تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 79043
وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت آموزش صحیح الگوی مصرف برق و آب در جامعه گفت: اگر آموزش صحیحی برای مصرف در جامعه صورت نگیرد، قطعا همه تلاش‌ها در عرصه تولید کفاف نخواهد داد و برای دست‌اندرکاران عرصه تولید هم به دلیل اینکه نتایج تلاش‌های خود را مشاهده نمی‌کنند، رضایتمندی حاصل نخواهد شد.
 افزایش تولید آب و برق باید با آموزش صحیح الگوی مصرف در جامعه همراه باشد
به‌گزارش زیست آنلاین، "رضا اردکانیان"  در جمع مدیران عامل شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای کشور با بیان این مطلب اظهار داشت: روند کنونی افزایش تولید و مدیریت عرضه روند قابل تداومی نبوده و محدودیت‌های کشور قطعا جوابگوی ادامه این شیوه از مدیریت نیست.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت فکری، تجربی و همتی که وجود دارد و همچنین مدیریت توانمند کنونی صنعت برق برای اصلاح این شیوه و حرکت به سمت مدیریت تقاضا استفاده کرد و قطعا این هدف دست‌یافتنی است.

مدیریت مصرف، پیش‌نیاز مدیریت تقاضاوزیر نیرو اصلاح این روند را نیازمند کار مستمر دانست و تصریح کرد: مدیریت مصرف، پیش‌نیاز مدیریت تقاضاست و باید برای این موضوع اهمیت ویژه قایل شویم.

اردکانیان با بیان اینکه نفع ملی، آینده فرزندان‌مان و برپا بودن صنعت به چکونگی تفکر امروز ما وابسته است، گفت: می‌بایست موضوع برق و انرژی به یک مشغله همگانی تبدیل شود و باید بتوانیم تغییر مدل ذهنی و رفتاری در نگرش به این صنعت به‌وجود آوریم تا موضوع و اهمیت برق برای دیگران هم مشغله شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: این موضوع به معنای نگران کردن مردم و دیگران نیست، بلکه به‌معنای فراهم کردن بستری است تا طرح و پیگیری نیاز‌های این صنعت و الزام به پرداختن مدیریت مصرف از طریق مسئولان نهاد‌های دیگر صورت گیرد.

اصلاح الگوی مصرف

بیشتر بخوانید: نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب خانواده‌ها بسیار مهم و حیاتی است

وی همچنین بر توجه بیشتر به عرصه علوم اجتماعی تاکید کرد و افزود: در صنعت برق به عنوان یک صنعت زیربنا باید به سمتی حرکت کنیم که مردم اهمیت برق را تنها با تحمل خاموشی درک نکنند، بلکه با به‌کارگیری کارشناسان و متخصصان علوم اجتماعی تدابیر و راهکار‌هایی اندیشیده شود که زیربنا بودن برق به فهم اجتماعی تبدیل شود.

اصلاح الگوي مصرفبي ترديد با آموزش و يادگيري شيوه ها و اندازه هاي توليد، توزيع و مصرف و به عبارت ديگر آموزش «اصلاح الگوي مصرف» مي توان از مصرف بي رويه و غيرضرور منابع جلوگيري نمود و از محل اين مصرف عقلايي ذخاير ارزشمندي پديد آورد که با استفاده بهينه از آنها به توان چرخ هاي معطل مانده اقتصاد، صنعت، کشاورزي، توليد و تجارت را در جامعه به حرکت درآورد و مالا به اشتغال، درآمد هميشگي، ثبات خانواده ها، ساماندهي رفتارهاي اجتماعي و رسيدن به توسعه پايدار اميدوار بود.

اصلاح الگوی مصرف با آموزش صحیح

بیشتر بخوانید: در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف نیاز برق کشور به ۸۴ هزار مگاوات خواهد رسید

یکی از مسائل مهم و ضروری هر جامعه حفظ و نگهداری منابع موجود و یادگیری فرهنگ مصرف بهینه است. آشنایی علمی و عملی با بهینه سازی مصرف منابع در مفهوم، تکنیک و کاربرد آن در قرن حاضر از ضروریات است. با توجه به افزایش مصرف انرژی، محدود بودن منابع طبیعی، حرکت در راستای طرح توسعه پایدار و حفظ محیط زیست بایستی تا حد امکان از هدر رفتن و تلف شدن انرژی جلوگیری شود. افراد قبل از پذیرش هر عامل یا نقشی، باید بینشی مثبت نسبت به آن داشته باشند از آنجا که ارتباط آموزش و آگاه سازی عموم مردم جامعه خصوصا کودکان و زنان با مشارکت فعال آنان در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی بسیار مهم و ضروری است لذا بسیاری از مشکلات در فرهنگ مصرف ناشی از عدم آگاهی و آموزش مناسب مردم جامعه خصوصا آینده سازان فردا و مدیران خانه هاست. اصلاح الگوی مصرف که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع کشور است، سبب ارتقای شاخص های زندگی و کاهش هزینه ها شده و زمینه ای برای گسترش عدالت است. و با توجه به موارد اشاره شده می توان نتیجه گرفت که با داشتن مدیریت صحیح در امر تولید، توزیع و مصرف انرژی می توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرف هجویی کرد.

 

https://zistonline.com/vdcc1xqm.2bqo08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما