تاریخ انتشار :شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۷
کد مطلب : 79249
در هفته اول آذر ماه، گستره دامنه فعالیت گروه های محیط زیستی، شامل محورهای متنوعی از جمله حفاظت از محیط زیست و عشق به طبیعت بود و انجمن ها و فعالان محیط زیستی کشور با تلاش وصف ناپذیری همچنان پیشتازان عرصه حمایت از محیط زیست و طبیعت بودند.
قرار سبز هفته اول آذر ماه 1397
به گزارش زیست آنلاین، در هفته اول آذر ماه، گستره دامنه فعالیت گروه های محیط زیستی، شامل محورهای متنوعی از جمله حفاظت از محیط زیست و عشق به طبیعت بود و انجمن ها و فعالان محیط زیستی کشور با تلاش وصف ناپذیری همچنان پیشتازان عرصه حمایت از محیط زیست و طبیعت بودند. ما نیز به رسم هر هفته تلاش کردیم در قرار سبز رسانه ای برای تمام فعالان محیط زیست کشور باشیم.

 پویش زاگرسانە با کاشت بلوط در مناطق زاگرس نشین آغاز شد

پویش زاگرسانە با کاشت بلوط در مناطق زاگرس نشین آغاز شد


قرار سبز در شهر کامیاران استان کردستانهمزمان با فراخوان پویش زاگرسانه، محیط زیستی های شهرستان کامیاران کردستان در حرکتی هماهنگ با دیگر انجمن های زاگرس نشین در راستای احیای جنگل های بلوط، این میراث گرانبهای کهن دیار زاگرس روز جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ در تفرجگاه کوبگار اقدام به کاشت بلوط کردند. این برنامه علیرغم بارندگی شدید با استقبال خوب مردم مواجه شد.

بیشتر بخوانید: قرار سبز هفته سوم آبان ماه ۱۳۹۷2.    قاتلان خاموش طبیعت و انسان در مشهد جمع آوری شدند

قاتلان خاموش طبیعت و انسان در مشهد جمع آوری شدند


قرار سبز در شهر مشهد استان خراسان رضویبا همت همیاران محیط زیست و حیوانات و نماینده ای از سازمان محیط زیست استان خراسان رضوی حدود ۵۰۰۰ فیلتر سیگار از منطقه ای در حدود ۲۰ متر مکعب جمع آوری شدند و در سازمان بایگانی مورد بازدید عموم قرار گرفتند.

3.    کارگاه آموزشی شناخت پرندگان در رشت برگزار شد

  کارگاه آموزشی شناخت پرندگان در رشت برگزار شد

قرار سبز در شهر رشت استان گیلانبمناسبت روز ملی پرنده نگری، کارگاه آموزشی شناخت پرندگان بومی گیلان توسط انجمن بوم بانان گیل و دیلم در دبستان و پیش دبستان دخترانه کارا در رشت برگزار شد و تسهیلگران با استفاده از تصاویر مختلف از پرندگان بومی گیلان به معرفی آنها پرداختند. این برنامه در ادامه با نمایش فیلم و کشیدن نقاشی از پرندگان به پایان رسید.

4.    بادرودی ها جشنواره گردشگری انار را با همایش پیاده روی همراه کردند

 بادرودی ها جشنواره گردشگری انار را با همایش پیاده روی همراه کردند

قرار سبز در شهر بادرود استان اصفهاناعضاء گروه دوستان کوهنورد صبا بادرود در همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی که به طورهمزمان با دوازدهمین جشنواره گردشگری انار نادری بادرود برگزار شد حضور یافتند. در این همایش که با همکاری هیات ورزش های همگانی و شهرداری و شورای شهر بادرود برگزار شد، شرکت کنندگان از میدان امام خمینی تا پارک گردشگری تخت پادشاه به مسافت سه کیلومتر را پیاده روی کردند.

5.    زاگرسانه به ارتفاعات کردستان هم رسید

 زاگرسانه به ارتفاعات کردستان هم رسید


قرار سبز در منطقه موچش دارخوقه استان کردستانانجمن زیست محیطی شنه ی پیروی موچش نیز در راستای پویش زاگرسانه با حضور اعضای انجمن و دوستداران طبیعت این منطقه در کوە های موچش دار قوخه حضور و اقدام به کاشت بلوط نمودند.

6.    شیروانی ها همچنان پرتوان به پاکسازی طبیعت از زباله مشغولند

 شیروانی ها همچنان پرتوان به پاکسازی طبیعت از زباله مشغولند

قرار سبز در شهر شیروان استان خراسان شمالیگروه طنین پاکبانان شیروان خراسان شمالی در همایش ۶۸ خود به همراه همیاران و دوستداران طبیعت این شهرستان، خیابان کاشانی این شهر را از زباله پاکسازی کردند.

7.    آبادانان در آموزش و فرهنگ سازی همچنان پیشتاز است

 آبادانان در آموزش و فرهنگ سازی همچنان پیشتاز است

قرار سبز در شهر آبدانان استان ایلامبرنامه آموزش وفرهنگ سازی درخصوص حفظ محیط زیست، تفکیک زباله واستفاده از لیوان دائمی توسط انجمن بانوان طبیعت دوست ایلام در پیش دبستانی نیلا آبدانان انجام شد.

8.    مهد کودکی ها کاغذهای باطله و درب بطری را در رشت جمع آوری کردند

مهد کودکی ها کاغذهای باطله و درب بطری را در رشت جمع آوری کردند

قرار سبز در شهر رشت استان گیلانبا همت کارگروه کودک و نوجوان بوم بانان گیل و دیلم و مربیان مهد کودک کندوی عسل رشت در استان گیلان، طی برنامه ای کاغذ های باطله و درب بطری در جعبه های مخصوص جمع آوری شد.

9.    زاگرسانه التیام بخش مردم زلزله زده ثلاث و باباجانی شد

 زاگرسانه التیام بخش مردم زلزله زده ثلاث و باباجانی شد

قرار سبز در منطقه ثلاث و باباجانی استان کرمانشاهدر برنامه مشترک کارگروه پویش زاگرسانه و جنبش بلوط شهر زلزله زده ثلاث و باباجانی، مردم این منطقه اقدام به کاشت بلوط در ارتفاعات و زیستگاههای قابل دسترس نمودند.

10.    تالاب بین المللی امیرکلایه در لاهیجان میزبان دانش آموزان بود

 تالاب بین المللی امیرکلایه در لاهیجان میزبان دانش آموزان بود

قرار سبز در شهر لاهیجان استان گیلانکارگاه آموزشی آشنایی با پرندگان مهاجر و بازدید از تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش امیرکلایه با همراهی دانش آموزان دبستان آفرین ۲ لاهیجان به مناسبت روز ملی پرنده نگری توسط انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان در پاسگاه سر محیط بانی تالاب امیرکلایه برگزار شد.

11.    دانش آموزان در رحیم آباد با مفهوم مدیریت پسماند و همچنین جنگل آشنا شدند

دانش آموزان در رحیم آباد با مفهوم مدیریت پسماند و همچنین جنگل آشنا شدند


قرار سبز در بخش رحیم آباد استان گیلانبا همکاری موسسه محیط زیست آسمانرود رحیم آباد و توسط چند تن از  اعضای انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان، کارگاه آموزشی با موضوعات مدیریت پسماند و شناخت جنگل برای جمعی از دانش آموزان دبستان هدف بخش رحیم  آباد شهرستان رودسر برگزار شد.

12.    نذر طبیعت یاوران طبیعت در استان بوشهر همچنان برقرار است

نذر طبیعت یاوران طبیعت در استان بوشهر همچنان برقرار است


قرار سبز در شهر دیلم استان بوشهردومین برنامه نذر طبیعت به همت یاوران طبیعت در مراتع شیرونک شهرستان دیلم اجرا گردید.
در این برنامه بذرکاری گیاهان دارویی بومی و درخت کنار با هدف تقویت پوشش گیاهی مراتع بویژه جلوگیری از حذف این گیاهان انجام شد. دوستداران طبیعت در این برنامه بذرهای مرمرشک، بنگو، گل زرد، هلپه، سربرنجاس، کاسنی و بابونه و کنار را در سطح ۴ هکتار کاشتند. برنامه نذر طبیعت هر هفته در بخشی از مراتع شمال استان بوشهر تا پایان آذرماه امسال ادامه دارد. این برنامه با همکاری اقشار مختلف بویژه اعضای انجمن های نبض سبز دیلم و یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه و با مساعدت مالی مردمی اجرا شد.

13.    زاگرسانە مردم سقز نیز برگزار شد

زاگرسانە مردم سقز نیز برگزار شد

قرار سبز در شهر سقز استان کردستانطبق فراخوان کارگروه زاگرسانه و جنبش بلوط جهت کاشت و اقدامات مناسب برای حفاظت از بلوط زاگرس، با همت انجمن ژینگه سقز کردستان برنامه کاشت بلوط در منطقه که لی خان سقز برگزار شد.

14.    طرح تسهیلگری و پایش پسماند روستایی در رودسر کلیک خورد

طرح تسهیلگری و پایش پسماند روستایی در رودسر کلیک خورد

قرار سبز در شهر رودسر استان گیلانمعارفه طرح تسهیلگری و پایش پسماند روستایی با هدف آموزش و ایجاد شبکه های مدیریت پسماند در روستاها با حضور ۲۶ دهیار در بخشداری کلاچای شهرستان رودسر توسط انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان برگزار شد.

15.    جنگل گیسوم پاک شد و نفس کشید

 جنگل گیسوم پاک شد و نفس کشید


قرار سبز در منطقه گیسوم استان گیلاناعضای منطقه ۳ باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و كانون محیط زیست مركزی دانشگاه گیلان به منظور ترویج فرهنگ زیست محیطی و حفظ جنگل های شمال طی برنامه ای به پاكسازی جنگل گیسوم  پرداختند.

16.    برنامه های روز ملی پرنده نگری در پلدختر اجرا شد

 برنامه های روز ملی پرنده نگری در پلدختر اجرا شد

قرار سبز در شهر پلدختر استان لرستانبه مناسبت روز ملی پرنده نگری و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر استان لرستان و آموزش و پرورش این شهرستان، کارگاه آموزشی آشنایی با پرندگان و پرنده نگری برای دانش آموزان مدرسه شهید زینی وند برگزار شد. در این کارگاه مسئول محیط زیست پلدختر در خصوص اهمیت و نحوه شناسایی پرندگان مطالبی بیان نمودند.

17.    کوه آبیدر نیز به زاگرسانه پیوست

کوه آبیدر نیز به زاگرسانه پیوست

قرار سبز در شهر سنندج استان کردستاندر سنندج نیز همزمان با دیگر تشکل های زاگرس نشین، انجمن شنه نوژین و جمعیت کردستان سبز در کوه آبیدر اقدام به کاشت بلوط در طرح زاگرسانه نمودند.

18.    اقلیدی ها بذر گیاهان مرتعی و درختان جنگلی کاشتند

 اقلیدی ها بذر گیاهان مرتعی و درختان جنگلی کاشتند


قرار سبز در شهر اقلید استان فارسانجمن همیاران طبیعت شهرستان اقلید استان فارس با مشارکت انجمن همیاران طبیعت شهر سده و شهر دژکرد و با هماهنگی اداره منابع طبیعی شهرستان اقلید، برنامه ۹۳ خود را به کاشت بذر گیاهان مرتعی و درختان جنگلی با تکنیک کپه کاری اختصاص داد. در این برنامه ۱۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی در منطقه آب روان بخش سده به زیر کاشت دانه های مرتعی کُما، سِکاله، آنغوزه و دانه های جنگلی بادام کوهی و ارژن رفت. گفتنی است همه این دانه های جنگلی و مرتعی بومی شهرستان اقلید هستند.

19.    تعاملات شهرداری با انجمن های محیط زیستی در شوشتر افزایش یافت

تعاملات شهرداری با انجمن های محیط زیستی در شوشتر افزایش یافت


قرار سبز در شهر شوشتر استان خوزستانانجمن های محیط زیستی شهرستان شوشتر در استان خوزستان طی بازدید مشترک از گلخانه شهرداری با مراحل تولید نهال و گلهای زینتی آشنا شدند. در این برنامه که با حضور مسئولین واحدهای شهرداری و اعضای شورای شهر همراه بود، مقرر گردید تا ضمن تعاملات مشترک میان انجمن ها و شهرداری، از ظرفیت های موجود انجمن ها در راستای تولید گل و نهال استفاده گردد.

بیشتر بخوانید: قرار سبز هفته چهارم آبان ماه ۱۳۹۷20.    اسب سفید آرزو ها، مردم روستای پسکوهک را به آرزو هایش رساند

  اسب سفید آرزو ها، مردم روستای پسکوهک را به آرزو هایش رساند

 

قرار سبز در روستای پسکوهک استان فارسبرنامه ۱۸۰ گروه پاکسازان طبیعت فارس به پاکسازی نمادین روستای پسکوهک اختصاص یافت. در این برنامه که با حضور حدود ۳۰ نفر از اعضای گروه و در هوای بارانی صورت گرفت،اندک زباله ای که در روستا یافت می شد جمع آوری شد. گفتنی است دلیل کم بودن زباله ها یک دوستدار طبیعت است که تحت عنوان مجموعه آدنا و با هزینه شخصی برای اهالی این روستا که حدودا ۱۰۰ خانوار هستند، سطل زباله تهیه و همگان را به رعایت نظافت و تمیز نگه‌ داشتن محیط زندگی تشویق می‌کند. این شخص با ایده ای نو در سطح کشور، روزانه با  اسب و یک ارابه یدک کش، زباله‌ها را جمع‌آوری، تفکیک و در نهایت به ایستگاه زباله روانه میکند.

21.    قرار سبز زاگرسانە شهرستان پیرانشهر در آذربایجان غربی برگزار گردید

 قرار سبز زاگرسانە شهرستان پیرانشهر در آذربایجان غربی برگزار گردید


قرار سبز در شهر پیرانشهر استان آذربایجان غربیبرنامه ۳۸ تشکل محیط زیستی شهرستان پیرانشهر با همکاری شورا و شهرداری شهر گردکشانه در استان آذربایجان غربی به کاشت بلوط در منطقه در قالب طرح زاگرسانه اختصاص یافت.

22.    نمایشگاه ساخت وسایل با مواد دورریختنی در مسجد سلیمان برگزار شد

نمایشگاه ساخت وسایل با مواد دورریختنی در مسجد سلیمان برگزار شد

قرار سبز در شهر مسجد سلیمان استان خوزستاننمایشگاه وسایل تهیه شده از مواد دور ریختنی در دبستان آزادگان مسجد سلیمان در استان خوزستان برگزار و آثار دانش آموزان خلاق این مدرسه مورد بازدید قرار گرفت. در این برنامه که با همت انجمن دیده بان دوستداران محیط زیست مسجدسلیمان و مشارکت اداره محیط زیست صورت گرفت، ضمن بازدید از کاردستی ها، دانش آموزان هنرمند دبستان آزادگان مورد قدردانی قرار گرفتند.

23.    جلسه هم اندیشی محیط زیستی ها با مسئولین و مدیران ادارات شوشتر برگزار شد

جلسه هم اندیشی محیط زیستی ها با مسئولین و مدیران ادارات شوشتر برگزار شد


قرار سبز در شهر شوشتر استان خوزستاندومین جلسه ستاد ایجاد فضای سبز و نهضت درختکاری شوشتر با حضور انجمن های محیط زیستی و جمعی از مسئولین و مدیران ادارات در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد. در این نشست که با حضور انجمن های هواداران کارون زلال، طبیعت دوستان سبز و زیبا و پویندگان محیط زیست برگزار شد در خصوص برنامه های متعدد از جمله احداث کُنارستان، هرس اصولی و کارشناسی درختان سطح شهر، طرح های آموزش کاشت نهال در مدارس و انجام برنامه های متنوع درختکاری به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

24.    کوهنوردان خور بذر محبت کاشتند

  کوهنوردان خور بذر محبت کاشتند

 

قرار سبز در شهر خور استان فارسنوزدهمین برنامه مشترک گروه کوهنوردی توحید و انجمن سبزاندیشان خور لارستان استان فارس درچشمه الله مرغان با حضور ۴۵ شرکت کننده برگزار شد. شرکت کنندگان در این برنامه به کوهنوردی و کاشت بذر پرداختند.

25.    صعب العبورترین مدرسه عشایری استان کرمان با محیط زیست آشنا شد

صعب العبورترین مدرسه عشایری استان کرمان با محیط زیست آشنا شد


قرار سبز در شهر بم استان کرمانموسسه یاوران ندای زمین با همکاری باشگاه کوهنوردی آریاز بم با تهیه لوازم آموزشی، نوشت افزار، وسایل کمک درسی، اسباب بازی، پوشاک زمستانه، پس از پیمایش ۴ ساعت در کوه های صعب العبور رشته کوه جبالبارز به مدرسه عشایری کشیت بم رسیدند و علاوه بر رساندن لوازم فوق به ۶ دانش آموز مدرسه آنها را با محیط زیست و طبیعت نیز آشنا کردند.

26.    زاگرسانه، بانه و سردشت را به هم پیوند زد

زاگرسانه، بانه و سردشت را به هم پیوند زد

 

قرار سبز در شهر بانه استان کردستان و شهر سردشت استان آذربایجان غربیدر مراسمی که روز جمعه ۲ اسفند سال ۱۳۹۷ در کوه قه لا ره ش برگزار گردید تعداد ۱۰۰ نفر از اعضای گروههای کوهنوردي شامل گروه سولاف وکمیته کوهنوردی پاژین و کوهنوردان سردشت به قله قه لا ره ش صعود و همزمان با سایر شهرهای زاگرس نشین در راستای پویش زاگرسانه دانه های بلوط را  با هدف پاسداشت زاگرس و زنده کردن اکو سیستم طبیعی ناحیه کشت کردند. از حاشیه های زیبای این مراسم  میتوان از بارش اولین برف زمستانی در پاییز ذكر کرد که همت  کوهنوردان برای کاشت  نهالهای بلوط زیر بارش برف را مضاعف تر کرد.

27.    شهروندان تهرانی تفکیک از مبدا را آغاز کردند

شهروندان تهرانی تفکیک از مبدا را آغاز کردند

 

قرار سبز در شهر تهران استان تهرانشهروندان منطقه ۱۰ تهران در طرحی که با همکاری کانون محیط زیست محله انجام شد زباله های خشک و تر را از مبدا تفکیک و زباله های خشک را به ماموران بازیافت تحویل دادند.

https://zistonline.com/vdcaoun0.49noy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما