تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 79001
حجتی وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اینکه چند هفته از زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم گذشته است و همچنان خبری از اعلام قیمت ها نیست، گفت: قیمت ها در حال بررسی در شورای اقتصاد است و قطعا در سال جاری افزایش خواهد یافت.
نرخ خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت
به گزارش زیست آنلاین، با گذشت حدود ۴ هفته از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اما همچنان خبری از اعلام قیمت گندم و سایر  محصولات اساسی نیست.

از آنجایی که بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی دولت موظف است در شهریور ماه هر سال قیمت خرید گندم را به اطلاع کشاورزان برساند؛ اما طی سال های اخیر این اتفاق رخ نداده است.

تقریبا یکماه پیش و در جلسه ۲۶ شهریورماه شورای اقتصاد یکی از موضوعات مطرح شده به منظور تصمیم گیری مناسب دولت تعیین قیمت محصولات زراعی سال ۹۸ بود.

بیشتر بخوانید: ماجرای خرید تضمینی و طرح عرضه گندم

در این جلسه که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم تصویب هر چه سریع تر قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال جاری و ابلاغ آن جهت اطلاع کشاورزان و تولیدکنندگان تاکید کرد و خواستار تصویب هرچه سریعتر قیمت ها شد.

به همین منظور دکتر جهانگیری نیز به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا در اولین جلسه بعدی شورای اقتصاد که تا قبل از نیمه اول مهرماه سال جاری تشکیل خواهد شد، قیمت های تضمینی محصولات زراعی را مطرح کند تا در آن جلسه مصوب شود.

وزیر کشاورزی: نرخ خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافتاما همچنان پس از گذشت یکماه از دستور معاون اول ریاست جمهوری برای تعیین و تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم، خبری از افزایش قیمت این محصول در سال جاری نیست.

به همین منظور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۲۳ مهرماه در مصاحبه به خبرنگاران در خصوص وضعیت اعلام قیمت گندم برای سال آینده گفت: قیمت این محصول حتما افزایش خواهد یافت.

حجتی گفت: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید حتما افزایش خواهد یافت، اما تا زمان اعلام نهایی از سوی شورای اقتصاد، ما  نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت نرخ تضمینی محصولات کشاورزی نیز اضافه کرد: ما قبل از آغاز فصل کشت، پیشنهادات خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده ایم و به طور مرتب در حال پیگیری این موضوع هستیم تا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هر چه زودتر اعلام شود.

خرید تضمینی گندم

تاخیر در اعلام قیمت گندم به ضرر تامین امنیت غذاییتاخیر در اعلام قیمت گندم در حالی ادامه پیدا کرده است که با شروع مهرماه در برخی از مناطق کشور کشت این محصول آغاز شده است و همچنان کشاورزان نسبت به نوع و میزان کشت خود مردد هستند.

تردید در انتخاب نوع کشت از سوی کشاورزان از طرفی آسیب جدی به تصمیمات دولت خواهد بود و از سویی دیگر منجر به کاهش تولید گندم و از دست رفتن خودکفایی در تولید گندم خواهد شد.

به همین منظور ضروری است با توجه به افزایش نرخ ارز و شرایط قیمتی گندم در کشورهای همسایه و منطقه، دولت با احتساب تمامی شرایط ممکن هرچه سریعتر قیمت این محصول را اعلام کند.

گفتنی است بر اساس بررسی های انجام شده حداقل قیمت گندم برای سال زراعی آینده باید کیلویی ۱۶۰۰ تومان تعیین شود تا تولید برای کشاورزان توجیه داشته باشد.

قیمت یک کیلوگرم گندم در عراق ۲۸۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان استبه گزارش مقاومتی نیوز عراق یکی از کشورهای همسایه ایران با جمعیت حدود ۳۷ میلیون نفری اقتصاد وابسته به نفت دارد و به دلیل شرایط آب و هوایی خشک و بحران های نظامی پیش آمده، در زمینه افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه است.

اداره آمار کشاورزی عراق اخیرا با انتشار گزارشی با اشاره به وضعیت تولید محصولات کشاورزی نظیر جو و گندم در این کشور از کاهش سطح زیر کشت این محصولات ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش از عوامل مهم کاهش سطح زیر کشت این محصولات می توان به گسترش خشکسالی و طوفان های ناشی از آن اشاره کرد.

عراق کشوری وابسته به واردات گندم بر اساس گزارش های جهانی، عراق سالیانه حدود ۴ و ۱ میلیون تن گندم و جو تولید می کند که طی سال های گذشته رشد تولید گندم مثبت و تولید جو منفی شده است.

از سویی دیگر میزان واردات جو این کشور طی سال های گذشته حدود  ۵ هزار تن و گندم نیز حدود سه میلیون و ششصد هزار تن بوده است.

به عبارت دیگر با توجه به مصرف حدود ۲۰۰ هزار تنی جو در این کشور، عراق کشوری خودکفا در تولید جو محسوب می شود. اما با توجه به مصرف ۷ میلیون تنی گندم در عراق، این کشور وابسته به واردات گندم است.

افزایش نگرانی مقامات دولتی عراق به دلیل کاهش سطح زیر کشت گندماما در سال جاری با توجه به وضعیت آب و هوایی گزارش شده توسط اداره آمار عراق، پیش بینی می شود تولید گندم به دلیل کاهش ۲۵ درصدی سطح زیر کشت حدود ۲۷ درصد کمتر شود. همچنین تولید جو نیز به دلیل کاهش سطح زیر کشت حدود ۲۷ درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود.

بر اساس گزارش های میدانی در عراق دلیل اصلی کاهش سطح زیر کشت این دو محصول کمبود آب و عدم سرمایه گذاری مناسب دولت این کشور برای خرید تجهیزات انتقال آب بر سر مزارع عنوان شده است.

از سویی دیگر به دلیل مشکلات نظامی چند سال اخیر در عراق، اداره آمار این کشور هنوز اطلاعات چندانی از برخی از مناطق کشاورزی نظیر استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار در اختیار ندارد.

قیمت خرید تضمینی گندم

قیمت یک کیلوگرم گندم در عراق ۲۸۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان استاما کاهش سطح زیر کشت و تولید گندم در عراق موجب شده است تا قیمت خرید گندم در عراق افزایش قابل توجهی داشته باشد و به چندین برابر قیمت های جهانی نیز برسد.

بیشتر بخوانید: خرید تضمینی گندم در سال جاری به ۹ میلیون تن رسید

به عبارت دیگر دولت عراق با توجه به ۳ نوع درجه کیفی مختلف گندم، قیمت این محصول را در حدود ۳۵۴ تا ۴۷۲ دلار برای هر تن برآورد کرده است. بر این اساس قیمت گندم درجه ۱، ۲ و ۳ به ترتیب برابر با ۴۷۲، ۴۰۴ و ۳۵۴ دلار تعیین شده است. این درحالیست که در حال حاضر قیمت های جهانی این محصول در حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ دلار است.

به عبارت دیگر قیمت هر کیلوگرم گندم در کشور همسایه ایران با توجه به شرایط نرخ ارز و مبنا قرار دادن نرخ فعلی ارز در سامانه نیما(۸ هزار تومان) از ۲۸۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان تعیین شده است.

افزایش احتمال قاچاق گندم به دلیل تفاوت قمیت گندم در ایران و عراقتفاوت قیمت گندم در دو کشور همسایه ایران و عراق منجر به ایجاد پدیده قاچاق گندم خواهد شد؛ چرا که قیمت هر کیلوگرم گندم در ایران در حال حاضر ۱۳۰۰ تومان است.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم

به عبارت دیگر قاچاقچیان گندم با جابه جایی این محصول از مرزهای ایران به عراق، میتوانند آن را به دو برابر قیمت به دولت این کشور بفروشند. برای جلوگیری از این اقدام لازم است قیمت گندم در ایران نیز متناسب با افزایش قیمت های تولید افزایش یابد تا انگیزه قاچاق گندم به عراق از بین برود و خودکفایی محقق شده در زمینه تولید گندم در سال های اخیر محفوظ بماند.

 

https://zistonline.com/vdcgqz9u.ak9yz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما