تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79119
رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به استقبال سرمایه گذاران خارجی از انرژی های تجدیدپذیر گفت: ۷۰ درصد ظرفیت ایجاد شده در انرژی های تجدیدپذیر کشور، با سرمایه گذاری خارجی ایجاد شده است.
توسعه ۷۰درصد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر با سرمایه خارجی
به گزارش زیست آنلاین، «سید محمد صادق زاده» در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مهمترین بخش هایی که موفق به جذب سرمایه‌ گذاری‌های خارجی شد، بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر است.

وی گفت: در شرایط فعلی ۴۵۰ مگاوات نیروگاه در کشور به بهره‌برداری رسیده و ۷۰۰ مگاوات دیگر نیز در حال احداث است که عملیات احداث آنها شروع شده و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برخی از آنها تا پایان امسال، بخش دیگر آن در ۶ ماهه اول سال آینده و باقیمانده آن نیز تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیر

معاون وزیر نیرو ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته در انرژی های تجدیدپذیر به ظرفیت بالای یک هزار و ۱۰۰ مگاوات خواهیم رسید که تعهد خود را برای نخستین سال قانون برنامه ششم عملیاتی خواهیم کرد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌ترین انرژی در ایران است، گفت: هزینه تمام شده یک کیلووات ساعت برق خورشیدی چهار سنت است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این عدد تا سال ۲۰۲۰ به سه سنت و در سال‌های بعد به ۲ سنت و کمتر از آن کاهش می یابد.

وی با اشاره به ظرفیت های ایران در انرژی‌های تجدید‌پذیر گفت: در ایران خورشید بیش از ۳۰۰ روز را در بسیاری از نقاط کشور تحت تابش بسیار پیوسته قرار می‌دهد و علاوه بر این، ایران ظرفیت بسیار خوبی در خصوص تولید برق از انرژی باد دارد.

صادق زاده افزود: در طول دو تا سه دهه گذشته فناوری تجدیدپذیرها بسیار توسعه پیدا کرده است؛ به ‌طوری که بازده این انرژی از زیر ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ یعنی به ازای میزان سرمایه‌گذاری که کم شده انرژی بیشتری نیز تولید شده است.

نمایشگاه‌های بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی انرژی و محیط زیست صبح روز چهارشنبه با حضور معاونان وزیر نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران آغاز بکار کرد.

در نمایشگاه امسال که تا پنجم اسفند ماه ادامه دارد، ۳۷ شرکت خارجی از کشورهای کره جنوبی، اتریش، ترکیه، سوییس، آلمان، نروژ، چین، یونان، تایوان، ایتالیا، امارات متحده عربی و کانادا و بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی حضور دارند.

افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت تولید جهانی انرژی‌های تجدید پذیرجعفر محمدنژاد سیگارودی در حاشیه نمایشگاه صنعت برق گفت: انرژی‌های تجدید پذیر شامل باد، خورشید، زیست توده، زمین گرمایی و فناوری پیل سوختی است. وی با نگاهی به آمارهای جهانی در حوزه منابع انرژی‌های تجدید پذیر اظهار کرد: برآورد سهم انرژی‌های تجدید پذیر از تولید برق در جهان تا انتهای سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می دهد که ۲۶.۵ درصد تقاضای جهانی برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین می شود و ظرفیت تولید جهانی آن نیز ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

محمدنژاد درباره حجم سرمایه گذاری در حوزه برق و سوخت انرژی‌های تجدید پذیر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ در کشورهای نوظهور و توسعه یافته نیز گفت: سرمایه گذاری جدید در حوزه سوخت و برق به ۲۷۹.۸ میلیارد دلار رسید و همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه جدید برق تجدید پذیر نیز تقریبا ۳ برابر سرمایه گذاری در حوزه جدید سوخت‌های فسیلی بوده است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر

ضرورت توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشوروی درباره ضرورت توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نیز گفت: ارتقای سطح جایگاه استراتژیک ایران در دیپلماسی در مجامع بین المللی، مشکلات انرژ گنونی برای محیط زیست و عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای، محدودیت استفاده از منابع سوخت‌های فسیلی و صیانت از منابع طبیعی، ضرورت تنوع در منابع انرژی به منظور افزایش امنیت انرژی، فرصت کسب و کار و ایجاد مشاغل جدید، پتانسیل بالای منابع تجدیدپذیر در کشور و استفاده حداکثری از مزیت‌های منطقه‌ای و کمک به پدافند عامل از جمله ضرورت های کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است.

بیشتر بخوانید: تحليلی بر سياستهای حمايتی از انرژی های تجديدپذير

به گفته محمدنژاد ایران پتانسیل بالایی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و در سیاست های کلی نظام و همچنین ابلاغیه مقام معظم رهبری که در بند ۷ سیاستهای کلی نظام در اصلاح الگوی مصرف و همچنین در بند «ح» سیاست‌های کلی نظام درخصوص آمایش سرزمین و برنامه ششم توسعه به اهمیت و ضرورت آن اشاره شده است.

 

https://zistonline.com/vdcgyq9u.ak9yq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما