مورد اقدام غلط جواب می‌دهد.  

به گزارش ایسنا امروز تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید. این طرح با ۳۰۰ متر مکعب ظرفیت و با ایجاد شبکه فاضلاب به طول هشت کیلومتر و با ۱۱ میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات ملی و اعتبارات داخلی به بهره برداری رسید.

https://zistonline.com/vdcgqx9u.ak9y74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما