تاریخ انتشار :شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79056
زیست آنلاین: مقايسه قیمت تمام شده تولید برق در ایران با ساير كشورها، بدون در نظرگرفتن عوارض گمرکی، نرخ سود و زمان تسهیلات بانکی و هزینه های تامین منابع مالی، امکان بيمه های اعتباری، در ایران با ساير كشورها مقايسه درستي نيست.
برق حرارتی و برق تجدیدپذیر در ایران گرانتر از دیگر کشورها تمام می شود
به گزارش زیست آنلاین، محمد امین زنگنه، عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و فعال بخش خصوصی امروز صبح (۵ آبان ۹۷) در نشست تخصصی زیست آنلاین، با حضور فعالین صنعت برق با موضوع قیمت واقعی برق و یارانه های انرژی، گفت: در کشور تایلند، برق به قیمت ۳ سنت  از نیروگاه ها خریداری می شود و به قیمت ۷ الی ۱۳ سنت به مردم فروخته می شود. 
وی در توضیح گران تر بودن تولید برق ایران در مقایسه با کشور تایلند بیان کرد: در بدو ورود تجهیزات به کشور، به تجهیزات نیروگاه های خورشیدی ۲۰ درصد عوارض گمرکی تعلق می گیرد و برای نیروگاه های حرارتی نیز تعرفه ۱۵ درصدی تعلق می گیرد، در صورتی که تایلند تعرفه ای برای ورود این تجهزات در نظر گرفته نمی شود؛ بنابراین توليد برق در ایران، در ابتدا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، بسته به نوع تکنولوژی، هزینه اولیه بالاتری خواهد شد، که موجب می شود که نتوان انتظار داشت قیمت برق در ایران هم سه سنت خریداری شود.

بیشتر بخوانید: هزینه هر کیلووات ساعت برق حرارتی معادل ۷۲۱۰ ریال می باشد 

وی افزود:  نکته بعدی این است که در ایران، بانک ها تسهیلات با سود ۱۵ درصدی به سرمایه گذاری اختصاص می دهند، بانک های ایران به طرح هایی که کمتر از ۱۵ تا ۲۰% سودآوری داشته باشند، تسهیلات نمی دهند. به بیانی دیگر عدد IRR محاسبه شده به منظور تاسیس نیروگاه ها  باید حداقل۲۰ درصد باشد تا از سوی بانک قابل پذیرش باشد. در صورتی که در تایلند  اولا این مقدار سود بانکی عرف نیست و ثانيا ريسك سرمايه گذاري در آن بالا نيست و در نتيجه سرمايه با هزينه مالي كمتري تامين مي شود.

حال واقعیت ها را کنار هم بگذاریم، 
نرخ ارزی که به ما داده می شود براي تامين تجهيزات در حدود ۱۰ هزار تومان است ، ۱۵ تا ۲۰ درصد هم تعرفه گمرکی تجهيزات خواهد بود و هزینه تامين منابع مالي بانکی نیز زیر ۲۰ درصد مورد قبول نیست. از طرف دیگر، بیمه هم طرح های این چنینی را بیمه اعتباری نمی کند.

بیشتر بخوانید: حذف یارانه ی انرژی، راه حل خاموشی های پیش رو

بنابراین صنعت برق کشور نیز می تواند همانند تایلند با ۳ سنت به تولید برق بپردازد اما به شرط انکه:
۱) ارز دولتی به آن تعلق گیرد 
۲) تعرفه های گمركي  برداشته شود
۳) نظام بانکی کشور مجبور شود تا وام های طولانی مدت با نرخ بهره پايين به این صنعت اختصاص بدهد 
۴) امكان بيمه اعتباري طرحهاي توليد برق فراهم گردد.


 

https://zistonline.com/vdcg3z9u.ak9yn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما