تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79105
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار هکتار تعهد زراعت چوب داریم، گفت: از طریق زراعت چوب باید ۶۰۰ هزار متر مکعب چوب مورد نیاز کشور را تامین کنیم اما می‌توانیم از طریق توسعه زراعت چوب وارد معادلات صادرات و واردات چوب شویم.
حمایت سازمان جنگل‌ها از شرکت‌های زراعت چوب
به گزارش زیست آنلاین، خلیل آقایی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان جنگل‌ها با سازمان اتکا در راستای توسعه زراعت چوب و حفاظت از منابع طبیعی گفت: به دنبال بحث‌هایی که در سال‌های گذشته در خصوص طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها بنا به توصیه مقام معظم رهبری داشتیم همچنین در پی تصویب قانون برنامه ششم توسعه در مورد توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها از ابتدای اسفند ماه سال ۹۶ کلیه قراردادهای بهره برداری از جنگل - که بالغ بر ۱۱۰ قرارداد بود - لغو شد.

وی با اشاره به اینکه با شرکت‌های بهره‌برداری از جنگل در زمینه حراست و حفاظت از جنگل‌ها قراردادهایی بسته شده است، گفت: شرکت «شفارود» به عنوان یکی از شرکت‌های بهره بردار از جنگل در زمینه زراعت چوب فعال شده است. این شرکت به دلیل در اختیار داشتن جنگل جلگه‌ای و اجرای عملیات کاشت، داشت و برداشت چوب از سایر شرکت‌های بهره بردار متمایز می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرح تنفس جنگل در هاله‌ای از ابهام

رئیس سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: با توجه به طرح منع بهره‌برداری از جنگل‌ها و در راستای سیاست‌های اصولی کشور بحث زراعت چوب اهمیت پیدا کرده است، این شرکت در قالب قراردادی با سازمان جنگل‌ها در امور زراعت چوب وارد شده است.

طرح توقف در جنگل های شمال

تفاهم بین سازمان جنگل‌ها و شرکت شفارود ۱۰ ساله استآقایی در ادامه اظهار کرد: طرح توقف بهره برداری از جنگل، توسعه زراعت چوب و حفاظت از جنگل‌های این منطقه توسط این شرکت با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان انجام خواهد شد. برای همین امروز تفاهم‌نامه‌ای بین مدیرکل منابع طبیعی گیلان و مدیرعامل شفارود امضا و مبادله می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه تفاهم بین سازمان جنگل‌ها و شرکت شفارود ۱۰ ساله است، گفت: این تفاهم‌نامه به منظور توسعه زراعت چوب، برداشت چوب و حفاظت از جنگل به منظور جلوگیری از تخریب و قاچاق منعقد می‌شود.

آقایی تاکید کرد: امیدواریم تفاهم بین سازمان جنگل‌ها و سازمان اتکا موجب پیشرفت و توسعه زراعت چوب همچنین اشتغال و توسعه خدمات به جنگل شود. ۱۱ هزار هکتار جنگل جلگه‌ای تحت پوشش شرکت شفارود قرار دارد که طی سال‌های گذشته در قالب طرح‌های جنگل‌داری اقدام به زراعت چوب کرده است. در شرایط حاضر نیز ضمن برداشت از این جنگل جلگه‌ای سالانه بر اساس تفاهم صورت گرفته به زراعت چوب اضافه خواهد شد. اراضی خالی به منظور زراعت چوب در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: اراضی ملی به‌صورت اجاره یا به شکل مشارکت در اختیار «شفارود» به منظور زراعت چوب قرار می‌گیرد.

آقایی در ادامه اظهار کرد: امسال بر اساس برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار هکتار تعهد زراعت چوب داریم و امیدواریم با تامین منابع مالی این امر مهم تحقق یابد. طرح زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها آماده شده است البته بیشتر قصد داریم زراعت چوب در اراضی شخصی و مستثنیات انجام شود اما از زراعت چوب در اراضی ملی نیز استقبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: طرح‌های جنگلداری در حال تضعیف شدن

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه سالانه ۶ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز کشور است، گفت: حدود ۶۰۰ هزار متر مکعب چوب مورد نیاز کشور از طریق بهره برداری از جنگل‌های شمال تامین می‌شد که به دلیل اجرای طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها باید این میزان چوب از طریق زراعت چوب تامین شود. دقت کنیم که محدودیتی برای توسعه زراعت چوب نداریم و می‌توانیم با توسعه زراعت چوب وارد معادلات صادرات و واردات چوب نیز شویم.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به گونه‌های قابل کاشت در قالب زراعت چوب اظهار کرد: گونه‌های صنوبر، اوکالیپتوس و پالونیا امکان کاشت دارند و در صورت تایید موسسه تحقیقات جنگل‌ها می‌توان رقم جدیدی از درخت‌ها را وارد کرد.

تاثیر طرح توقف بهره برداری از جنگل‌ها در کنترل قاچاق چوبآقایی در ادامه با اشاره به تاثیر طرح توقف بهره برداری از جنگل‌ها در کنترل قاچاق چوب گفت: بر اساس برآوردها بعد از اجرای طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها، قاچاق چوب کاهش پیدا کرده است. کامیون‌های حمل چوب که در جاده‌ها دیده می‌شود ممکن است برای مزارع شخصی یا زراعت چوب باشد. به‌طور کلی چوبی که منشأ جنگلی داشته باشد، قاچاق است و یگان حفاظت منابع طبیعی با متخلفان این حوزه برخورد خواهد کرد و تاکنون نیز این اتفاق افتاده است و نسبت به سال گذشته میزان قاچاق چوب حدود پنج درصد کمتر شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: از همه شرکت‌های بهره بردار که بخواهند در زمینه زراعت چوب فعالیت کنند، حمایت می‌کنیم و می‌توانیم برای زراعت چوب اراضی را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

طرح توقف در جنگل های شمال در ایران

ویلای اوشون در اراضی ملی ساخته شده استآقایی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد ویلای ساخته شده در اوشون که اخیرا انتقادات و واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است، گفت: پرونده مربوط به این ویلا در دستگاه قضا مفتوح است و امیدواریم با پیگیری‌های دستگاه قضایی تصمیمات لازم گرفته شود. از نظر سازمان جنگل‌ها این منطقه جزو اراضی ملی است اما صاحب ویلا مدعی است سند زمین را اخذ کرده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد تعاونی‌های مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در سرخ حصار گفت:‌ بر اساس مصوبه دولت، تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن شمال تهران و جنوب البرز به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است البته همه تعاونی‌های مسکن شمال تهران برای کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نیست.

https://zistonline.com/vdcbs8bz.rhb9gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما