تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79030
سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۷۰ کیلوگرم در سال شده است که این رقم بدان معناست که این محصول به زیر خط فقر مصرف رسیده است.
مصرف لبنیات  کشور به زیر خط فقر رسیده است
به گزارش زیست آنلاین، انعام شکری مشاور علمی اتحادیه لبنیات سنتی تهران امروز در همایش غذای سالم و لبنیات سالم اظهار کرد: براساس مطالعاتی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ انجام و نتایج آن اخیرا منتشر شده نشان می‌دهند که مصرف چربی لبنیات پرچرب نه تنها برای سلامت افراد مضر نیست، بلکه مزایای تغذیه‌ای نیز به همراه دارد.

وی افزود: میزان سرانه تولید لبنیات در کشورمان ۱۳۰ کیلوگرم است که با در نظر گرفتن آنکه بخشی از آن نیز صادر می‌شود سرانه مصرف لبنیات در کشور ما به ۷۰ کیلوگرم می‌رسد که این رقم در مقایسه با ۳۰۰ تا ۳۳۰ کیلوگرم کشورهای پیشرفته بسیار کم است و ما زیر خط مصرف لبنیات هستیم.

مشاور علمی اتحادیه لبنیات سنتی گفت:  واحد صنفی تولیدکننده لبنیات سنتی مورد بررسی قرار گرفتند که تعدادی از آنها مخاطرات بهداشتی برای مصرف کنندگان داشتند.

شکری افزود: برای رفع این مشکل به آنها آموزش‌های چهره به چهره داده شد و اکنون مشکلات اولویت آنها رفع شده است به طوری که ۷۲ درصد آنها دیگر مشکلات عدم انطباق با استانداردهای ما را ندارند.

کاهش سرانه مصرف لبنیات در ایران

گسترش فقر در ایران در سایه افزایش قیمت گوشت و لبنیاتفقر در ایران در حال گسترش است و افزایش ۶۰ درصدی قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در خرداد ماه امسال، خیلی از خانواده‌های کم درآمد را نگران کرده و در مضیقه قرار داده است. در همین حال، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت مرغ و ماهی، پیش‌بینی می‌کند که قیمت گوشت مرغ از این هم بیشتر شده و تا مرز ۸۵۰۰ تومان نیز برسد.

رسانه‌های داخلی خبر داده‌اند که قیمت یک‌کیلو گوشت مرغ در بازار خرده‌فروشی به ۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. هم پای افزایش قیمت گوشت مرغ، قیمت گوشت قرمز هم با آنکه طی دو ماه گذشته با واردات زیادی همراه بوده است، به هر کیلو۶۰ هزار تومان افزایش یافته‌ است.

پا به پای افزایش قیمت این دو کالا، صحبت از افزایش قیمت محصولات لبنی شده است و در بازار عملا محصولات لبنی گران‌تر از قبل عرضه می‌شود.
افزایش قیمت مواد لبنی سبب شده است یک مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان نسبت به فقر کلسیم در میان خاتوارهای کم‌درآمد هشدار بدهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفته است که دهک‌های درآمدی پائین، قادر به خرید مواد لبنیاتی نیستند. این موضوع، باعث نگرانی برخی کارشناسان بهداشت و درمان به دلیل پایین آمدن میزان کلسیم در میان خانوارهای کم‌درآمد، شده است. در حالیکه هیچ یارانه‌ای برای مواد لبنی در اقشار کم‌درآمد، تخصیص نیافته است.

نهادهای دولتی آماری ارائه داده‌اند که بیانگر کاهش مصرف مواد لبنی طی پنج سال گذشته به میزان ۳۷٪ است.
سرکوب مزدی و کاهش پیاپی ارزش پول داخلی، تومان، طی سال‌های گذشته، همواره بر افزایش هزینه زندگی مردم کم‌درآمد کشور، سایه انداخته است. این مساله باعث کاهش قدرت خرید خانوارها شده است.

بیشتر بخوانید: اجتناب از مصرف گوشت و لبنیات تنها راه برای کاهش تأثیرات شما بر زمین است

برآوردهای مبتنی بر آمار و ارقام نشان می‌دهد که خانوارها برای جبران کسری بودجه از هزینه آموزش، تفریح و سرگرمی و حتی پوشاک کاسته‌اند تا بتوانند هزینه‌های اصلی را تامین کنند.

کاهش در مصرف لبنیات

۴۰ میلیون تن زیر خط فقرسال گذشته میانگین خط فقر در کشور را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کردند. اما نظر کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی چیز دیگری است؛ آنها معتقدند که جمعیت زیر خط فقر، حدود ۴۰ میلیون تن می‌باشد. به بیان دیگر، ۳۳٪ جمعیت ایران- معادل ۲۶ میلیون تن- دچار «فقر مطلق» هستند. این در شرایطی است که دولت، مرتب خط فقر و جمعیت زیر خط فقر را پنهان نگه می‌دارد.

با این حال علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی در آستانه ماه رمضان امسال اعلام کرد: ۳,۸ میلیون خانوار – شامل ۱۰ میلیون تن- برای توزیع سبد غذایی شناسایی شدند. این آمار با رقم اعلام شده توسط که فعالیت‌های گسترده اقتصادی تحت عنوان «محرومیت‌زدایی» در بنیاد برکت را پیش می‌برد، همخوانی نزدیکی دارد.

محمد مخبر دزفولی رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» زمستان سال ۱۳۹۶ از وجود ۱۲ میلیون تن که زیرخط «فقر مطلق» و قریب به ۳۰ میلیون تن که زیر‌خط «فقر نسبی» در ایران زندگی می‌کنند، سخن رانده بود.

 

https://zistonline.com/vdciuuay.t1a3p2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما