تاریخ انتشار :شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : 79053
زیست آنلاین: محاسبه قیمت تمام شده تا زمانی که بهای اجزای تشکیل دهنده هزینه تولید برق شفاف و ثابت نباشند، به راحتی امکان پذیر نیست.
هزینه تمام شده تولید برق تحت تاثیر بی ثباتی در تعیین قیمت سوخت
به گزارش زیست آنلاین، پگاه پاشا، کارشناس پژوهش سندیکای شرکت های تولیدکننده برق، امروز صبح (۵ آبان ۹۷) در نشست تخصصی زیست آنلاین، با حضور فعالین صنعت برق با موضوع قیمت واقعی برق و یارانه های انرژی، درباره محاسبه قیمت تمام شده تولید برق در نیروگاه های تحت پوشش سندیکا گفت: محاسبه قیمت تمام شده تا زمانی که بهای اجزای تشکیل دهنده هزینه تولید برق شفاف و ثابت نباشند، به راحتی امکان پذیر نیست. برای مثال هزینه سوخت نیروگاه ها در سال های اخیر بسیار متغیر بوده است و این مساله اثر مستقیم بر هزینه تمام شده تولید برق دارد. 
وی در مورد اثر تغییرات بی برنامه در قیمت سوخت نیروگاه ها افزود: از یک طرف به دلیل افزایش راندمان، خواستار نیروگاه های سیکل ترکیبی در کشور هستیم و از سوی دیگر هزینه سوخت نیروگاه ها در شرایط حاضر بسیار اندک و در واقع نزدیک به صفر است. با این نرخ، صرفه جویی در سوخت و افزایش راندمان نیروگاه توجیه اقتصادی نخواهد داشت. از طرفی محاسبه هزینه تمام شده تولید برق با نوع و راندمان نیروگاه های فعال در ارتباط است. 

بیشتر بخوانید: نیازمند اصلاح ساختار برق در کشور هستیم

وی در خصوص حذف یارانه انرژی گروه های پرمصرف و اختصاص درآمد ناشی از آن به طرح های بهینه سازی گفت: مبحثی که کمتر در این نشست مورد توجه قرار گرفت، آن است که نیروگاه های تولید برق خصوصی نزدیک به ۶۰ درصد تولید برق کشور را به خود اختصاص داده اند و رقمی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب کارند این در حالی است که در تابستان ۹۷ با تمام قدرت برای تامین برق شبکه همکاری کرده اند. بنابراین هرچند که در مفید بودن طرح های بهینه سازی شکی نیست، به نظر می‌رسد در صورتی که انتظار حضور این نیروگاه ها را با حداکثر توان در تابستان ۹۸ داشته باشیم، پرداخت طلب انباشته نیروگاه های خصوصی باید در اولویت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: هزینه هر کیلووات ساعت برق حرارتی معادل ۷۲۱۰ ریال می باشد

کارشناس پژوهش سندیکای برق تاکید کرد: در صورتی که نیروگاه ها قادر به تامین هزینه های تعمیرات خود نباشند، توان حداکثری آن‌ها در تابستان ۹۸ قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. وی به عدم پرداخت به موقع ما به التفاوت قیمت تکلیفی و واقعی فروش برق در طی سالیان اخیر، به عنوان عامل اصلی انباشت این بدهی ها اشاره کرد. 
پاشا در بحث یارانه های پرداخت شده انرژی به مصرف کنندگان به بررسی روند قیمت اسمی و واقعی برق در طی سالیان اخیر پرداخت و گفت: محاسبه درصد رشد متوسط بهای برق در بخش های مختلف خانگی، صنعتی، کشاورزی و ... نشان می دهد تغییرات تعرفه های مصرف برق از الگوی منظمی برخوردار نبوده است. از طرفی زمانی‌که قیمت برق را به صورت واقعی محاسبه کنیم متوجه می شویم که بجز سال های ۸۹ و ۹۰ که افزایش را شاهد بودیم، همواره روند کاهشی قیمت واقعی برق را داشتیم و افزایش سال ۹۰ نیز ادامه پیدا نکرده است. در واقع قیمت برق نتوانسته در هدایت رفتار مصرفی کل جامعه کارکرد درستی داشته باشد. 
پاشا در زمینه نوسانات الگوی مصرف برق گفت: در صورت فراهم شدن امکان صادرات برق توسط بخش خصوصی، اختلاف حداکثر مصرف تابستان و زمستان که در سال ۱۳۹۵، بالغ  بر ۱۷ هزار مگاوات بوده است، کاهش خواهد یافت. 

https://zistonline.com/vdcdsz05.yt0nk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما