تاریخ انتشار :جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۳۷
کد مطلب : 79226
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر با اشاره به اینکه پوشش برق‌رسانی در ایران صد در صد است، گفت: قیمت‌گذاری برق در سال‌های اخیر دچار سیاست اشتباهی شده که برای رفع آن نیاز به‌فرهنگ‌سازی لازم است، اما کفایت نمی‌کند و متاسفانه برق و آب در ایران به‌دلیل سیاست اشتباه قیمت‌گذاری ارزش واقعی خود را ندارد که منجر می‌شود، مردم رفتار درست نداشته باشند.
سیاست اشتباه قیمت‌گذاری برق در سال‌های اخیر
به گزارش زیست آنلاین، محمد متولی‌زاده در همایش آموزشی ائمه جماعات و مسؤولان فرهنگی صنعت برق سراسر کشور که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: ۱۳۰ سال پیش برای اولین بار در ایران، روشنایی حرم بخشی از آن تامین شد و مردم ایران با روشنایی آشنا شدند، امروز افتخار می‌کنیم که پوشش برق‌رسانی در ایران صد در صد است. 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر بیان کرد: در حال حاضر، ۱.۵ میلیارد نفر از ساکنین کره زمین یعنی ۲۰ درصد از جمعیت دنیا برق ندارند، اما در ایران این پوشش به‌خوبی انجام شده است. 

وی تصریح کرد: در طی گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت کشور ۲.۲ برابر شده، اما مصرف برق حدود ۲۰ برابر شده که این نشان‌دهنده تلاش زیاد در این حوزه است. 

متولی‌زاده با بیان اینکه برق به‌معنی واقعی از تولید به‌مصرف است، اظهار کرد: امکان ذخیره‌سازی برق در حد وسیع وجود ندارد و باید در همان زمان که مردم به‌برق نیاز دارند در نیروگاه تولید شود و به‌دست مصرف‌کننده برسد.

بیشتر بخوانید: تغییر قیمت برق پرمصرف‌ ها در راستای گام بلند دولت و مجلسمدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر تصریح کرد: خطوطی که برق را از نیروگاه‌های کشور ما به‌محل مصرف می‌رسانند، بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر است، یعنی ۲۰ برابر مساحت کره زمین خط برق در کشور داریم و این خطوط‌ها و نیروگاه‌ها باید به‌صورت ۲۴ ساعته آماده کار باشند. 

وی با اشاره به‌اینکه وابستگی زندگی مردم روز به‌روز به‌برق بیشتر می‌شود، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد آب شرب مردم از چاه‌ها با نیروی برق استخراج می‌شود و پخت نان مورد نیاز مردم، ترافیک، امنیت شهر‌ها و کشور و زندگی مردم در مناطق گرمسیر وابسته به‌برق است. 

متولی‌زاده با بیان اینکه تامین برق و استمرار آن یک موضوع مهم و استراتژی است، اظهار کرد: خشکسالی تابستان امسال در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود که منجر به‌خاموشی‌ها شد، اما کل خاموشی تابستان امسال تنها ۰.۲ درصد از نیاز مصرف برق مردم بود. 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر متذکر شد: قیمت‌گذاری برق در سال‌های اخیر دچار سیاست اشتباهی شده که برای رفع آن نیاز به‌فرهنگ‌سازی لازم است، اما کفایت نمی‌کند و متاسفانه برق و آب در ایران به‌دلیل سیاست اشتباه قیمت‌گذاری ارزش واقعی خود را ندارد که منجر می‌شود، مردم رفتار درست نداشته باشند.

وی یادآور شد: سالانه ۸۵۰ هزار کولر قاچاق وارد کشور می‌شود و ۷۰ درصد قاچاق به‌این معنی است که سالانه با این کولر‌ها ۲ هزار مگاوات بار سرمایشی جدید وارد کشور می‌شود و باید برای تامین آن، سرمایه‌گذاری زیادی شود. 

متولی‌زاده با بیان اینکه ۲۱ هزار مگاوات مصرف کولر در تابستان است، گفت: این آمار به‌معنی این است که منابع و ثروت مردم را از بین می‌بریم و مردم نیز به‌دلیل عدم اطلاع، درست مصرف نمی‌کنند. 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر متذکر شد: باید قیمت پرمصرف‌ها اصلاح شود و همچنین با آموزش به‌مردم می‌توان مصرف برق را مدیریت کرد، اگر مردم درجه حرارت را بر ۲۵ درجه تنظیم کنند، ۷ هزار مگا وات در تابستان مصرف برق کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: هزینه تمام شده تولید برق تحت تاثیر بی ثباتی در تعیین قیمت سوختسیاست قیمت برق

مردم کشور ما پرمصرف‌ترین مردم جهان هستنددر ادامه این مراسم، مشاور وزیر نیرو نیز گفت: یکی از اساسی‌ترین نقش‌های پیامبران (ع)، مدیریت فرهنگی و مدیرت جامعه بشریت در تمام عرصه‌ها بوده و در شرایط فعلی که تهاجم دشمن در ابعاد مختلف در حال گسترش است، وظیفه روحانیت بسیار سخت و سنگین می‌شود.

وی تاکید کرد: نماز جماعت هر روز یک همایش زیبا برای جهان اسلام است و باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم، همچنین مدیریت مصرف نیز بحث دیگری است که باید جدی گرفته شود و در حالی که اسلام به‌صرفه‌جویی تاکید می‌کند، مردم کشور ما پرمصرف‌ترین مردم جهان هستند.

قیمت برق

پیش بینی تعمیرات ۹۶ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی برای پیک سال آیندهبه گزارش برق نیوز، غلامرضا مهردادبا اشاره به اینکه برای فصل تعمیراتی ۹۷-۹۸ حدودا برای ۹۶ هزار مگاوات نیروگاه تعمیرات پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: اینکه این رقم از ظرفیت نامی نیروگاه‌های کشور بیشتر بوده به این دلیل است که برای برخی از واحد‌ها تا دو بار تعمیرات پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با اینکه تنها دو ماه از فصل تعمیرات نیروگاهی گذشته است، اما از ۹۶ هزار مگاوات یاد شده تاکنون حدود ۳۷ هزار مگاوات تعمیرات واحد‌ها عملیاتی و شروع شده و خوشبختانه این مهم طبق برنامه در حال انجام است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی تاکید کرد: تمامی برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است که تا اواسط خردادماه تمامی برنامه‌های تعمیراتی به مرحله اجرا در بیاید.

مهرداد در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با راندمان نیروگاه‌ها افزود: راندمان این واحد‌ها بستگی به آن دارد که آرایش نیروگاه‌های کشور در شبکه سراسری به چه شکلی باشد. هر چه سهم و تعداد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که راندمان بالاتری دارند در شبکه سراسری بیشتر باشد طبیعتا راندمان متوسط نیروگاه‌ها نیز در کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در سالیان اخیر این ترکیب تفاوت چندانی نکرده و سهم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از مجموعه نیروگاه‌های حرارتی تقریبا ثابت بوده است، یادآور شد: همچنان تعداد قابل توجهی واحد‌های گازی وجود دارند که تبدیل به سیکل ترکیبی نشده و این نسبت تغییر چندانی نکرده است.

بیشتر بخوانید: گرانی قیمت برق مشترکین پرمصرف در کانادا و آمریکاوی اضافه کرد: طبیعتا راندمان هم طی دو تا سه سال اخیر تغییر قابل توجهی نداشته و در حدود ۳۷ درصد باقی مانده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه برای پیک تابستان سال آینده ۱۰ واحد بخار سیکل ترکیبی به مجموعه شبکه اضافه خواهد شد، ادامه داد: با اجرای این برنامه حدود یک درصد راندمان افزایش خواهد یافت و به تناسب هر چه تعداد واحد‌های بخار سیکل ترکیبی که به شبکه متصل می‌شوند افزایش پیدا می‌کند مسلما راندمان نیز افزایش می‌یابد.

 

 

https://zistonline.com/vdcfv0de.w6d10agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما