تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 79139
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات جدید از چاه آب ژرف سیستان و بلوچستان برای بهره‌برداری و استفاده از آب زیرزمینی اظهار داشت: این آب ژرف و عملیاتی که انجام شده جواب داده است.
جزئیات جدید از چاه آب ژرف سیستان و بلوچستان
به گزارش زیست آنلاین، حبیب‌ الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی،گفت: تا کنون ۳۲۰۰ متر حفر شده و عملیات تا این عمق پیش رفته است و آب تا حفر این مقدار،‌ وجود داشته است لذا عملیات تاکنون موفقیت‌آمیز بوده و پاسخ مثبت گرفته‌ایم.

نماینده مردم زابل در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه کار تاکنون خوب پیش رفته و  آب حالت آرتزین به خود گرفته است هر چند اختلافاتی در این رابطه پیش آمده بود اما رفع سو تفاهم شده و در حال حاضر قرار است ادامه عملیات را آغاز کنیم.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبی

دهمرده با یادآوری این نکته که اعتقاد ما بر این است که نخستین چاه آب ژرف در ایران این نقطه است که باید تا عمق ۵ هزار متر ادامه پیدا کند،‌گفت:  نه فقط آب تنها بلکه از جنس زمین‌شناسی و سایر موارد باید بررسی‌های لازم انجام شود چرا که هنگام بهره‌برداری هر قسمتی از این چاه، در هر مرحله متوقف می‌شود و از جزئیات مختلف خاک نمونه‌برداری شده و نمونه آن به مناطق مختلف جهان و آزمایشگاه‌های داخلی ارسال شده تا آخرین نتایج علمی را از نظر تحقیقاتی اعلام کنند که جنس خاک و یا سنگ و یا جزئیات آن دارای چه ویژگی‌هایی است.

دهمرده همچنین عنوان کرد که به غیر از اینکه دسترسی آب ژرف برای ما امکانپذیر است که این خود نوعی یک انقلابی می‌تواند در ایران یا شاید کشورهای دیگر به وجود آورد که تا کنون موفقیت‌آمیز بوده، می‌تواند به  عنوان یک منبع علمی و رفرنس مورد استفاده تمام دانشمندانی -که در این زمینه می‌توانند مرتبط باشند- قرار گیرد.

آب ژرف سیستان

نماینده مردم زابل در مجلس ادامه داد: ما نباید به این سادگی چنین منبع گرانبهایی را از دست بدهیم، در هر صورت از نظر آبی ما جواب مثبت گرفته‌ایم و تنها از لحاظ تئوری ما موفق نبوده‌ایم بلکه با بهره‌برداری از این چاه و آب ژرف، استخر شده و مردم از آن استفاده کرده‌اند ضمن آن وزیر کشور و سایر مسئولان از نزدیک دیده‌اند و در جریان موضوع قرار گرفته‌اند اینگونه هم نیست که کسی منکر این داستان شود البته یکسری جریانات سیاسی پشت این داستان وجود دارد که نمی‌خواهم خیلی به آن ورود پیدا کنم.

وی همچنین تصریح کرد:‌ تلاش ما بر این است که این چاه تا عمق ۵ هزار متر ادامه پیدا کند که این پروژه البته وزارت نیرو هم ورود پیدا کرده هر چند به صورت ویژه و در ابتدای کار آقای ستاری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری انجام شد این کار بسیار بزرگی بود که به عنوان نخستین اتفاق میمون و مبارکی است که در ایران در حال انجام است که کانون آن در سیستان و بلوچستان آغاز شد. ما در سابق  چنین کاری تا کنون انجام نداده بودیم.

آخرین وضعیت برداشت آب‌های ژرف سیستان‍ کمبود منابع آبی در کشور مشکل جدیدی نیست و حداقل دو دهه است که کارشناسان درباره این معضل هشدارهای جدی می دهند. در این دو دهه نیز اگرچه اقداماتی صورت گرفته اما همچنان مشکل باقی است و راهکارهای جدید پیشنهاد می شود.

به گزارش روزنامه خراسان، سال گذشته بود که هیئت دولت تصویب کرد مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، برای تامین آب شرب اضطراری استان سیستان و بلوچستان در قالب انجام حفاری برای استحصال آب های ژرف در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد. همچنین قرار شد روسیه نیز در پروژه ای ۲۵۰ میلیون دلاری برای اکتشاف آب در ذخایر ژرف با ایران مشارکت کند.

پس از آن بود که مطالعات عملیات ژئوفیزیک برای شناسایی آب‌های ژرف در عمق بیش از هزار متری زمین و عملیات حفاری در جست وجوی منابع تجدیدپذیر آب در مناطق اولویت‌بندی شده کشور آغاز شد.

آب ژرف سیستان وبلوچستان و منابع آبی

در همین زمینه و در فرصتی کوتاه از رضا اردکانیان وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت اکتشافات و برداشت از حوزه آب های ژرف، اظهار کرد : الان چاه سیستان در مرحله نهایی شدن آزمایش های میزان ذخیره و کیفیت است اما هنوز برداشتی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایران

این خبرحاکی است برآوردها نشان می دهد که در مناطقی مانند خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، اولویت حفاری برای رسیدن به آب ژرف وجود داشته و حفاری هر حلقه چاه اکتشافی در بلوک‌ها و نقاط عمیق و ژرف نیز به حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت سالانه نیاز دارد .

https://zistonline.com/vdci3zay.t1a3p2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما