تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۲۵
کد مطلب : 79228
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس، گفت: محققان و پژوهشگران این شرکت ایرانی به دانش تبدیل کامل پسماند به انرژی الکتریکی دست پیدا کرده اند، دانشی که از طریق آن و با استفاده از یک راکتور تبدیلی کل پسماند شهری را امحا و به برق تبدیل می‌کنند.
دستگاه ایرانی تبدیل کامل پسماند به انرژی الکتریکی
به گزارش زیست آنلاین، یاشار معصومی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس ، گفت: محققان و پژوهشگران این شرکت ایرانی به دانش تبدیل کامل پسماند به انرژی الکتریکی دست پیدا کرده اند، دانشی که از طریق آن و با استفاده از یک راکتور تبدیلی کل پسماند شهری را امحا و به برق تبدیل می‌کنند.

به گفته وی، این رآکتور قادر به امحای ۹۹ درصدی زباله و جلوگیری کامل از نفوذ شیرابه به زمین می‌باشد.

معصومی افزود: در حال حاضر پایلوت ابتدایی راکتور در مقیاس کوچک ساخته شده، ولی مقیاس بزرگ آن ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و هنوز کار برای ساخت رآکتور اصلی به دلیل هزینه بری پروژه شروع نشده است.

این محقق ایرانی با بیان اینکه تولید برق از زباله نیز به شدت مقرون به صرفه و کاملا دوستدار محیط زیست است، اظهار داشت: گفتگو و جلسات با شهرداری‌های مختلف در حال انجام است تا با حمایت‌های دولتی بتوانیم مقیاس بزرگ رآکتور را بسازیم.

بیشتر بخوانید: بررسی وضعیت تولید برق از زباله در ایران و جهانوی ادامه داد: در حال حاضر راکتور ساخته شده است و در هفته‌های آتی گاز خروجی برای آنالیز به پژوهشگاه ملی نفت ارسال می‌شود.

به گفته این محقق ایرانی، کشور‌های آلمان، ژاپن، سوئد، کانادا و چین از این تکنولوژی برخوردارند، ولی در ایران برای نخستین بار رآکتور به صورت کاملا ایرانی ساخته شده است. معصومی عنوان کرد: نصب رآکتور برای هر شهر می‌تواند منجر به امحا کامل پسماند‌های شهری، بیمارستانی و دامی شود.

تبدیل زباله به برق

تبدیل زباله به انرژی برق نیازمند سرمایه گذاری های کلان دولت استعلیرضا قاری قرآن در فروردین ماه سال گذشته ۹۶، اظهار داشت: تامین بخشی از انرژی الکتریکی لازم از طریق سوزاندن زباله و مواد حاصل از آن، از مباحث مهمی است که باید با تامین بودجه و اعتبارهای مناسب ابزار و تجهیزهای مورد نیاز برای آن را فراهم نمود.
در شهر قم روزانه بیش از ۷۰۰ تن انواع زباله تولید می شود، و ایجاد یک نیروگاه زباله سوز برای تبدیل بخشی از این میزان پسماند تولیدی به برق نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال است، که شهرداری قم از طریق برگزاری مناقصه و مشارکت با بخش خصوصی در تلاش برای جذب آن است.
وی همچنین وجود زباله و انواع مواد فاسد را واقعیتی انکار ناپذیر در محیط های شهری و روستایی دانست، و افزود: باید امکاناتی فراهم شود، که مردم و شهروندان بتوانند زباله های تولیدی خود را به شیوه کاملا بهداشتی برای دفن و معدوم سازی در اختیار متولیان امر جمع آوری زباله قرار دهند.
وی همچنین با مهم دانستن وظیفه کلیه شهروندان در قبال مدیریت صحیح زباله، افزود: مردم و افراد جامعه بواسطه نقش خاصی که در تولید و ایجاد زباله و مواد زائد گوناگون دارند، باید پسماندهای تر و خشک را برای مدیریت آسان و راحتر در مبداء تولید، از یکدیگر تفکیک کنند.

بیشتر بخوانید: سرانه محدود شهرداری توان رفع معضل پسماندهای شمال کشور را ندارند
معاون شهردار قم با بیان اینکه پیشگیری از تولید زباله و یا به حداقل رساندن آن یکی از متداولترین راهکارهای مقابله با زباله به عنوان یکی از موثرترین عوامل آلودگی های محیط زیست و طبیعت پیرامون زندگی انسان ها است، افزود: ترویج فرهنگ مصرف کالا و اجناس مختلف بویژه کالاهایی که منشاء تولید حجم قابل توجهی از پسماند هستند، موجب شده تا معضل انباشت بیش از حد زباله به یکی از مهمترین نگرانی ها و دغددغه های زیست محیطی جامعه تبدیل شود.
قاری قرآن همچنین حرکت اجتماعی و فرهنگی ایجاد شده توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی تحت عنوان نه به ریختن زباله را اقدامی موثر و ارزشمند برای فرهنگ سازی در جامعه دانست، و بر تداوم آن تاکید کرد.

 

https://zistonline.com/vdch6inq.23nwidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما