تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 79204
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورضمن بیان اینکه دریاچه ارومیه توان از دست دادن حتی یک قطره آب دیگر را ندارد، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهد.
خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از پنج میلیون نفر را تهدید می کند
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری امروز در سفر به میاندوآب به عنوان نماینده دولت در سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی در سخنانی در جمع اعضای شورای اداری با اشاره به اینکه هر روز در کشور بیش از ۱۰۰ چاه خشک می‌شود،گفت: آذربایجان غربی یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است که ضریب بهره‌وری از منابع آب تجدیدپذیر ۷۰ درصد است این در حالیست که در سایر مناطق اینگونه نیست.

وی با اشاره به خشکی دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه در گذشته نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار دادم،اظهارکرد: خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهد، معلوم نیست با خشک شدن دریاچه ارومیه با توجه به تغییرات اقلیم و درجه حرارت از نظر ژنتیکی چه اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: حقابه دریاچه ارومیه به سرقت رفت

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه در ۳.۵ سال گذشته ۳۶۰۰ میلیارد تومان در حوضه دریاچه ارومیه هزینه شده است،گفت: متاسفانه امروز از حوضه دریاچه ارومیه برای کارخانجات سایر استانها مانند اصفهان و خراسان چغندر ارسال می‌کنیم و با توجه به آب‌بر بودن چغندر، این در حقیقت به این معنی است که به جای چغندر، آب انتقال می‌دهیم.

وی افزود: برخی به مصوبات دولت عمل نکرده‌اند و شاهد توسعه ۲۳ هزار هکتاری کشت آبی بعد از مصوبه دولت در آذربایجان غربی بودهایم در حالی که ممنوع بود. در این زمینه گزارشی خدمت رئیس جمهوری فرستادیم و خواستیم که اینها عزل بشوند.

۱.۵ سال از برنامه عقب هستیمرئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۱.۵ سال از برنامه عقب هستیم، گفت: افق احیای دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیک تعیین شده از سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰۶ رسیده است.

کلانتری تصریح کرد: بر خلاف گفته سازمان زمین شناسی مبنی بر عدم احیا دریاچه ارومیه، هم اکنون دریاچه ارومیه بین ۶ تا ۲۸ سانتی‌متر عمیق شده است و این یعنی عمق پیدا کرده و دریاچه هیچ وقت خشک نمی‌شود.

خشکی دریاچه ارومیه در طول زمان

دریاچه ارومیه توان از دست دادن حتی یک قطره آب دیگر را نداردوی با بیان اینکه خط لوله دوم انتقال آب از زرینه رود میاندوآب به تبریز منتفی شده است و این خط از تبریز تا ملکان به صورت پدافند ایجاد می شود، اظهارکرد: دریاچه ارومیه دیگر توان این را ندارد که حتی یک قطره از آب آن کم شود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه فشار بر منابع آب در کشور بسیار وحشتناک و متوسط مصرف کشور بالای ۱۷۰ درصد بوده است و به‌طور متوسط روزانه ۰.۶ میلیمتر فرونشست زمین داریم که حتی تاسیسات زیربنایی را نیز تهدید می کند، تصریح کرد: متاسفانه با منابع آبی خود رفتار درستی نداشته‌ایم و بهره‌برداری بی رویه از منابع آبی یکی از این موضوعات است و اکنون طبیعت به ما در مورد اقدام غلط جواب می‌دهد.  

به گزارش ایسنا، تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید. این طرح با ۳۰۰ متر مکعب ظرفیت و با ایجاد شبکه فاضلاب به طول هشت کیلومتر و با ۱۱ میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات ملی و اعتبارات داخلی به بهره برداری رسید.

عامل خشک شدن دریاچه ارومیه

عامل خشک شدن دریاچه ارومیهیکی از موضوعات این سال ها راجع به عامل خشک شدن دریاچه ارومیه است که در بین مردم پراکنده شده و شاید همه ما ایرانی ها بعد از شنیدن خبر خشک شدن دریاچه این سوال را از خود پرسیده باشیم! دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و البته با دارا بودن اکوسیستمی با ارزش در جهان و ایران، همواره برای دانشمندان، محققان، علاقه مندان به محیط زیست و البته بسیاری از افراد دیگر ارزشمند و نقطه حساسی بوده است. دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۶ به دلیل موقعیت و ویژگی های طبیعی و اکولوژیکی که دارد به عنوان پارک ملی به ثبت رسید. مجله الی گشت در این مطلب سعی می کند تا دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه را بیان و توضیح دهد. امید است که با تدبیرهایی که اندیشمندان کشورمان انجام می دهند کم کم بتوانیم شاهد بازگشت و پر آب شدن این دریاچه قرمز رنگ شویم.

بیشتر بخوانید: نقش تکنولوژی هارپ در خشکی دریاچه ارومیه هنوز توجیه علمی ندارد

در مجموع می توان ۳ عامل را عامل خشک شدن دریاچه ارومیه دانست که شامل برداشت بیش از حد مجاز از منابع آبی حوضه آبریز دریاچه، توسعه بی رویه بخش کشاورزی در اطراف دریاچه با بهره برداری از آب های این حوضه و شاید در نهایت، تشدید تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی در کنار دو عامل دیگر است

ایجاد سددر مسیر رودخانه هایی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته اند، سد های بی شماری ساخته شده است. در آذربایجان غربی و ارومیه حدود ۲۲ سد ساخته شده که ۸ عدد از آن ها به بهره برداری رسیده است. در استان آذربایجان شرقی از بین ۳۶ سد احداث شده حدود ۲۲ سد به بهره برداری رسیده و ۴ سد نیز در استان کردستان ساخته شده است. یعنی چیزی در حدود ۶۲ د که حدود ۳۴ سد از آن ها به بهره برداری رسیده و میزان آب ورودی به دریاچه را کاهش داده است. در مجموع بر اساس برخی از آمارها می توان گفت که حدود ۴۴ سد در طی ۳ دهه گذشته بر روی حوضه آبریز دریاچه ارومیه ساخته شده است.

حفر چاه های غیر مجازدر اطراف دریاچه ارومیه و حوضه آبریز دریاچه در طی این سال ها حدود ۴۸ هزار حلقه چاه غیر مجاز حفر شده است که این موضوع باعث کاهش سطح آب های زیرزمینی و میزان آب های زیرزمینی این منطقه شده است. در این منطقه حدود ۶۸۰ هزار هکتار سطح در زیر کشت قرار گرفته است. برای مقایسه بیشتر میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی در این منطقه را در بین سال های گذشته مقایسه می کنیم. در سال های ۵۲ ـ ۱۳۵۱ این میزان معادل ۶۹۷.۷ میلیون متر مکعب بوده در حالی که در سال های ۹۳ ـ ۱۳۹۲ مقدار بهره برداری به ۲۴۰۱.۶ میلیون متر مکعب یعنی چیزی در حدود ۳٫۵ برابر سال های قبل رسیده است.

افزایش دمای هوای جهانیدر واقع در این دو دهه گذشته دمای هوای کره زمین به میزان ۲ درجه سانتی گراد افزایش یافته که باعث کمبود بارش های فصلی و تشدید بحران افزایش گرمای هوا شده است. با این حال این موضوع را به عنوان عامل خشک شدن دریاچه ارومیه نمی توان در نظر گرفت. چرا که آمارهای بارش سالانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مدت ۵۰ سال اخیر بیان می کند که در این حوضه ما شاهد کاهش چشمگیر بارندگی نبوده ایم. متوسط بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نزدیک به ۳۵۱ میلی متر است. این میزان تنها در ۳ سال متوالی ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ کاهش پیدا کرد و به زیر خط نرمال بارندگی منطقه رسید. اما در دیگر سال ها، میزان بارش در حد نرمال بوده است. پس افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی را نمی توان به عنوان عامل خشک شدن دریاچه ارومیه دانست.

جاده میان گذر دریاچه ارومیهدر سال های اخیر احداث جاده ای غیر اصولی از میان دریاچه ارومیه باعث دو نیم شدن دریاچه ارومیه شده که بعضی از کارشناسان اذهان داشته اند این موضوع نیز می تواند عامل خشک شدن دریاچه ارومیه باشد. این کارشناسان گفته اند که  این جاده در روند طبیعی دریاچه اختلال ایجاد کرده و در کنار عوامل دیگر باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است.

https://zistonline.com/vdcba5bz.rhb9gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما