تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 79114
رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‎‎ای یزد با اشاره تلاش برای تحقق طرح ۱۰۰ درصد مدیریت مصرف آب در استان تا افق ۱۴۰۰، می‌گوید: این طرح با صرفه ‎جویی آب‎ های غیرموثر مشترکان و بدون بروز تنش و سختی برای آنها اعمال می‏‏‌شود و در صورت تحقق استان را در تامین آب در سال های آتی با مشکلی مواجه نخواهد کرد.
اعمال مدیریت ۱۰۰ درصدی مصرف آب در یزد
به گزارش زیست آنلاین، «محمد مهدی جوادیان زاده»، با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‎‎های سال گذشته آبی استان یزد، می‎گوید: بارندگی‎‎های سال گذشته استان بیانگر کاهش ۲۵ درصد آن نسبت به متوسط بلند مدت بارندگی استان است به نحوی که یزد همچنان جزو کم بارش‎ترین استان‎های کشور است.

وی با بیان این که کاهش بارندگی در برخی استان‎ها دلیلی بر بحرانی بودن وضعیت آنها نیست، تصریح می‎کند: این که بارندگی در برخی استان‌ها مانند یزد که دارای کمترین میزان بارش‎‎ها در کشور است در متوسط بلند مدت ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد قابل مقایسه با کاهش ۱۰ درصد بارندگی در استان‌‎های دارای متوسط بارندگی ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیمتر و وضعیت منابع آبی آنها نیست.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهان

جوادیان زاده تغذیه اندک منابع آبی استان در حین ثابت بودن مصارف را عامل مهم فرونشست سالیانه به طور متوسط ۴۵ سانتی‎متر از سفره‎‎های آب زیرزمینی می‎داند و عنوان می‎کند: به عبارتی آبخوان‎‎های استان سالیانه با تراز منفی ۲۰۰ میلیون مترمکعب مواجه می‎شود.

به گفته وی، با توجه به این که بارندگی‎‎های استان به لحاظ اقلیمی تاثیر چندانی در تغذیه آبخوان‎‎های استان طی سال‏‏‌های گذشته نداشته، در مجموع به طور متوسط ۳.۵ میلیارد مترمکعب از حجم آبخوان‏‏‌های استان کاسته شده و این در حالی است علی‎‎رغم افزایش مصارف استان روز به روز شاهد کاهش ذخائر آبهای زیرزمینی هستیم.

این مسئول اظهار می‏‌کند: در همین راستا و به منظور جلوگیری از افت آبهای زیرزمینی استان و این تراز منفی سیاست‎گذاری‎‎هایی در سطح ملی و استان در چارچوب طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در دستور کار قرار گرفته است.

وی از جمله اقدامات در این خصوص را با توجه به این که تا ۵ سال آینده هیچ منبع آبی جدیدی را در استان نخواهیم داشت، کنترل و محدودسازی برداشت‏‏ از سفره‏‏‌های آب زیرزمینی خواند.

مدیر عامل آب منطقه‎ای یزد با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسات مستمر کارگروه تخصصی طرح سازگاری با کم آبی در استان در همین رابطه، بیان می‏‌کند: براساس این طرح کاهش مصرف آب در بخش‎‎های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و مصارف بخش شرب و بهداشتی را میزان ۱۰۰ درصد و بدون به سختی انداختن مشترکان این حوزه‎‎ها در افق سال ۱۴۰۰ دنبال می‏‌کنیم.

وی می‎گوید: براساس این طرح و از طریق راهکارهایی که در این رابطه اندیشیده خواهد شد، میزان مصرف کنونی بخش کشاورزی باید تا ۵۰ درصد، بخش صنعت ۳۰ درصد و بخش شرب و بهداشت تا ۲۰ درصد  کاهش یابد و در این راستا همانطور که گفته شد سعی خواهیم کرد تا امکان مدیریت بهینه مصرف را بدون خسارت به بخش‏‏‌های مذکور اجرایی کنیم.

جوادیان زاده یکی از مهمترین و پرمصرف‎ترین بخش‎‎های آب استان را بخش کشاورزی می‎خواند و می‎گوید: با همکاری و هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان طرحی در این رابطه تهیه و در حال نهایی شدن است که جهت بررسی در سطح ملی به وزارت نیرو ارسال خواهد شد.

بحران اب

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبی

وی با بیان در طرح سازگاری با کم آبی در بخش صنعت استان به علت زمانبر بودن اجرای آن کمی عقب هستیم، تصریح می‌کند: البته در این رابطه نیز جلسات هم‎اندیشی با خانه صنعت، معدن و تجارت استان برای دستیابی به ادبیات مشترک جهت تدوین راهکارهای موثر و دارای قابلیت اجرایی در این مورد صورت گرفته است.

وی در این رابطه ابراز امیدواری می‎‎کند که به زودی طرح‏‏‌های مذکور در این بخش به نتیجه برسد و بدون بروز مشکلی برای صنایع استان در جهت کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در این بخش گام برداشته شود.

کاهش مصرف ادارات دولتی می‏‌توانند به عنوان الگوی مدیریت مصرف در جامعه مطرح باشنداین مسئول در مورد کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب در بخش شرب و بهداشت مشترکان نیز اظهار کرد: نتایج مطالعات صورت گرفته در سطح ملی و استانی بیانگر امکان تحقق این هدف در افق ۱۴۰۰ با استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف بدون ایجاد تنش و مشکل برای مشترکان این بخش است چرا که بیش از ۲۰ درصد از مصرف کنونی در این بخش غیر موثر از سوی مشترکان است.

وی می‏‌گوید: در این رابطه با برگزاری جلسات مستمر با شرکت‎‎های آب و فاضلاب شهری و روستایی در گام نخست تجهیز اماکن فاقد هزینه و قبوض آب مانند مساجد به تجهیزات کاهنده مصرف و در مرحله دوم کاهش مصرف ادارات دولتی که می‏‌توانند به عنوان الگوی مدیریت مصرف در جامعه مطرح باشند را دنبال می‏‏‌کنیم.

وی از ابلاغ دستورالعملی در این رابطه از سوی استاندار محترم به تمام دستگاه ‎‎ های دولتی خبر می‏‏دهد و اضافه می‏‏کند: در این خصوص نیز تیم ‎ های ارزیابی شکل خواهد گرفت تا ضمن رصد دستگاه‎‎ها و ادارات‎ دولتی، هشدارهای لازم را در این رابطه متذکر شوند.

مصرف ماهانه  هماهنگ با الگوی مصرف در بخش خانگیوی یکی دیگر از طرح‌‏‏ها در این خصوص را ویژه مشترکان دارای مصرف ماهانه کمتر از ۲۵ مترمکعب و هماهنگ با الگوی مصرف در بخش خانگی ذکر و تصریح می‏‏کند: بر طبق این طرح برای مشترکان مذکور با حمایت مالی دولت و استان و البته مشارکت خود مشترکان تجهیزات کاهنده مصرف تهیه خواهد شد.

جوادیان زاده در مورد مشترکانی که دارای مصرف ماهیانه بیش از ۲۵ مترمکعب یا به عبارتی پرمصرف نیز ابراز امیدواری می‏‏کند که با اعمال تعرفه‎‎های پلکانی آب‎بها مجاب به استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در حال حاضر مصرف سالیانه آب شرب و بهداشت استان بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب است، عنوان می‏‏‌کند: این میزان برای افق سال ۱۴۲۵ برطبق برآوردها به ۲۳۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید که امیدواریم با تحقق طرح کاهش مصرف تا افق سال ۱۴۰۰ با افزایش مصرف به ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب، استان با مشکلی در این رابطه مواجه نشود.

اعمال مدیریت ۱۰۰ درصدی مصرف آب در یزد

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایران

جوادیان زاده در پایان با بیان این که در سال جاری بنا بر پیش‌بینی‎‎های وزارت نیرو و سازمان هواشناسی در برخی از نقاط کشور شاهد بارش‎‎های نرمال و در برخی مناطق حتی بیش از نرمال خواهیم بود، تاکید می‎‎کند: هر چند بارش‎‎های پاییزی تاکنون نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته و امیدوار به تدوام این روند هستیم ولی باید توجه داشته باشیم که عمده بارش‎‎های استان به صورت باران و به میزان کمتر از ۵ میلی‎متر است که تاثیر چندانی در احیای منابع آبی داخلی استان ندارد لذا بهترین راهکار برای این که نگرانی برای تامین آب استان در سالهای آتی نداشته باشیم، اهتمام به مصرف بهینه و صرفه‎جویی در مصرف آب است.

https://zistonline.com/vdcba8bz.rhb98piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما