تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 79097
احمد مرادی درباره وضعیت سرازیر شدن فاضلاب ها به دریا در بندرعباس، گفت: بارها اعلام کرده ایم که باید راهکار مناسبی برای کنترل آلودگی فاضلاب در بندرعباس در دستور کار قرار بگیرد، زیرا پساب فاضلاب نه تنها دریا را آلوده می‌کند بلکه آثار منفی نیز بر اکوسیستم، محیط زیست و سلامت مردم در بندر عباس می‌گذارد.
هر ثانیه ۷۰۰ لیتر فاضلاب بندرعباس به دریا ریخته می شود
به گزارش زیست آنلاین، بوی تعفن فاضلاب، شهروندان بندر عباسی را نگران کرده است، تا جایی که نماینده نماینده  مردم این شهر در مجلس تاکید دارد برای حفظ سلامت مردم، هرچه زودتر باید روند نگران کننده سرازیر شدن فاضلاب به دریا که به ۷۰۰ لیتر در هر ثانیه رسیده است گرفته شود؛ زیرا سلامت مردم و اکوسیستم با این شرایط بحرانی تر از وضعیت کنونی خواهد شد.

بی توجهی به ساماندهی فاضلاب در بندر عباس و افزایش آلودگی دریانماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی توجهی به ساماندهی فاضلاب برای جلوگیری از ورود پساب فاضلاب به دریا، متاسفانه موجب شده است که ضریب آلودگی محیطی زیستی در  بندرعباس نیز با افزایش روبرو شود و برهمین اساس، جا دارد پس از گذشت ۸ سال از این معضل زیست محیطی، بالاخره این روند برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست متوقف شود.

بیشتر بخوانید: به‌کارگیری فاضلاب خانگی برای حفظ محیط‌زیست

مرادی افزود: هرچند وزیر نیرو قول داده است با تدابیری ویژه معضل فاضلاب در بندرعباس را برطرف کند، اما متاسفانه هنوز این روند تغییری نکرده است؛ در حالی که پس از مدت‌های مدید هنوز اتفاقی مثبتی برای جلوگیری از ورود پساب فاضلاب به دریا صورت نگرفته است.

ساماندهی فاضلاب در  بندرعباس  نیازمند حمایت ویژه  از بخش خصوصیاو  بابیان اینکه ورود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب به دریا باید متوقف شود، ادامه داد: درحالی که برای ساماندهی فاضلاب در بندرعباس، بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است، اما تضمینی برای حمایت از سرمایه گذار و ساماندهی فاضلاب در بندرعباس وجود ندارد و از  همین رو فاضلاب در شرایط فعلی هزینه‌های سرسام آوری را برای ما به وجود آورده است.

فاضلاب بندرعباس

بوی تعفن فاضلاب ، شهروندان بندر عباسی را نگران کرده است عضو کمسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بوی تعفن فاضلاب، شهروندان بندرعباسی را نگران  کرده است، یادآورشد: ورود پساب فاضلاب به دریا باید هرچه سریع تر متوقف شود، زیرا  مردم از آلودگی ناشی از پساب فاضلاب بسیار آزرده خاطر  هستند.

ورود فاضلاب بندرعباس به دریافاضلاب شهر بندرعباس درحالی همچنان از محل تصفیه خانه فاضلاب این شهر به دریا می‌ریزد که مسئولان شهری و محیط زیست ورود این فاضلاب به دریا را یکی از عوامل آلوده‌کننده جدی سواحل شهر بندرعباس عنوان و ادامه این روند را خطرناک اعلام می‌کنند و معتقدند در صورت ادامه این روند باید از ورود مردم به دریا و شنا در سواحل خودداری شود.

معاون پایش نظارت و حفاظت محیط‌زیست هرمزگان دراین باره به مهر گفت: وظیفه سازمان محیط‌زیست نسبت به تصفیه‌خانه بندرعباس، نظارت بر ضابطه تعیین‌شده و خروجی آن است که اگر مطابق استاندارد نباشد، مغایر با محیط‌زیست است و تمهیدات رفع نقض آن باید اندیشیده شود.

به گفته حبیب مسیحی طبق طراحی‌هایی که در سیستم فاضلاب شهرها لحاظ می‌شود، باید استخرهای اضطراری برای خشک‌کردن پسماندهای ته‌نشینی در آن سیستم طراحی شود، اما متاسفانه سیستم تصفیه‌خانه بندرعباس فاقد این استخرهاست. درحالی بسیاری از مسئولان و کارشناسان استان هرمزگان بر آلوده بودن فاضلاب‌های شهر بندرعباس اذعان دارند که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان وجود هرگونه آلوده‌سازی و رهاسازی فاضلاب شهری به دریا و داشتن برکه یا حوضچه‌ای در مجاورت این تصفیه‌خانه را تکذیب کرد و گفت: تصفیه خانه شهر بندرعباس جزو بهترین، کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری در کشور است.

حسین خادمی افزود: هیچ‌گونه حوضچه‌ای برای نگهداری فاضلاب در مجاورت تصفیه خانه بندرعباس ساخته نشده که محیط زیست به صدور اخطاریه اقدام کند. تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس هم مشکلی ندارد و خروجی فاضلاب به دریا کاملا استاندارد است.

این سخن مسئول آب و فاضلاب هرمزگان در حالی است که مسئولان شیلات و پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریایی عمان مرگ‌ومیر ماهیان در طی سال‌های اخیر، کدری، کف، بو و تغییر رنگ آب سواحل دریا را یکی از عوامل آلودگی آن اعلام کرده و آلوده‌ترین ساحل هرمزگان را ساحل بندرعباس برشمرده‌اند.

هر ثانیه ۷۰۰ لیتر فاضلاب بندرعباس به دریا ریخته می شود

پساب فاضلاب بندرعباس به دریا ۶۰ درصد کاهش یافته استبه گزارش ایرنا، فریدون همتی در مرداد ماه ۹۷، در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان هرمزگان افزود: پس از تصویب طرح خرید تضمینی پساب تصفیه شده فاضلاب بندرعباس از سوی دولت که در سفر سال گذشته رییس جمهوری به هرمزگان انجام شد، سرمایه گذار بخش خصوصی با جدیت بیشتری در این طرح مشغول به فعالیت است.
وی اضافه کرد: مقرر شده بخشی از این پساب برای آبیاری فضای سبز در اختیار شهرداری بندرعباس و بخش دیگری نیز در صنایع غرب بندرعباس استفاده شود.
وی افزود: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای نسبت به تامین پایدار آب شرب و کشاورزی در هرمزگان دارد و در همین راستا نیز طرح های خوبی در استان در دست انجام است.
استاندار هرمزگان بیان داشت: از جمله این طرح ها ، آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس است که مرحله نخست آن با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب تا ۱۵ مردادماه تکمیل و پس از دو هفته راه اندازی آزمایشی، شهریورماه به صورت رسمی وارد مدار تولید خواهد شد.
همتی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته ۲۰۰ طرح چند منظوره آبخیزداری با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و استانداری هرمزگان تا پایان سال جاری در استان اجرایی و به بهره برداری خواهد رسید.
وی یاد آور شد: این سازه های آبخیزداری در مجموع ظرفیت مهار و ذخیره سازی ۸۴ میلیون مترمکعب آب را خواهند داشت.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: این طرح های آبخیزداری علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی در روستاهای استان، پایداری آب و خاک را نیز در پی خواهد داشت.
همتی با اشاره به انجام مطالعات احداث ۱۰ سد کوچک از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، گفت: این سدها در مجموع می توانند ۴۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کنند .
به گفته وی، اعتبارهای لازم برای اجرای این سدها از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اختصاص می یابد تا این سدها تا پایان سال ۹۸ تکمیل شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه سدهای بزرگ نیز سد سرنی میناب در صورت بارندگی مناسب امسال آبگیری خواهد شد .
بیش از ۱۸ سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن ۳۶۵ حلقه چاه آب آشامیدنی، ۱۸دهنه چشمه و قنات ، ۱۰۰ حلقه چاه و کاهش آب ۱۳۵حلقه چاه بین۳۰ تا ۷۰ درصد شده است.
از ۷۴ دشت موجود در هرمزگان تمامی آن ها دارای بیلان منفی هستند و ۳۸ دشت ممنوعه بوده و باقی دشت ها نیز شور است.
تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی موجب شده این استان در طول شبانه روز با ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه شود.

 

https://zistonline.com/vdcbzgbz.rhb99piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما