تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79162
محققان اظهار کردند: میزان تولید زباله در سراسر جهان در حال افزایش و تنها راه برای کنترل آنها، مدیریت است. مدیریت زباله‌های شهری در موارد بسیاری نقش دارد از جمله تغییرات اقلیمی از طریق تولید گاز متان و حتی ترویج خشونت‌های شهری.
مدیریت زباله‌های جامد و کاهش خشونت‌های شهری
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از نیوز، شهرهای جهان، ۱.۳  میلیارد تن زباله جامد در سال ۲۰۱۲، تولید کرده‌اند. انتظار می‌رود که تولید زباله شهری تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۲ میلیارد تن افزایش یابد و با رشد سریع جمعیت و شهرنشینی باز هم افزایش می‌یابد.

کارشناسان اظهار کردند: افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند نسبت به افراد ساکن در کشورهای توسعه یافته به شدت تحت تاثیر ضایعات رها شده قرار می‌گیرند.

در کشورهایی با درآمد پایین‌تر و متوسط، اغلب مشکلات تخلیه زباله دیده می‌شود و یا زباله‌ها به صورت آشکار سوزانده می‌شوند. این اقدامات، سلامتی و ایمنی افراد را به خطر می‌اندازد و عواقب زیست‌محیطی برای جامعه دارد.

مدیریت زباله‌ها برای ساختن شهری پایدار و قابل سکونت ضروری است اما برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه و شهرهای بزرگ یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: عملکرد نامناسب در تولید کمپوست از زباله های مازندران

اجرای این خدمات شهری ضروری، نیاز به سیستم‌های یکپارچه‌ای دارد که کارآمد و پایدار باشند و از نظر اجتماعی پشتیبانی شوند.از این رو باید به مدیریت زباله توجه کرد که می‌تواند شامل جمع‌آوری، حمل و نقل، دفع و بازیافت آنها باشد.

مشارکت شهروندان با تغییر رفتار، کلیدی برای مدیریت سیستم زباله است. باید در افراد انگیزه ایجاد شود تا ضایعات کاهش پیدا کند، منابع زباله جداسازی و از آنها مجدد استفاده شود.

در بسیاری از کشورها، فعالیت‌های مرتبط با بازیافت زباله منجر به ایجاد شغل شده است.

دفع زباله جامد

دفع زباله‌های جامد و مراقبت از آناصطلاح زباله‌هاى جامد به زباله‌هاى ناخواسته و مواد دور ريختهٔ خانه‌ها، رفتگرى خيابان‌ها و عمليات تجارتى صنعتى و کشاورزي، که از فعاليت‌هاى انسان حاصل مى‌شوند، اطلاق مى‌شود. در شهرها آنها را خاکروبه، در روستاها (آشغال) آش‌خال و به‌طور کلى زباله‌هاى جامد يا ضايعات مى‌نامند که مجموعه‌اى است از گرد و غبار، خاکستر و مواد گياهى فاسد‌شده، انواع کاغذ و لوازم بسته‌بندي، پارچه‌هاى کهنه و پاره، شيشه و بسيارى نخاله‌هاى سوختنى و نسوختنى.

گرد‌آورى زبالهروش گرد‌آورى زباله به مقدار پول در دسترس بستگى دارد. بهترين روش گرد‌آورى زباله روش خانه به خانه است. در بعضى کشورها با اين روش انجام نمى‌يابد و بايد مردم زباله‌هاى خود را در نزديک‌ترين ظرف همگانى بريزند و اين‌کار هم به‌طور معمول اجراء نمى‌شود و در نتيجه زباله‌ها در راستاى خيابان‌ها پراکنده و بعضى هم دور و بر خانه‌ها انداخته‌ مى‌شود و سپاهى از رفتگران بايد خيابان‌ها را بروبند و افزون بر آن گروهى هم بايد زباله‌ها را از ظرف‌هاى همگانى گرد‌آورى کنند. سپس زباله‌ها با کاميون حمل زباله به جائى برده مى‌شود که بايد بالاخره در آنجا دفع شوند. لاشه‌ٔ حيوانات مرده به‌طور مستقيم به‌جاى دفع زباله برده مى‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی وضعیت تولید برق از زباله در ایران و جهان

اين روش معمول در کشورهائى مانند هندوستان بايد در جهت بهداشت به شدت بازنگرى و بهبود يابند. توصيه شده که شهردارى‌ها و ارگان‌هاى ديگر براى گردآورى زباله‌ها نه تنها از ظرف‌هاى همگانى بلکه از خانه‌ها نيز اقدام ‌کنند.گرد‌آورى خانه به‌خانهٔ زباله، هم‌زمان سبب کاسته شدن شمار ظرف‌هاى همگانى مى‌شود. بايد گارى‌هاى سرباز حمل زباله منع شوند و به‌جاى آنها وانت‌هاى سرپوشيده به‌کار گرفته شوند. از روش‌هاى حمل مکانيکى در جاهائى که مقدور باشد بايد استفاده شود زيرا هم عملى‌تر و هم اقتصادى‌تر از روش‌هاى سدهٔ گذشته است. انواع گوناگون وسايل حمله زباله به اشکال مختلف و اندازه‌هاى متفاوت وجود دارند. آخرين دست‌آورد کشورهاى غربى در زمينهٔ حمل زباله گرد‌آورى زباله بدون ايجاد گرد و خاک است که با وسايل کاملاً سربسته انجام مى‌شود.

https://zistonline.com/vdcewz8f.jh8opi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما