تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 79187
خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده تابستان سال جاری برای مشترکان تهرانی دردسرساز شد. همین مساله مسوولان برقی را بر آن داشت تا از هم‌اکنون تدابیر جدی را برای گذر از خاموشی در پیک سال آینده درنظر بگیرند.
تدابیر جدید برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌ها
به گزارش زیست آنلاین، برنامه ۰۹۸ که برای فرار از خاموشی کشور تدوین شده تدابیر زیادی را در راستای توسعه ظرفیت صنعت برق و راهکارهای ترویج مدیریت مصرف در خود جای داده است بر همین اساس نیز رضا اردکانیان - وزیر نیرو - بر این باور است که با این برنامه می‌توان چالش های تابستان را به حداقل رساند.

به گفته وی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا ۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود که با این اقدام می‌توان بسیاری از چالش‌های برقی را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: حذف یارانه ی انرژی، راه حل خاموشی های پیش رو

در این میان شرکت توزیع برق تهران دو برنامه را تحت عنوان برنامه گذر از زمستان و برنامه گذر از فصل تابستان در نظر گرفته است و با ایجاد برنامه‌ها و تدابیری سعی در حل چالش‌ها و تنش‌های موجود دارد که طبق گفته‌های حسین صبوری - مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران - در حال حاضر برنامه‌ریزی برای گذر از فصل زمستان انجام شده است.

وی با اشاره به تدابیر شرکت توزیع برای فصل تابستان گفت: توسعه و بهینه‌سازی شبکه مدیریت و کاهش بار از جمله اقداماتی است که برای گذر از پیک بار تابستان انجام می‌گیرد.

پیک شهر تهران در تابستان سال ۱۳۹۶، معادل ۴۶۶۶ مگاوات بود که طبق برآوردهای صورت گرفته، باید به ۴۹۰۰ مگاوات می‌رسید، هم‌چنین براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده، قرار شد که میزان پیک بار به بیش از ۴۵۰۰ مگاوات نرسد که برای انجام این کار باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات مدیریت بار صورت می‌گرفت.

خاموشی برق

فعالیت‌هایی هم‌چون اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، تغییر ساعات ادارات، استفاده از مولدهای تولید برق بخش خصوصی و دولتی و هم‌چنین همکاری مستمر و جدی مردم موجب شد تا حدود ۳۰۰ مگاوات در پیک تابستان سال جاری مدیریت مصرف صورت بگیرد.

اقدامات انجام شده موجب شد تا به‌جای رسیدن به عدد ۴۹۰۰ مگاوات، میزان پیک بار ۴۵۶۷ مگاوات ثبت شود که در این بین از طریق تغییر ساعات ادارات ۲۵۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفت و برای این کار نیز ۲۵۰ اکیپ عملیاتی، میزان مصرف برق ۱۲۰۰ مرکز دولتی بزرگ در شهر تهران رصد شد.

 براساس نتایج به دست آمده ۲۰۰ دستگاه به مصوبه هیات دولت مبنی بر این‌که راس ساعت یک سیستم‌های سرمایشی را قطع کنند، عمل نکرده و شرکت برق نیز برای مقابله با آن‌ها به قطع برق این مجموعه‌ها اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر راه عبور از خاموشی های سال ۹۸

طبق برآوردهای صورت گرفته باید ۶۰۰ مگاوات مدیریت بار در تابستان سال آینده انجام شود که برای این مساله نیز برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده و باتوجه به‌این‌که در شهر تهران تنها ۳۰۰ ساعت با مشکل جدی تامین برق آن هم در ساعت ۱۲ و ۱۷ مواجه هستیم، مسوولان برقی معتقدند که باید به مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای شود. البته تعویض پنج میلیون لامپ دستگاه‌های دولتی با لامپ‌های ال ای دی در دستور کار شرکت توزیع برق تهران قرار گرفته که هنوز وارد مرحله اجرا نشده است. از سوی دیگر افزایش بارش‌ها نوید به حرکت درآمدن نیروگاه‌های برق‌آبی را می‌دهد که مجموعه این اقدامات بیانگر عدم خاموشی تهران در تابستان سال آینده است.

مصرف انرژی برق

۱۰ راه صرفه جویی در مصرف انرژی برقایران به دلیل داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در ۹۰ درصد خاک خود یکی از پایگاه های آرمانی برای بهره بردن از انرژی خورشیدی به شمار می رود.

اکنون که با قطعی پیاپی برق به دلیل بار سنگین مصرف آن در بسیاری از مناطق کشور روبرو هستیم بهتر است با صرفه جویی در مصرف آن از قطعی های بیشتر جلوگیری کنیم و هزینه های برق را روی قبوض خود کاهش دهیم.

ساعت های کم بار  مصرف برقساعت هایی که به دلیل خاموش بودن تلویزیون و برخی از وسایل دیگر از پیک مصرف خارج است. این ساعت ها معمولا از نیمه شب تا صبح را در بر میگیرد و می توانید فعالیت هایی مثل استفاده از ماشین لباسشویی که مصرف بالایی دارد را در این زمان برنامه ریزی کنید. هزینه برق شما هم در این ساعت کاهش خواهد یافت.

زیر سقف آسمانیادش به خیر قدیم ها چقدر زیر سقف آسمان و درون پشه بند می خوابیدیم. امروز هم می توانید از هوای نسبتا خنک شب استفاده کنید و از بالکن یا بام و حیاط خانه برای خوابیدن استفاده کنید تا خرج برق تقلیل یابد و مصرف آن نیز کنترل شود. البته اکثراً این مورد برای خانه های ویلایی و یکی دو طبقه قابل اجراست. 

ملحفه خیسوای از وقتی که به خانه برسید و برق نباشد و حتی آب خنک هم در لوله ها جریان نداشته باشد. بسیاری از شهرهای جنوبی در طول روز این وضعیت را تجربه می کنند. به شما توصیه می کنیم در این ساعات اگر دستخوش قطع برق شدید از یک ملحفه خیس استفاده کنید، آن را چند بار محکم تکان دهید تا خنک شود و بعد روی خود بیندازید و استراحت کنید. 

برچسب انرژیاین مورد به گرما ربطی ندارد. به زمانی مرتبط است که می روید به بازار تا وسایل برقی بخرید. سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که مصرف انرژی آنها در کم ترین سطح و بهره وری آنها در بالاترین سطح باشد. این وضعیت در برچسب انرژی نشان داده شده است. 

لامپ اضافی خاموششاید این توصیه را زیاد شنیده باشید، اما احتمالا تکرارش خالی از لطف نباشد. چون مدام فراموش می کنیم. ضمنا لامپ کم مصرف را هم فراموش نکنید. هر لامپ کم مصرف می تواند ۵ برابر لامپ رشته ای معمولی روشنایی تولید کند. 

انباری برای لباس هاماشین لباسشویی در هر بار فرآیند شست وشو برق بسیاری مصرف می کند، پس چه بهتر وقتی آن را روشن می کنید با ظرفیت کامل از آن استفاده کنید. لباس ها را جمع کنید تا یک ماشین کامل شود. این موضوع را برای اتوکشی لباس ها هم در نظر بگیرید. 

رنگ روشنلامپ ها را تمیز نگه دارید تا بهتر نور افشانی کنند و در خانه از رنگ روشن برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده کنید که به نور کمتری نیاز دارد. 

انرژی جایگزیناین روزها استفاده از توستر و ماکروویو را به حداقل برسانید و از گاز استفاده کنید. پر بودن بیش از اندازه کیسه جاروبرقی و گرفتگی لوله آن موجب مصرف برق بیشتری می شود، از این اتفاق پیشگیری کنید. پاک کردن برفک یخچال و بازنکردن مکرر در آن نیز از تدابیر مهم برای ذخیره انرژی است. 

صرفه جویی آیینی کهن  در دین ما صرفه جویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است و حضرت علی(ع) خوش ترین زندگی را زندگی با قناعت می داند. اگر همه مردم همت کنند تا در روزهای گرم تابستان بهترین شیوه مصرف را پیش گیرند چه بسا گرم ترین نقاط ایران از برق بی بهره نخواهند بود و از گرمازدگی نجات خواهند یافت. نگاهی به خانه های قدیمی ایرانی نشان می دهد ساخت آب انبارها، بادگیرها، سرداب ها و سبک معماری با دیوارهای ضخیم و کاهگلی و خشتی بهترین تدبیر در نگهداری از انرژی بوده است.

https://zistonline.com/vdcbz8bz.rhb9wpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما