تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79072
مطالعات نشان داده اند که دویدن می تواند سلامت مفاصل زانو را حفظ کرده و حتی شروع بیماری های انحطاط مفاصل نظیر پوکی استخوان را به تاخیر اندازد.
تاثیر دویدن بر تقویت مفاصل زانو
به گزارش زیست آنلاین، تحقیق جدید محققان دانشگاه بریگام یانگ در یوتا آمریکا نشان می دهد دویدن روزانه می تواند سلامت مفاصل و استخوان ها را حفظ کند.

برخلاف باور عمومی، محققان معتقدند دویدن موجب کاهش التهاب در مفاصل زانو شده و روند پیشرفت آن به سوی پوکی استخوان ا کُند می کند.

مت سالی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این باور که دویدن در مسافت طولانی برای زانوها بد است صرفاً یک افسانه است.»

در این مطالعه، محققان نشانه های التهاب در مایع مفصل زانو چندین مرد و زن سالم در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال را قبل و بعد از دویدن اندازه گیری کردند.

آنها دریافتند برخی نشانه های خاصی که آنها در مایع استخراج شده زانو به دنبالش بودند (دو سیتوکین موسوم به GM-CSF و IL-۱۵) از نظر میزان غلظت در شرکت کنندگان بعد از ۳۰ دقیقه دویدن کاهش یافته بودند.

زمانیکه مایعات مشابه قبل و بعد از شرایط غیردویدن استخراج شده بودند، نشانه های التهاب به میزان یکسان باقی مانده بودند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که در مورد افراد سالم و جوان، ورزش موجب ایجاد محیط ضدالتهابی می شود که می تواند در طولانی مدت برای سلامت مفاصل سودمند باشد.

حتی نتایج نشان می دهد ورزش می تواند شروع بیماری های انحطاطی مفاصل نظیر پوکی استخوان را به تاخیر اندازد.

راه های مناسب برای تقویت مفاصل زانوبدن انسان ماشین شگفت‌انگیزی است که به نیروهای بیرونی و درونی عکس‌العمل نشان می‌دهد و مفاصل بخشی از این ماشین خوب روغنکاری شده است که وجود آن‌ها در ساختمان بدن بسیار مفید است و بدون آن‌ها نمی‌توانیم به راحتی خم شده و حرکات چرخشی انجام دهیم .طبق نظر دکتر لورتا جی استندلی به خاطر وجود ۲۳۰ مفصل متحرک و نیمه متحرک در بدن، بسیاری از افراد دوست دارند راه‌های مراقبت از این بخش‌های مهم از بدن را بدانند. علم و تجربه هردو ثابت کرده‌اند که اجرای یک برنامه صحیح غذایی به جای خوردن قرص، کارایی بسیار بهتری خواهد داشت.

برخی از مواد غذایی مناسب برای مراقبت از مفاصل به شرح زیر هستند:

• اسیدهای چرب امگا ۳: این نوع اسیدها به خاطر وجود خواص ضد التهابی‌اشان به تقویت مفاصل کمک می‌کنند. برخی از منابع اسیدهای چرب عبارتند از بادام و دیگر مغزها و سبزی‌جات برگی سبز رنگ.

کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه حداقل یکی از این منابع را استفاده کنید.( به عنوان مثال،‌ یک مشت آجیل برای میان وعده استفاده کنید)

• آنتی اکسیدان‌ها

: آنتی اکسیدان‌ها نیز مانند اسیدهای چرب امگا ۳ به خاطر وجود خواص ضد التهابی برای تقویت مفاصل مفید هستند. این مواد را می‌توانید در رنگین کمان میوه‌‌ها و سبزی‌ها پیدا کنید (مانند فلفل قرمز هویج، پیاز قرمز و گوجه‌فرنگی).

استفاده از ویتامین D نیز برای تقویت مفاصل توصیه می‌شود، البته لازم نیست حتما به دنبال مواد غذایی حاوی این ویتامین باشید بلکه کافی است در روز مدتی زیر نور آفتاب بایستید تا نیاز روزانه شما به این ویتامین رفع شود.

• سبزی و ادویه‌جات: زردچوبه و زنجبیل در کنار دیگر خواص خود، دارای خاصیت ضدالتهابی نیز هستند. سیر نیز دارای همین خاصیت است برای استفاده از حداکثر خواص این سبزی روزانه باید چند حبه سیر بخوریم.

چند توصیه برای پیشگیری از درد
۱- هیچ‌گاه برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نایستید و هر چند دقیقه یکبار وزن خود رااز یک پا به پای دیگر منتقل کنید.

۲- زمانی که مجبورید کاری را سرپا انجام دهید و یا مجبورید برای مدت طولانی یکجا بایستید، پای خود را روی یک چهارپایه کوتاه قرار دهید و پس از چند دقیقه پای خود را عوض کنید. این کار برای کمر نیز مفید است.

۳- بهترین حالت برای استراحت زانو زاویه ۹۰ درجه است؛ بنابراین بهتر است هنگام نشستن، بر روی مبل بنشینید. نشستن دو زانو و چهارزانو نه تنها باعث استراحت زانو نمی‌شود، بلکه برای زانو مضر هم هست.

۴- حتی‌المقدور از توالت فرنگی استفاده کنید؛ زیرا خم شدن کامل زانو بسیار زیان‌آور است.

۵- قوی کردن عضلات همسترینگ، چهارسر ران و دو قولو که مفصل زانو را در بر دارد نیز از زانودرد جلوگیری می‌کند.

مفاصل زانو

ورزش‌های مفید برای پیشگیری از زانودردقوی بودن عضلات ناحیه زانو سبب کشیده شدن کشکگ به بالا شده و از فشار روی زانو می‌کاهد. انجام مرتب این تمرین‌ها به صورت صحیح و با توصیه پزشک، می‌تواند تا حد زیادی از زانودرد جلوگیری کند و در کاهش درد و تسریع بهبودی مؤثر باشد. توجه داشته باشید که انجام نادرست این تمرینات نه‌تنها مفید نیست، بلکه برای زانودرد بسیار مضر است.

تمرین‌های حرکتی برای خم کردن زانو۱-روی صندلی بلندی بنشینید (طوری که پای شما در حالت خمیده در زاویه ۹۰ درجه قرار گیرد)، سپس یکی در میان مفصل زانوی خود را راست کنید و تا شماره ۳ نگه دارید. این حرکت را سه بار و هر بار ۱۰ مرتبه انجام دهید.

۲-‌ نشست و برخاست: صاف بایستید و پشت خود را تا حد امکان راست نگه دارید. حالا به آرامی بنشینید؛ تا جایی که زانوی شما به زاویه‌ای کمی بیشتر از ۹۰ درجه تبدیل شود؛ سپس دوباره به آرامی بایستید. این حرکت را با نشستن و برخاستن از روی صندلی نیز می‌توانید انجام دهید؛ اما نباید از دستان خود استفاده کنید.

۳-دوچرخه ثابت: زین دوچرخه را طوری تنظیم کنید که وقتی پدال در وضعیت پایین و کف پا بر روی آن قرار دارد، زانو تقریبا راست باشد. مقاومت را در حد متوسط تنظیم کنید و ده دقیقه با سرعت ثابت پدال بزنید. ابتدا میزان مقاومت و سپس زمان تمرین را افزایش دهید.

شنا کردن اولین توصیه پزشکان است. شنا، به جز شنای کرال پشت، برای زانوها بسیار مفید است. همچنین می‌‌توان در قسمت کم‌عمق به مدت ۱۵ دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت. این کار موجب می‌‌شود بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز، عضلات اطراف زانو تقویت شود و وزن اندام‌های فوقانی به زانو وارد نیاید.

دومین گزینه، پیاده‌روی است. پیاده‌روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمی‌کند. پیاده‌روی سریع، اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته‌اید، مشکلی ندارد؛ اما به زانوهای معیوب آسیب می‌رساند. دوچرخه‌سواری نیز به زانوها فشار زیادی وارد نمی‌کند. به‌طور کلی هرگونه فعالیتی که فشار کمی بر زانوها وارد کند و یا فعالیت‌هایی که در آنها مجبور نباشید به‌سرعت تغییر جهت بدهید، برای زانوها مشکل‌ساز نیستند.

ورزش‌های مضر برای مفاصل زانوهر ورزشی که مستلزم خم‌کردن شدید زانوها باشد، می‌تواند به زانو صدمه بزند. اگر خم کردن همراه با بلندکردن وزنه باشد، فشار مضاعفی به زانوها وارد می‌کند و به زانو آسیب می‌رساند. با این تعریف فعالیت‌های ورزشی که در آنها خم می‌شوید یا می‌پرید، (مثل بسکتبال و فوتبال) برای زانوها مضرند.ورزش‌هایی که در آن حرکت‌های خم ‌شدن زانوها و فرودآمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می‌شود نیز برای زانوها مضر هستند.

تنیس، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزش‌ها محسوب می‌شوند. طناب ‌زدن جزء موارد استثنایی است که به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمی‌کند. ورزش‌هایی که در آنها فرد می‌پرد، فرود می‌آید یا در حال دویدن به‌طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد، فشار زیادی روی زانوها وارد می‌آورد که ممکن است منجر به آسیب‌ به رباط‌های زانو و به‌خصوص رباط صلیبی قدامی شود.

حتی اندکی از این فعالیت‌های ورزشی نیز می‌توانند باعث آسیب به غضروف یا منیسک‌های زانو که از غضروف آن محافظت می‌کنند، شوند. توجه داشته باشید، ورزشکاران حرفه‌ای با گذراندن دوران بدنسازی و تقویت عضلات پا احتمال آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهند؛ ضمن اینکه قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را به‌طور اصولی و مناسب گرم می‌کنند؛ به همین دلیل میزان آسیب در آنها کمتر است.

  

https://zistonline.com/vdcew78f.jh8ofi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما