تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 79100
رئیس انجمن جنگلبانی ایران درباره اوضاع نگران کننده درختان شمشاد در جنگل‌های شمال گفت: شمشادهای شمال در وضعیت بغرنجی قرار داشته و مناطقی که دچار آفات و بیماری شدند دیگر قابل احیا نیستند.
شمشادهای شمال در حال انقراض
به گزارش زیست آنلاین، هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانی ایران، با انتقاد از مدیریت سازمان‌ها و جنگلها در حفظ و حراست از شمشادهای خزری اظهار کرد: سازمان جنگلها در مورد نگهداری و جلوگیری از تشدید آفات گونه شمشاد بسیار ضعیف عمل کرده و حتی در اجرای پیشنهادات و راهکارهای متخصصین امر نیز ناتوان بودند.

وی از ضعف در سطوح بالای مدیریت سخن گفت و افزود: وقتی مدیریت ناتوان باشد و یا برنامه‌ای نداشته، تغییر غیرممکن است.

خشک شدن دو سوم شمشادهای خزری شمالعضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات، تعداد شمشادهای از دست رفته را ۴۰ میلیون اصله درخت برآورد و خاطرنشان کرد: اگر آمار شمشادهای ما در سطح ۷۰ هزار هکتار بوده اکنون ۴۰ هزار هکتار آن خشک شده و این در شرایطی است که آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.

ضعف های آماری درباره مختصات جنگل های شمالوی در ادامه به تفاوت آماری دو نهاد مسئول در زمینه جنگل اشاره کرد و با انتقاد از داده آماری این دو نهاد مرتبط گفت: موسسه تحقیقات جنگل و سازمان جنگل‌ها دو ارگان زیر نظر جهاد کشاورزی هستند که در گزارش منتشره از این دو نهاد، اختلاف ۴۵۰ هزار هکتاری برای میزان سطح جنگل وجود دارد.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران، ضعف مبانی و پایه‌ای در ارائه آمار و ارقام را غیرقابل توجیه توصیف کرد و افزود: وقتی دو ارگان زیر مجموعه یک وزارتخانه چنین تفاوت فاحشی در ارائه آمار دارند دیگر نباید انتظاری از وزیر داشت که بتواند برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نابودی جنگل های شمال به واسطه دخالت بشر

کیادلیری تعداد گونه‌های جنگلی شمال کشور را ۸۰ نوع برشمرد و خاطرنشان کرد: گونه‌های نادر نظیر "سفیدپلت"، "شمشاد" و "سُرخدار" در وضعیت بحرانی قرار داشته و ارقامی مانند "بلوط" و "مَمرَز" در معرض بحران قرار دارند.

شمشاد های شمال ایران

دیر مطرح شدن طرح تنفس جنگلوی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل بسیار دیر مطرح شد، تاکید کرد: این طرح زمانی مصوب شد که جنگل به مقدار زیاد مورد تاراج قرار گرفته و دستکاری، دستبرد و بهره برداری تا حداکثر ظرفیت از جنگل‌های شمال شده بود.

کیادلیری با طرح این سوال که آیا فقط وظیفه ما در قبال جنگل بهره برداری از چوب است با انتقاد از عدم مسئولیت پذیری دستگاه‌های ذیربط گفت: بهره برداری از چوب جنگل در تمام دنیا منسوخ شده و حال اینکه نصف جنگل های شمال کشور حتی طرح جنگل نداشته و حفاظت نمی‌شود.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به برنامه های و استراتژی های کوتاه و بلندمدت برای حراست از جنگل‌ها خاطرنشان کرد: اجرای طرح تنفس جنگل، ندادن تغییر کاربری و توقف هرگونه بهره برداری از جنگل راهکارهای طولانی و کوتاه مدت هستند که به حفاظت جنگل ها کمک می کنند.

کیادلیری با یادآوری این که ویلاسازی، جاده سازی، پروژه های عمرانی بی قاعده و ریختن زباله در جنگل باعث آسیب به منابع و عرصه‌های طبیعی می‌شود، تصریح کرد: دولت باید تکلیف خود را در شمال کشور روشن کند و با برنامه‌ریزی های کوتاه و بلندمدت مانع آسیب بیشتر شود.

وی، الگوبرداری از عملکرد کشورهای توسعه یافته برای احیا و بقای جنگل را عنوان کرد و افزود: باید ایمان و اعتقاد داشته باشیم که برخی رویکردها مانند ریخت زباله در جنگل اشتباه است.

جنگل فدای ماندگاری کارخانه‌هارئیس انجمن جنگلبانی ایران احداث کارخانه ها را متناسب با ظرفیت جنگل های شمال ندانست و گفت: این قبیل کارخانه‌ها با جنگل‌های شمال همخوانی نداشته و نباید برای سرپا ماندن یک کارخانه جنگلهای شمال کشور غارت شوند.

کیادلیری، کل بهره برداری از جنگل‌ها برای مصارف کارخانه‌ها را ۱۰ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه نباید به خاطر این مقدار اندک، کل کارخانه های وابسته به چوب را تعطیل کرد، یادآورشد: باید در زمینه واردات چوب تصمیمات و ارزیابی های بیشتر و بهتری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید کاربری هر منطقه و ظرفیت آن شناسایی و مشخص شده تا بر اساس آن بتوان راهکار و برنامه ریزی مشخصی ارائه کرد.

سوغات خارجی که جنگلهای شمال را مریض کردبه گزارش ایسنا، سید وجیه اله موسوی در رزمایش استانی پدافند غیرعامل که به منظور آمادگی و مانور مقابله با بحران‌های اکولوژیک در جنگلهای شمال به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران و پدافند غیرعامل در پارک جنگلی سی سنگان نوشهر برگزار شد، اظهار کرد: این امر باعث تهدید و رعب و وحشت در جامعه می‌شود و باید به این موضوع توجه کرد که همیشه خطر ما را تهدید می‌کند و باید آمادگی لازم را در این بخش وجود داشته باشد تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از جنگل با کنترل و مبارزه با آفات و امراض درختان جنگلی یکی از اقدامات خوبی بوده است که در ستاد پدافند غیر عامل استان انجام و مصوب شد، افزود: این رزمایش که با هدف مقابله با بحران‌های اکولوژیک در جنگل‌های شمال کشور برگزار شد، نشان دهنده اهمیت بالای منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران نوشهر با بیان این که حوزه غرب استان دارای ۶۶۴ هزار هکتار جنگل یعنی ۲۸ درصد وسعت استان است، تصریح کرد: جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌های کهنی هستند که باقی مانده دوران سوم زمین شناسی بوده و در این جنگل ۸۰  گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه‌ای و چهار گونه سوزنی برگ وجود دارد که حجم و تعداد عمده را دو گونه "راش و ممرز" به خود اختصاص داده است.

موسوی با بیان اینکه "راش" از گونه‌های نادر، زیبا و بانک ژن مادر جنگلهای اروپا محسوب می‌شود، تاکید کرد: گونه‌های نادری همانند "شمشاد و سرخدار" و پهن برگ مانند "افرا و ون" نیز در این جنگل وجود دارد.

وی با بیان اینکه در خصوص مدیریت با آفات و امراض، چهار رکن اصلی اقتصادی، اکولوژیک، استراتژیک و تاکتیکی وجود دارد، گفت: پیش آگاهی و شناخت آفت از جمله اقدامات اساسی است که در مدیریت آفات باید به آن توجه شود، اینکه تکثیر آفت به چه شکلی است و چگونه می‌شود با آن مبارزه کرد و در صورتی  پیش آگاهی درست انجام شود اقدامات در پیشگیری راحت‌تر خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر با بیان اینکه اغلب آفت‌ها دشمن طبیعی دارند که با آن مبارزه و آن جمعیت را کنترل می‌کند، خاطرنشان کرد: بخش عملیاتی و عملی  توسط خود انسان انجام می‌شود و آفت و امراضی که تعدادشان زیاد و دشمنانشان کم هست آنالیز می‌شوند.

موسوی از منطقه سی سنگان به عنوان یکی از با ارزش ترین ذخیره‌گاه‌ها و جنگلهای هیرکانی یاد کرد و گفت: کمتر پارکی در شمال و کشور  است که دارای ساحل و جلگه باشد و بتواند نمادی از جنگل‌های جلگه ای حوزه شمال کشور علی الخصوص مازندران را نشان دهد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی اعم از آتش سوزی و عمرانی در تخریب جنگل و منابع طبیعی نقش دارد، اظهار کرد: آفات و امراض از جمله عوامل مهمی است که جنگل را تهدید می کند و اجرای این مانور برای آموزش و ارتقا کمی و کیفی دستگاههای اجرایی برای مقابله با افت با هماهنگی پدافند غیر عامل استانداری و سازمان جهاد نقش مهمی دارد.

حسین منفردی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران نیز در این رزمایش افزود: با یک نگاه استراتژی و پدافندی در خصوص تهدیداتی که متوجه محیط زیست و جنگل‌ها است دو روش استراتژی ایجابی و سلبی و روش کلی را پیگیری کرد.

جنگل های شمال

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران  اظهار کرد: طبیعت و جنگل بدون شک  اگر مورد ظلم قرار گیرد، حقش را خواهد گرفت و شاید در نسل کنونی این حق گرفته نشود اما حتما از نسل آینده این حق را می‌گیرد و سیل اخیر در غرب استان  نشان داد که حق و حقوق طبیعت در گذشته رعایت نشده بود. با جرائم و آفات جنگل و محیط زیست علاوه بر فرهنگ سازی ایجابی حتما باید از مزایای عقلانیت استفاده کرد و به علم روز تجهیز بود زیرا با سنتی برخورد کردن موفقیت چندانی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید با مجرمینی که با برنامه ریزی و یا به صورت  عمدی محیط زیست را از بین می‌برند به شدت برخورد کرد، افزود: قوانین محیط زیست در این رابطه نیازمند بازنگری است و نباید در حق طبیعت کوتاهی کرد و اگر اینگونه عمل شود به باورها و نسل آینده خیانت شده است.

این مسئول یادآور شد: اگر گفته می شود که قوانین بازنگری شود یعنی اینکه در قبال جرمی که شخص انجام داد باید خسارت پرداخت کند تا خسارتی را که به جنگل وارد کرده است جبران شود حتی اگر به قیمت مصادره اموال شخص مجرم باشد. سازمانهای مردم نهاد بهترین جایگاهی هستند که می‌توانند عمل کنند زیرا در برخی موارد نشان داده‌اند که از مدیران هم هوشیارتر عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کاهش قابل توجه مساحت جنگل‌ های شمال کشور

در ادامه عزیزاله شهیدی فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه نگاه جامعه به استانهای شمالی و مازندران بابت طبیعت خدادادی و نعماتی که وجود دارد به گونه دیگر است، اظهار کرد: حال که این همه نعمت در اینجا وجود دارد باید قدر داشته‌ها را دانست.

وی از دریای خزر و جنگل، گل و گیاه، شالیزار و کلزا به عنوان بهترین نعمات یاد کرد و خاطرنشان کرد: آفت شمشاد سوغات خارج از کشور است و این آفت مشکلات و خسارت زیادی وارد کرده است. بخش دولتی و چه بخش  خصوصی باید قدر داشته‌ها را بدانند و موانع و مشکلات و نارسایی‌هایی که وجود دارد را برطرف کنند.

 

https://zistonline.com/vdcgzq9u.ak9yz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما