تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79137
معاون وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ظرفیت برق تولیدی از نیروگاه ها و پنل های بادی و خورشیدی کشور۶۵۰ مگاوات ساعت است.
ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر به ۶۵۰ مگاوات رسیده است
 به گزارش زیست آنلاین، همایون حائری عصر شنبه در مراسم بهره برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی قم در منطقه کوه سفید این استان اظهار داشت: طبق برآورد صورت گرفته ظرفیت تولید برق خورشیدی در کشور تا پایان دولت دوازدهم باید به چهار هزار مگاوات ساعت برسد، که برای تحقق این امر باید سالانه دو بار افزایش ظرفیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید برق از انرژی های پاک در کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی در پایان سال ۹۵ برابر با ۲۵۰ مگاوات ساعت بود، افزود: این ظرفیت در پایان سال ۹۶ با درایت های سازمان انرژی های تجدید پذیر و حمایت وزیر نیرو به ۵۰۰ مگاوات ساعت رسید، و تا آخر سال جاری نیز باید به یکهزار مگاوات ساعت برسد که تاکنون ۶۵۰ مگاوات ساعت آن محقق شده که ظرفیت بسیار خوبی است.

بیشتر بخوانید: برق تجدید پذیر گران نیست، برق فسیلی یارانه می گیرد

معاون وزیر نیرو با اشاره به فراهم بودن زمینه لازم برای توسعه نیروگاه های تولید انرژی پاک و وجود دانش فنی و سرمایه گذار برای این کار افزود: با توجه به ارزش افزوده ای که ساخت این نیروگاه ها و پنل های خورشیدی برای کشور دارد، روز به روز شاهد احداث آنها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به شاخص تعیین شده در صنعت برق کشور از این پس شیوه انرژی برق تولیدی بدون بهره گیری از سوخت فسیلی و آلاینده است.

حائری با بیان اینکه برق تولید شده از طریق انرژی های بادی، خورشیدی، آبی و همچنین نیروگاه های اتمی و سیکل ترکیبی جز پاک ترین روش های تولید برق به شمار می رود، افزود: سالانه ۳۵ میلیارد کیلو وات ساعت برق در نیروگاه های سیکل ترکیبی تولید می شود، که این رقم در پایان سال ۹۶ به بیش از ۲۰ درصد کل برق تولیدی کشور رسیده، که سال به سال نیز در حال افزایش است، و امیدواریم در سال های نزدیک آن را به ۳۰ درصد برسانیم.

وی با تاکید بر ضرورت صرفه جویی مصرف برق گفت: هر کیلو وات ساعت برق تولیدی زمانی ارزشمند است که در مصرف آن صرفه جویی های لازم را انجام دهیم، چرا که در این صورت نقش انرژی های بادی و خورشیدی و همچنین سرمایه گذاری ها در این بخش، نمود بیشتری پیدا می کند.

معاون وزیر نیرو افزود: در تابستان ۹۷ برغم از دست دادن پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در نیروگاه های آبی کشور، با حمایت های استانداران و دستگاه های اجرایی بواسطه کاهش کار در ساعت های اوج مصرف ۲ هزار مگاوات در برق صرفه جویی شد.

وی یادآور شد: در صورت عدم این صرفه جویی و برای تامین این میزان برق با توجه به تلفات بخش توزیع و همچنین مصارف داخلی و ظرفیت نامی نیروگاه باید سه هزار مگاوات نیروگاه برق را احداث می کردیم‌.

وی افزود: برای انتقال و توزیع هر کیلو وات ساعت برق باید هزار یورو هزینه شود، که با این کار تیمی و جمعی که استانداران محوریت آن بودند، در مجموع سه هزار یورو صرفه جویی شد‌.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی قم و سومین نیروگاه خورشیدی مجهز به سیستم ردیاب خورشیدی کشور با ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات برق با ۱۰ میلیون یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه کوه سفید این استان به بهره برداری رسید.

ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر

تا سال ۱۴۰۰ تولید برق ایران از انرژی های تجدیدپذیر ۴۰ برابر خواهد شددر حاشیه هفتمین کنفرانس ملی نیروگاه های برق ایران، همایون حائری در مورد تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر گفت: با این روند سرمایه گذاری تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت نصب شده نیروگاه های بادی و خورشیدی کشور به ۱۲ هزار مگاوات می رسد این درحالی است که با وجود مشکلات مالی وزارت نیرو و عدم سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر نمی توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

همین امروز علیرضا کلاهی رئیس سندکای صنعت برق ایران گفت: با وجود خرید برق تولیدی از انرژی های تجدیدپذیر به قیمت ۴۳۰ تومان باز هم، شرکت ها تمایل چندانی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند. عدم تمایلی که به تعهد پرداخت ها برمی گردد. چرا که شرکت‌های ما اکثرا توان مالی اجرایی چنین پروژه را به تنهایی ندارند و از سوی دیگر نگران پرداخت های وزارت نیرو هستند.

گرچه مدیرعامل توانیر میزان برق تولید شده از انرژی های تجدیدپذیر را ۴۰۰ مگاوات تا پایان امسال اعلام کرده است ولی رئیس سازمان انرژی های نو ایران نظری متفاوت دارد. یوسف آرمودلی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده امسال ظرفیت تولید انرژیهای تجدیدپذیر در کشور به حدود ٣٠٠ مگاوات می‌رسد.

با توجه به وعده حائری تا سال ۱۴۰۰ باید شاهد رشد ۴۰ برابری در بخش انرژی های تجدیدپذیر باشیم.

حائری خاطر نشان کرد: نیروگاه اتمی یکهزارمگاواتی کشور کمک بسیار خوبی به صنعت برق برای تامین انرژی مورد نیاز در زمان پیک مصرف کرده و می کند و برنامه ریزی شده سه واحد هزار مگاواتی دیگر نیز نصب شود.

بیشتر بخوانید: لزوم تخصیص ارز با اولویت یک برای تجهیزات برق تجدید پذیر به عنوان یک کالای اساسی

مدیرعامل توانیر یادآور شد: در سال های اخیر غیر از تولید برق از مزایا و امکانات دیگر نیروگاه ها برای بهبود پایداری شبکه قدرت استفاده شده است.

حائری افزود: نیروگاه ها غیر از تولید برق، وارد فضای دیگری شده اند که از مزایای شبکه عظیم صنعت برق کشور محسوب می شود.

https://zistonline.com/vdcguq9u.ak9yw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما