تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79095
گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که افزایش قیمت نفت بر سایر قیمت ها نیز اثرات مشهودی خواهد داشت به طوری که قیمت محصولات کشاورزی در سال جدید میلادی در جهان تا دو درصد افزایش خواهد یافت.
افزایش دو درصدی قیمت محصولات کشاورزی با افزایش قیمت نفت
به گزارش زیست آنلاین، در حالی که فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نفتی در زمینه جذب سرمایه در ماه های اخیر از افزایش قیمت نفت و احتمال گذر از مرز ۸۰ دلار حکایت می کرد، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود این عدد را تا مرز ۷۲ دلار در سال ۲۰۱۹ پیش بینی کرده است.

تردید در جبران کاهش عرضه نفت توسط کشورهای اوپک اوج گرفتن قیمت نفت که توسط بانک جهانی اعلام شده است، نشان می دهد این نهاد بین المللی، در زمینه جبران کاهش عرضه نفت توسط کشورهای اوپک، دچار تردید شده است.
 اوپک به عنوان یک کارتل بین‌المللی نفتی ؛ متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو است.
بدون تردید گزارشی که بر افزایش فزاینده قیمت نفت در سال جدید میلادی صحه می نهد، به دلیل تشدید بحران‌های ژئوپلتیکی در خاورمیانه است؛ کاهش عرضه نفت خام توسط ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو اوپک از یک سو و همراهی نکردن ونزوئلا در افزایش سطح تولید و افت تولید این کشور به میزان قابل توجه، از سوی دیگر، باعث شده تا سرعت جذب سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری نفتی به بالاترین میزان خود طی سال‌های گذشته برسد که این خود؛به منزله ی تایید پیش بینی های بانک جهانی است.

بیشتر بخوانید: نرخ خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت
 
این گزارش به نوعی بر گفته های پیشین مقامات نفتی کشورمان که کمرنگ شدن نقش ایران دربازار نفت جهان و جبران آن توسط دیگر اعضای اوپک را غیرممکن برمی شمردند، صحه می نهد و اکنون جبران کاهش عرضه نفت به دلایل یادشده را با تردید می نگرد.

قیمت محصولات کشاورزی در جهان تا دو درصد افزایش خواهد یافتگزارش بانک جهانی حاکی از آن است که افزایش قیمت نفت بر سایر قیمت ها نیز اثرات مشهودی خواهد داشت به طوری که قیمت محصولات کشاورزی در سال جدید میلادی در جهان تا دو درصد افزایش خواهد یافت.
 
آنچه بانک جهانی از آن به عنوان یک شوک نفتی بزرگ در جهان نام می برد، به دلیل نامشخص بودن میزان تولیدی نفت ایران به از یک سو و تمایل دیگر اعضای اوپک به افزایش  سطح تولید خودشان برای کسب درامد بیشتر از سوی دیگر است. این همه در حالی است که ظرفیت مازاد تولید آنها را محدود می‌کند و مطابق گزارش یاد شده«در چنین شرایطی بازار به دلایل مختلف طبیعی، ژئوپلیتیک و... مستعد شوک عرضه خواهد بود.»
 در واقع بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا منجر به بروز چنین شوکی خواهد شد ؛ چرا که به ر غم کاهش عرضه نفت، میزان تقاضا همچنان به قوت خود باقی است.
 
از دیگر نکات یادشده در این گزارش، بروز جنگ تجاری بین دو دولت "چین "و "آمریکا"ست که ناشی ازسیاست های جدید دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در قبال تعرفه کالاهای وارداتی به این کشور است. 
ایجاد قوانین جدید در تعرفه‌ ورود کالاهای چینی به آمریکا و اقدامات متقابل چینی ها در مقابل واردات کالاهای آمریکایی، تنش هایی در روابط اقتصادی بین دو کشور ایجاد کرده است؛ اگر چه سیاست فعلی دولت ترامپ تنها به چینی ها منحصر نمی شود و دیگر کشورهایی که متحمل خسارات اقتصادی در این باره شده اند نیز کم و بیش، به سیاق چینی ها اقدامات متقابل را در دستور کار قرار داده اند.

افزایش قیمت محصولات کشاورزی در اثر افزایش قیمت نفت


 تقاضای نفتی چینی ها به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده بازارهای کالایی، به خودی خود این قابلیت را دارد تا بیش از گذشته بر افزایش تنش های تجاری و بروز یک جنگ تمام عیار اقتصادی بینجامد، اما؛ افت تولیدنفت از سوی ایران و ونزوئلا، تا حدود زیادی  مانع بروز چنین تنشی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آغاز روند کاهش قیمت سیب‌ زمینی | گوجه فرنگی کیلویی ۵۰۰۰ تومان شد
 
در حال حاضر، بازار نفتی جهان، چشم انتظار کنش های کشورهای عضو اوپک و غیرآن ؛همچون روسیه است. از یک سو،عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان درصدد است از پیش بینی های بانک جهانی - که قیمت هر بشکه را در سال جدیدی میلادی ۷۴ دلارپیش بینی کرده ، بگذرد و برای جبران کسری بودجه و هزینه جریانات مربوط به اصلاحات خود تا مرز ۸۰ دلاربرساند  که با توجه به تشدید تنش‌ها در سوریه، بی‌ثباتی تولید لیبی و همچنین کاهش تولید نفت ونزوئلا و نیجریه قابل تامل است.در حال حاضرتولید روزانه نفت خام ونزوئلا به ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز سقوط کرده است که معادل نیمی از تولید روزانه نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۶ است. بر اساس ادعاهای این کشور(عربستان) به زودی تولید روزانه خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

روسیه پیش از عربستان موفق شد تا تولید خود را به ۴/۱۱میلیون بشکه در روز برساندبر اساس گزارش بانک جهانی، نقشه راه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ در روز بود. این تصمیمی گیری از اواسط خرداد سال جاری (مطابق با ماه مه میلادی) تا حدود زیادی محقق شده و این کشورها موفق به افزایش سطح تولید روزانه خود به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه رسیدند . در این میان سهم عربستان و روسیه قابل اعتناست.
 رشد سریع سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری نفتی در جهان نیز همراستا با پیش بینی های بانک جهانی است که نشان می دهد سال آینده میلادی نه تنها در بخش نفتی، بلکه در سایر بخش های کالایی نیز باید منتظر افزایش قیمتها باشیم.
 

https://zistonline.com/vdcjiyea.uqehhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما