تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79096
به گفته نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، تکلیف اختصاص آب در پاییز به مناطق مختلف اصفهان در جلسه شورای هماهنگی زاینده‌رود که روز شنبه برگزار می شود، مشخص خواهد شد.
روز سرنوشت ساز برای زاینده‌ رود و کشاورزان اصفهانی
به گزارش زیست آنلاین، حسینعلی حاجی‌دلیگانی درباره امیدواری وزیر نیرو برای جاری شدن آب زاینده‌رود در پاییز امسال، اظهار داشت: در جلسه‌ای که نمایندگان اصفهان در مجلس با وزیر نیرو داشتیم، گفته شد که دوازدهم آبان جلسه شورای هماهنگی زاینده‌رود برای بررسی وضعیت این حوضه آبریز تشکیل می‌شود.
وی افزود: همچنین وزیر نیرو اعلام کرد در جلسه‌ای که برگزار خواهد شد شرایط بررسی شده و عددی را برای اختصاص آب در پاییز به مناطق مختلف استان پیش‌بینی می‌کنیم.
 

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی گفت: تکلیف جاری شدن آب زاینده‌رود در پاییز و اینکه به‌چه‌میزان به مناطق مختلف اختصاص پیدا خواهد کرد در جلسه روز شنبه مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: بازچرخانی آب زاینده رود دو سال زمان نیاز دارد

گفتنی است، وزیر نیرو در جلسه علنی یکشنبه ۲۹ مهرماه امسال به‌منظور پاسخگویی به سوال حسن کامران نماینده اصفهان در صحن علنی مجلس حاضر شد، درباره مواردی از جمله وضعیت حق‌ آبه کشاورزان حوضه زاینده‌رود گفته بود: امیدواریم برای سال جاری با شرایط بهتری که توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده است در وضعیتی قرار بگیریم که بتوانیم برای کشت پاییزه دوم آب تامین کنیم و حق‌آبه‌ها را به نتیجه برسانیم.

البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر نیرو درباره سوال نماینده مردم اصفهان درباره حق‌آبه کشاورزان اصفهان را قانع‌کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.

زاینده رود

باز شدن آب زاینده روددر حالی که مرداد ماه امسال (۹۷) با اعلام باز شدن سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان، مردم این شهر امیدوار به رسیدن آب به بستر خشک زاینده‌رود بودند که اعلام شد آب از سد نکوآباد جلوتر نمی‌آید.سی میلیون متر مکعب از آب زاینده رود به منظور حفظ باغات استان اصفهان رها سازی شد.آب زاینده روز به مدت ده روز باز است و تا سد نکوآباد پیشروی میکند اما به شهر اصفهان نمیرسد.

جاری شدن دوباره آب در زاینده رود اصفهانبا گشایش بخشی از آب موجود در سد زاینده رود بر روی بستر خشک این رودخانه، اصفهانی ها شامگاه چهارشنبه گذشته شاهد جاری شدن دوباره این رود بودند. جریان آب از این رود موجب خوشحالی مردم شهرها و روستاهای حاشیه آن شد و آنان شادمانه شکر خداوند متعال را به جا آوردند.

جریان دوباره آب از زاینده رود به منظور تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان پایین دست این حوضه آبی و نیز افزایش حق آبه تالاب گاوخونی به ۷۰ متر مکعب در ثانیه حاصل شده است. قرار است در این مرحله از جاری شدن زاینده رود که یک ماه به طول می انجامد، ۱۵۰میلیون مترمکعب آب به بخش های مزروعی و زیست محیطی این حوضه آبی اختصاص یابد.

جریان آب در رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و شرق آن از خرداد سال گذشته تاکنون قطع بوده است. خشک سالی ادواری و بارگذاری بیش از حد روی رودخانه زاینده رود در سال های اخیر سبب خشکی این رودخانه و تالاب گاوخونی در مصب آن شده بود. زاینده رود از کوه های چلگرد در استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از حدود ۳۰۰ کیلومتر طی مسیر به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می ریزد.

 

https://zistonline.com/vdcaiwn0.49noo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما