تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 79094
وزیر نیرو با بیان اینکه نگاه به آینده و دورنگر بودن اهمیت فراوانی در توسعه صنعت برق دارد، اذعان داشت: اگر تجدیدپذیر‌ها گرفتار مشکل شدند، به این دلیل بود که همه فقط تلاش کردند که آنچه می‌بینند را به جایی برسانند، اما ما نیاز داریم که حتی تا ۵۰ سال آینده را نیز از پیش ببینیم و برنامه‌های آینده نگرانه‌ای را پیاده سازی کنیم.
برای حل مشکلات صنعت برق باید آینده نگری کرد
به گزارش زیست آنلاین، " رضا اردکانیان" وزیر نیرو در حاشیه روز نخست برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در نشست با تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی صنعت برق اظهار داشت: ۴ کارگروه ملی در مجموعه نیرو تشکیل شده که شامل کارگروه حمایت از ساخت داخل با مسئولیت شرکت ساتکاب، کارگروه تأمین منابع مالی با مسئولیت معاون برنامه ریزی وزارت نیرو، کارگروه سرمایه گذاری با مسئولیت مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و کارگروه ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با مسئولیت دکتر شمس عضو اتاق بازرگانی است.

بیشتر بخوانید: هزینه تمام شده تولید برق تحت تاثیر بی ثباتی در تعیین قیمت سوخت

وزیر نیرو با تأکید بر توجه مجموعه وزارت نیرو به موضوع ساخت داخل گفت: من از فعالان صنعت برق می‌خواهم که اگر موارد مشخصی از این مسئله را که ظرفیت داخلی در کشور داریم، اما استفاده نمی‌شود و کالای مشابه داخل، وارد کشور می‌شود، سراغ دارند به صورت سیستماتیک گزارش‌های خود را به وزارت نیرو ارسال کنند.

وی افزود: بنده مسئولیت خود می‌دانم که چه در دولت و چه در خارج از دولت، به عنوان وزیر نیرو اگر گزارش‌هایی از عدم استفاده از ظرفیت داخلی وجود دارد، پیگیری کنم و این کار را خواهم کرد.

اردکانیان با بیان اینکه برق صنعت اساسی کشور بوده و توسعه کشور به توسعه صنعت برق وابسته است، گفت: کشور بدون آدم‌های توسعه یافته، توسعه نمی‌یابد و اگر توسعه‌ای هم به ظاهر بدون آدم‌های توسعه یافته ایجاد شود، مثل گلوگه برفی است که ذوب خواهد شد.

پتانسیل توسعه یافتگی در ایران وجود داردوی ادامه داد: در جهان امروز، دیگر بحث کشور‌های توسعه یافته مطرح نیست، بلکه بیشتر بحث شهروندان توسعه یافته مطرح است و می‌توان شخصی در یک نقطه کمتر توسعه یافته جهان باشد، ولی به عنوان یک شهروند توسعه یافته در جامعه جهانی مطرح است؛ نیاز است در کشور ما نیز با استفاده از شهروندان توسعه یافته، توسعه ایجاد شود تا توسعه پایداری داشته باشیم.

اردکانیان با بیان اینکه پتانسیل توسعه یافتگی در ایران بسیار وجود دارد چرا که شهروندان توسعه یافته داریم، گفت: اساس توسعه یافتگی، انسان‌های توسعه یافته هستند و صنعت برق نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: اگر ما می‌گوییم صنعت برق صنعت زیربنایی است پس باید رفتار‌های ما و نگاه ما به این صنعت نیز گویای این اهمیت باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه نگاه به آینده و دورنگر بودن اهمیت فراوانی در توسعه صنعت برق دارد، اذعان داشت: اگر تجدیدپذیر‌ها گرفتار مشکل شدند، به این دلیل بود که همه فقط تلاش کردند که آنچه می‌بینند را به جایی برسانند، اما ما نیاز داریم که حتی تا ۵۰ سال آینده را نیز از پیش ببینیم و برنامه‌های آینده نگرانه‌ای را پیاده سازی کنیم.

بیشتر بخوانید: بهبود شاخص‌ های بهره وری صنعت برق با فناوری اطلاعات و ارتباطات

اردکانیان با اشاره به جنگ افروزی برخی دولت‌ها در جهان امروز گفت: متأسفانه در منطقه ما چندین کشور در سال‌های اخیر درگیر جنگ شده اند و این موضوع موجب شده تا در فرآیند بازسازی خود، بازار بالقوه‌ای را در منطقه ایجاد کنند که صنعت برق ما می‌تواند برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از این بازار بیشترین استفاده را داشته باشد.

وی ادامه داد: ما نباید دلمان را خوش کنیم که در سال ۹۵ بیشترین سهم از صادرات خدمات فنی و مهندسی را صنعت برق کشور داشت، این مقدار باید توسعه یابد و از بازار منطقه، سهمی بیشتر را به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران اختصاص دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه طی سال‌های متمادی هزاران میلیون دلار از منابع کشور برای صنعت برق هزینه شده تا به این میزان از توانمندی برسد، گفت: اکنون زمان برداشت و وقت باردهی صنعت برق است.

صنعت برق

صنعت برق می‌تواند یکی از نقاط اصلی ارزآوری کشور باشدوی افزود: صنعت برق می‌تواند یکی از نقاط اصلی ارزآوری کشور باشد و رئیس جمهور نیز بار‌ها بر ظرفیت‌های وزارت نیرو در ارزآوری برای کشور تأکید کرده اند.

اردکانیان با بیان اینکه اجماع ملی در حل مسائل برق نیاز اصلی در این صنعت است، گفت: باید تشکلی ایجاد کنیم که برای رسیدن به این اجماع ملی در قالب آن تشکل و با حضور تمامی ذی‌نفعان تلاش کنیم.

وی ادامه داد: این تشکل ملی می‌تواند با حضور وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون انرژی، اتاق بازرگانی و سندیکا‌های بخش خصوصی صنعت برق باشد و با هدفگذاری رسیدن به اجماع ملی برای رفع مشکلات صنعت برق، گام به گام به مسائل این صنعت بپردازیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: تیمی که در بخش مدیریت صنعت برق مجموعه وزارت نیرو امروز حضور دارند، به تفکر توسعه یافته رسیده اند و تشکیل چنین تشکلی را در راستای حرکت رو به جلو می‌دانند.

وی افزود: البته حضور در این تشکل و رسیدن به اجماع ملی برای رفع مشکلات صنعت برق یک شرط اصلی دارد که باید کسانی حضور یابند که بتوانند منافع شخصی، گروهی، شرکتی و سازمانی خود را با منافع همگانی و ملی در یک راستا ببینند، اگر کسی یا گروهی نمی‌تواند منافع فردی خود را در راستای منافع گروهی تعریف کند، روی حضورش در این تشکل ملی نمی‌توان حساب باز کرد.

آینده نگری در صنعت برق

به گزارش برق نیوز، اردکانیان خاطرنشان کرد: با اطلاعاتی که از مجموعه دولت، مجموعه نمایندگان مجلس و توانمندی بخش خصوصی دارم، این کار شدنی است و ظرفیت‌ها و روحیه رسیدن به این اجماع ملی وجود دارد.

وزیر نیرو در پایان گفت: اقداماتی صورت گرفته و کار‌هایی در ماه‌های اخیر گره گشایی شده که مجاز نیستم در مورد آن‌ها صحبت کنم، اما مجموعه کشور رو به جلو و پیشرفت است و امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم سازمان چندوجهی در بخش برق با حضور بازیگران متفاوت و متنوع را شکل دهیم.

https://zistonline.com/vdci5uay.t1a332bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما