تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۲۰
کد مطلب : 79222
درواکنش به مطالب مطرح درباره سفره آب زیرزمینی در سیستان وبلوچستان

مقام وزارت نیرو: به مردم نباید آدرس غلط داد

انتشار مطالبی درباره کشف یک سفره جدید آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان بازتابها و واکنشهایی را به دنبال داشته که در این میان پژوهشگران حوزه آب معتقدند وجود چنین منبعی نمی تواند صحت داشته باشد و دفتر برنامه ریزی کلان آب وزارت نیرو نسبت به این موضوع روشنگری بیشتری کند. معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با رد مطالب ارایه شده در فضای مجازی درباره کشف یک سفره آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این مطالب حاوی اطلاعات، دقیق نیست و نباید به مردم آدرس غلط داد.
مقام وزارت نیرو: به مردم نباید آدرس غلط داد
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از ایرنا، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی چندی پیش درباره کشف یک سفره آب زیرزمینی جزئیاتی ارایه و اظهار کرده بود: کار این چاه بزرگ با عمق هزار و ۲۰۰ متر آغاز شده و آب آن هم به صورت آرتزین و قابل شرب است.
به گفته حبیب الله دهمرده، این نخستین چاهی است که به این شکل و عمق مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و اگر لازم باشد تا عمق ۵ هزار متر هم ادامه پیدا خواهد کرد. 
دهمرده این را هم گفته بود که بر اساس نظریه کارشناسان، آب زنده و جاری است و آب مرده‌ای نیست.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایراندر فضای مجازی برخی مطالب حاکی از این است که این سفره آب زیرزمینی، از کوههای هندوکش و از طریق منطقه سیستان وارد ایران می شود و پس از سپری کردن منطقه کویری ایران، به خلیج فارس و دریای عمان می ریزد. عظمت این سفره آبی که به شکل رود در عمق ۱۰۰۰ متری زمین در جریان است.
برپایه نوشته های فضای مجازی، اکنون مجموع مصرف آب شرب کشور طبق آمار سال۹۶ حدود۷ میلیارد متر مکعب است و این سفره زیر زمینی به تنهایی بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب آب سالم و شیرین (معادل حدود۱۷۳ سال مصرف آب شرب کل ایران) در خود جای داده است.

با یارانه های سنگین نمی شود به صورت پایدار از این منابع استفاده کرددر این پیوند، رییس اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: شناسایی آب های ژرف(زیرزمینی) ابهام های خیلی زیادی دارد اما موضوعی که اصلا&#۳۹; از آن صحبت نمی شود مساله اقتصاد این حوزه است که هزینه های بسیار زیادی دارد.
انوش نوری اسفندیاری روز جمعه در واکنش به طرح اکتشاف یک سفره آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این که چنین منابعی برای چه نوع مصرفی مورد بهره برداری قرار می گیرد خیلی مطرح است و با یارانه های سنگین نمی شود به صورت پایدار از این منابع استفاده کرد.
وی افزود: هیچ نوع صحبتی از نوع برنامه ریزی برای استفاده از این منابع نمی شود و بهتر است مسایل را روشن کنند که توهم استفاده از این آب بیش از اینها نشود.
نوری اسفندیاری گفت: در مطالعات مهندسی دو مرحله برای شناسایی وجود دارد؛ یک مرحله برای اکتشاف است که تداوم با توقف مطالعات را مشخص می کند و مرحله دیگر برای امکان سنجی است که آیا برای منابع به لحاظ فنی، مهندسی، اقتصادی و اجتماعی امکان پذیر است یا نه و تا زمانی که پاسخ این مرحله استخراج نشود برنامه ریزی برای آن مانند سم مهلک است. 
وی با بیان این که اقدام ها برای وجود سفره آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان اکنون در مرحله شناسایی و اکتشاف است و از نگاه کارشناسی تجربیات محدودی در دنیا از این حیث وجود دارد، در واکنش به اظهارات نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی و ارائه جزئیاتی از سوی وی در ارتباط با سفره آب زیرزمینی تاکید کرد: دفتر برنامه ریزی کلان آب وزارت نیرو نسبت به این موضوع روشنگری بیشتری کند.

اطلاعات قطره چکانی در حوزه آباین صاحب نظر در حوزه آب، اطلاع رسانی به مردم در این رابطه را قطره چکانی خواند و گفت: اکنون که تکیه روی شفافیت سیاست ها است، ضرورت دارد این موضوع شفاف تر شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبیآب زیر زمینیامید است این خبر باعث توهم نشودوی خاطرنشان کرد: از آنجایی که استخراج چنین منبعی بسیار پر هزینه بوده و معلوم نیست از نظر کیفیت در چه شرایطی باشد و دست زدن به آن چه تغییرات کیفی به دنبال خواهد داشت، ریسک بسیار زیادی در اطلاعات ارایه شده وجود دارد.
در فضای مجازی برخی مطالب حاکی از این است که این سفره آب زیرزمینی، از کوههای هندوکش و از طریق منطقه سیستان وارد ایران می شود و پس از سپری کردن منطقه کویری ایران، به خلیج فارس و دریای عمان می ریزد. عظمت این سفره آبی که به شکل رود در عمق ۱۰۰۰ متری زمین در جریان است.
برپایه نوشته های فضای مجازی، اکنون مجموع مصرف آب شرب کشور طبق آمار سال۹۶ حدود۷ میلیارد متر مکعب است و این سفره زیر زمینی به تنهایی بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب آب سالم و شیرین (معادل حدود۱۷۳ سال مصرف آب شرب کل ایران) در خود جای داده است.
رییس اندیشکده تدبیر آب ایران تاکید کرد: مسایل باید شفاف سازی و چارچوب های تصمیم گیری روشن تر شود. 
به گفته وی، به دلیل ابهام های زیادی که وجود دارد وزارت نیرو به لحاظ مهندسی وارد بهره برداری نمی شود چرا که اول باید مطالعه و ابعاد موضوع برای اکتشاف مشخص شود.
نوری اسفندیاری گفت: باید دید که آیا لازم است چاه اکتشافی دیگری حفر شود یا نه؟ هنوز این مرحله تمام نشده است و بعد از آن خواهند دید که آیا بهره برداری از این منبع توجیه اقتصادی دارد یا خبر. 
این کارشناس حوزه آب بر ضرورت شناسایی پیامدهای محیط زیستی، اقتصادی، مالی و اجتماعی این مساله تاکید کرد و افزود: در صورتی که چنین منبعی وجود داشته باشد، آب آن نه برای کشاورزی که برای مصرف آشامیدنی می تواند اقتصادی باشد و این هم باید تحت یک شرایطی باشد تا با دیگر امکانات تامین آب شرب مقایسه شود.

کشف سفره آب زیرزمینی در سیستان یک دروغ بزرگ است در این ارتباط، همچنین محمد ارشدی پژوهشگر حوزه آب ، کشف سفره آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان را یک دروغ بزرگ خواند و افزود: اولا باید دید که چنین راه حل هایی از طرف چه نوع تفکری در جامعه دنبال و طرح می شود و برای آن تلاش می شود.
وی اظهار داشت: باید دید که مساله آب در کشور چگونه مساله ای است و چه نوع نگاهی آن را حل خواهد کرد؟ 
این پژوهشگر ادامه داد: مساله اصلی ما در آب، یک مساله اجتماعی، سیاسی و انسانی ناظر بر مصرف و تقاضای آب است؛ وجه طرف تقاضا و مصرف آب بقدری افسارگسیخته پیش رفته که بیش از توان سرزمینی ما برای تامین این آب است.

شکاف عمیق تقاضا و عرضه آب در کشوربه گفته وی، شکاف عرضه و تقاضای آب در کشور بسیار زیاد شده است؛ مسیر و الگوی توسعه ای که انتخاب شده و چیدمان فعالیت های اقتصادی و مکان یابی مراکز جمعیتی به گونه ای است که تقاضا برای آب بسیار غیر کنترل و بیش از توان سرزمینی برای تامین آب بوده است. 
ارشدی معتقد است که چنین تفکری شکاف را بیشتر می کند و هر چه قدر در تامین آب برای پر کردن شکاف اصرار کنیم بدون کنترل و تغییر فرآیندها و مکانیزمها و اصلاح آنها به تشدید این شرایط دامن زده و بحران را وخیم تر می کنیم. 
وی گفت: دارندگان چنین تفکری که دنبال منابع جدید آب هستند اساسا در کانتکس غلط فکری و توسعه دنبال راهکار می گردند.
به اعتقاد این پژوهشگر، طرح مساله کشف سفره جدید آب زیرزمینی یک دروغ بزرگ است؛ چرا که چنین منابعی حداقل به صورت رسمی هنوز اعلام نشده و تازه مطالعاتی دارد انجام می شود و تا زمانی که اطلاعات رسمی خارج نشده مسایلی در این سفره وجود دارد که از نظر نوع منبع، هزینه استحصال، کیفیت منابع و میزان منابع در اختیار برای تامین مصارف، بسیار ابهام وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهانآب زیر زمینی کشف سفره جدید در سیستانبحران آب را به تعویق نیاندازیم ارشدی گفت: تاکید بر این نوع تفکر برای حل مساله آب با توجه بر مدیریت تامین و عرضه آب، حل بحران آب را به تعویق می اندازد و آن را پیچیده تر می کند و بار را بر روی دوش نسل آتی می اندازد.
وی پر کردن شکاف عرضه و تقاضا را نیازمند اصلاح الگوی تقاضا و توسعه دانست و افزود: چنین نگاهی به حل بحران آب ما را به بیراهه می برد.
به گفته ارشدی، عرضه بیشتر و تامین بیشتر آب، بر اساس نگاه مهندسی و فنی نیست و تامین آب بیش از آن که یک مساله فنی باشد، مساله انسانی، سیاسی و اقتصادی است. 
وی تاکید کرد: الگوی سیاسی، اقتصادی و حکمرانی و مولفه های ما در زمینه آب باید اصلاح و ساز و کارهای مختلفی برای اصلاح جنبه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با توجه به توان سرزمینی تدوین شود.
این پژوهشگر آب معتقد است این خبر به دنبال ایجاد جریانی در کشور است و تا زمانی که تایید نشده صرفا شیطنت گروه های خاصی از جامعه برای سودجویی است.
وی با اشاره به اظهارات نماینده زابل در این ارتباط تاکید کرد: اطلاعات یک عنصر سیاسی، اطلاعات کارشناسی نیست و باید دید تا چه اندازه قابل تایید است در حالی که مطالعات کارشناسی، چیز دیگری می گوید.

از مرداد سال گذشته به منظور دستیابی به منابع آبی غنی در کاری مشترک بین وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از آب های ژرف در دستور کار قرار گرفت.
هدایت فهمی  اظهار داشت: از چند ماه پیش با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سیستان و بلوچستان فعالیت هایی آغاز شده و اکتشاف این سفره آب زیرزمینی در تداوم این فعالیت ها صورت گرفته است.
وی شرایط موجود در استان سیستان و بلوچستان و ضرورت رعایت مصرف آب را خاطرنشان کرد و گفت: احجام و برآوردهای اعلام شده در خصوص این سفره صحیح نیست و لازم است در چنین شرایطی با اطلاعات دقیق و رعایت جوانب لازم عمل کرد.
فهمی اطلاعات ارایه شده توسط یکی از روزنامه نگاران در این باره را غلط خواند و افزود: کیفیت آبی که در چنین عمقی به دست آمده باشد نمی تواند با آنچه بر اساس یادداشت این روزنامه نگار اعلام شده، مطابقت داشته باشد.
وی گفت: هنوز زود است به طور قطع در این ارتباط صحبت کرد و نیاز به کار پژوهشی و تحقیقاتی دارد.
این مقام وزارت نیرو، زمان دقیقی برای مشخص شدن نتیجه نهایی در این ارتباط ارایه نکرد و آن را منوط به فعالیت های تحقیقاتی مورد نیاز دانست.

منابع آب زیرزمینی، فوق استراتژیک هستندوی اظهار داشت: منابع آب ژرف، منابع فوق استراتژیک هستند و این منابع باید برای نسل های آینده کشور که با شرایط بسیار سخت کم آبی روبه رو می شوند، مورد استفاده قرار گیرد و نباید این نوع آب ها را برای منافع آنی این نسل فقط هزینه کرد که از آب به صورت بهینه بهره برداری نمی کنند. 
فهمی تاکید کرد: در شرایط فعلی بر تغییر رفتار مصرفی مصرف کنندگان تمرکز شود تا در حد نرم های جهانی مصرف کنند و سازگاری با کم آبی در هر شرایطی برای کشور ما نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

شرایط آبی سیستان بسیار نامناسب است این مقام وزارت نیرو، شرایط آبی استان سیستان و بلوچستان را بسیار نامناسب خواند و گفت: به دلیل خشکسالی های اخیر با وجود بارندگی ها در دیگر نقاط کشور، این استان شاهد کمترین میزان بارش ها بوده و مردم منطقه از نظر آب شرب در مضیقه هستند.
وی افزود: با توجه به وظیفه ذاتی وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب برای تمام نقاط کشور، برای تامین آب شرب سیستان و بلوچستان نیز از همه روش های موجود بهره خواهد گرفت.

نمک زدایی دریای عمان برای مردم سیستان و بلوچستان وی یکی از روش های مد نظر وزارت نیرو برای تامین آب شرب مردم استان سیستان و بلوچستان را تامین این آب از طریق نمک زدایی آب دریای عمان عنوان کرد.
به گفته فهمی، در این ارتباط مطالعات انجام و به بخش خصوصی و بسیاری از سرمایه گذاران مجوزهای لازم داده شده است.

بیشتر بخوانید : راه های مقابله با بحران کم آبی کشوراگر آبی در سیستان یافت شود برای مردم استفاده خواهد شد این مقام وزارت نیرو همچنین تصریح کرد: اگر آبی در سیستان و بلوچستان یافت شود که از منابع آب تجدیدپذیر بوده و کیفیت مناسبی داشته باشد قطعا از آن برای تامین آب شرب مردم استفاده خواهیم کرد اما اگر از نوع آب های غیر قابل تجدید پذیر باشد از این آبها برای اهداف مختلف مگر در شرایط اضطرار استفاده نمی شود.
 

https://zistonline.com/vdcb55bz.rhb95piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما