تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 78993
یک فعال محیط زیست گفت: دانشمندان به جهانیان هشدار داده‌اند که حتی دو درجه افزایش دما می‌تواند تبعاتی جبران‌ناپذیر برای زیست انسان به بار بیاورد و از تمام رهبران جهان خواسته که به کنوانسیون پاریس بیش از گذشته توجه کنند.
تبعات جبران‌ ناپذیر افزایش دو درجه ای دمای زمین
به گزارش زیست آنلاین، محمد درویش در نشست «نفس‌های به شماره افتاده» که در محل آمفی‌تئاتر دانشکده منابع طبیعی در استان خراسان رضوی برگزار شد،اظهارکرد: بیانیه پایانی اجلاس سئول - که هفته پیش با حضور نمایندگانی از ۱۹۵ کشور جهان برگزار شد - غوغایی در جهان به پا کرده است. دانشمندان به جهانیان هشدار داده‌اند که حتی دو درجه افزایش دما می‌تواند تبعاتی جبران‌ناپذیر برای زیست انسان به بار بیاورد و از تمام رهبران جهان خواسته که به کنوانسیون پاریس بیش از گذشته توجه کنند.

وی ادامه داد: در این گزارش عددها و آمارهایی داده شده که فوق العاده این آمارها تکان‌دهنده بود. برای اولین‌بار در چنین سطحی این قبیل آمارها در دسترس عموم قرار گرفته است. برخی از این آمارها بر این دلالت دارد که اگر دمای کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند، ۹۰ درصد مرجان‌ها نابود خواهند شد و اگر دو درجه دما افزایش پیدا کند دیگر مرجان‌ها وجود نخواهد داشت. 

درویش تاکید کرد: اگر دما ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند، هر۱۰۰ سال تابستانی خواهیم داشت که در شمالگان یخی وجود نخواهد داشت. اگر دما دو درجه افزایش پیدا کند هر ۱۰ سال یکبار چنین تابستانی تکرار خواهد کرد و این گزارش مبتنی بر ۶۰۰۰ منبع و تحقیق علمی به دست آمده است. 

گرماش دمای زمین

آستانه تحمل‌ پذیری کره زمین آسیب‌ پذیر استاین فعال محیط زیست تصریح کرد: آستانه تحمل‌ پذیری کره زمین آسیب‌پذیر است و بایستی به آن توجه کرد. در طول ۱۰۰ سال گذشته ۰.۷۶ درجه دمای زمین افزایش پیدا کرده است و ۲.۹ تریلیون دلار خساراتی است که بر اثر افزایش دما به اقتصاد جهانی در طی دهه‌های اخیر وارد شده است. 

وی افزود: با وجود این خسارات فردی مانند دونالد ترامپ - رئیس جمهوری آمریکا - می‌گوید که در یک سال و نیم گذشته با خروج از کنوانسیون پاریس توانستم ۲۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کنم. در صورتی که تنها دو طوفان گذشته در آمریکا ۳۷۰ میلیارد دلار به آمریکا ضرر زده است.

درویش در ادامه اظهار کرد: هفته گذشته دانشمندان در سئول اعلام کردند که اگر دمای کره زمین دو درجه افزایش پیدا کند، ۱۰ سانتی‌متر سطح آب اقیانوس‌ها بالاتر می‌آید و یک میلیارد نفر بیشتر در معرض مهاجرت قرار می‌گیرند. در کشور خودمان اتفاقات ناخوشایندی افتاده و وضعیت محیط زیست بسیار نگران‌کننده است. ما در یک جزیره جداافتاده‌ای نیستم و وضعیت محیط زیست بسیار اسفناک است. همه جهان باید دست به دست هم بدهند تا وضعیت کره زمین بهبود پیدا کند.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: من برخی اوقات تاسف می‌خورم که در گروه‌ های دانشجویی بیانیه‌های صادر می‌شود و به اینکه ایران به کنوانسیون پاریس عمل می‌کند، اعتراض می‌کنند. چرا آمریکا و روسیه از این توافق خارج می‌شوند، چرا ما خارج نمی‌شویم؟ ما منادی اخلاق هستیم، چرا ما مرتکب بی‌اخلاقی شویم؟ 

درویش در ادامه گفت: جرالد دایمون کتابی با عنوان فروپاشی نوشته است و تقریبا به تمام زبان‌های دنیا ترجمه شده است. دایمون اشاره می‌کند که فروپاشی یک مسئله بزرگی است و موضوعی با عنوان تخظی از زمین موجب از هم پاشیدگی تمدن‌ها شود و وضعیتی مانند کشورهای سومالی، وضعیت سایر کشورها در آینده شود.

وی اضافه کرد: دایمون بیان می‌کند که همه خبرها بد نیست، به طور مثال در کشور ایسلند خردمندی و درایت مردم سبب شده که بتوانند با ملاحظه مقابله هوشمند کنند. یک مثالی از ایالت مونتانای آمریکا عنوان می‌کند که پیشتر برای خرید یک کامیون بایستی دو گاو را به فروش می‌رساندند اما اکنون برای خرید یک کامیون بایستی ۱۵ هزار  دلار پرداخت کرد و اکنون قیمت هر گاو ۶۰۰ دلار است. دایمون اشاره می‌کند که این نگاه آمریکا به کشاورزی می‌تواند زوال این امپراتوری سرمایه‌داری را فراهم کند. 

این فعال محیط زیست تصریح کرد: بایستی دقت کنیم که همواره غرب در شرایط آرمانی به سر نمی‌برد. یک نکته جالبی که دایمون بیان می‌کند و از قضا همواره در کشور چنین اتهامی به فعالان محیط زیست زده می‌شود این است که با وجود مشکلات گسترده چه نیازی به فعالیت برای محیط زیست وجود دارد.

وی اضافه کرد: دایمون یک اکولوژیست مشهور است و خود بیان می‌کند که مخالفانش او را یک موعظه‌گر بدبختی می‌دانند و گل شپش گل ارغوان را به تمام نیازهای بشر ارجحیت می‌دهد. اخیرا یک کتابی در ایران منتشر شده به نام دخترکان شاه ایرانی توسط گیاه‌شناس آلمانی به تحریر در آمده است. در این کتاب به بیدهای روزپرواز ایرانی اشاره کرده است.

این فعال محیط زیست افزود: هر زمان از انقراض صحبت می‌کنیم به یاد گونه‌های درشت‌اندام می‌افتیم اما در گزارش نشست سئول آمده که اگر ۱.۵ درجه دما افزایش پیدا کند بایستی گرده‌افشانی در جهان را فراموش کرد. این یک فاجعه بزرگ است.

افزایش دو درجه ای دمای زمین

بیشتر بخوانید: آخرین قرار جهانی درباره گرمایش زمین

وی ادامه داد: چه میزان این فاجعه در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است؟ چه میزان مخاطرات نادیده گرفتن این فجایع به اطلاع احزاب و رهبران سیاسی قرار گرفته است؟ دانشگاه بایستی این موارد را از رهبران سیاسی مطالبه کند. اما اکنون برآوردها می‌گوید که با خروج آمریکا و روسیه از کنوانسیون پاریس، دست‌کم چهار درجه  دمای زمین تا پایان قرن ۲۱ افزایش پیدا خواهد کرد. 

وی اضافه کرد: ما همانند آدمی هستیم که مزار خود را می‌بینیم و هیچ فعالیتی برای تغییر سرنوشت خود انجام نمی‌دهیم. هنوز فعالیت‌های محیط زیستی فعالیت دست چندم محسوب می‌شود. می‌گویند مشکلات  فراوانی وجود دارد، چرا نگران چند راس بز و قوچ هستید؟

این فعال محیط زیست تصریح کرد: فقط میزان انرژی هدررفته از ساختمان‌هایمان ۵ میلیارد دلار است. این میزان هزینه به اندازه ۵۰۰ برابر بودجه سازمان حفاظت محیط زیست است. میانگین مصرف آب شرب در ایران با یک برآورد خوشبینانه حدود ۲۲۰ لیتر در روز است. این رقم را با کشور سوئد مقایسه کنید که سرانه دسترسی آب سه برابر میانگین جهانی است. در سوئد روزانه ۱۶۴  لیتر هر فرد مصرف می‌کند.

دمای زمین تا پایان قرن ، بیش از دو درجه افزایش می‌یابدبه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز ، نتایج تحقیقی که مجله «Nature Climate Change» در مرداد ماه ۹۶ منتشر کرد، نشان می‌دهد به احتمال ۹۰ درصد، دمای کره زمین تا سال ۲۱۰۰ شاهد افزایش دمای بین دو تا چهار و ۹ دهم درجه ای خواهد بود.
 
بر اساس این گزارش، پژوهشگران دانشگاه واشنگتن بر این باورند که تنها پنج درصد احتمال وجود دارد که اهداف توافق آب و هوایی پاریس تحقق یابد و دمای کره زمین دو درجه یا کمتر افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: مشکلات افزایش گرمایش جهانی بر سلامت انسان
 
به گفته آدریان رفتری«Adrian Raftery»، استاد دانشگاه واشنگتن، افزایش بیش از دو درجه ای دمای کره زمین می تواند پیامدهای ناگواری برای ساکنان آن به همراه داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: «تحلیل های ما نشان می دهد سقف تعیین شده در توافق پاریس بر اساس دو درجه افزایش دما، تنها در خوش بینانه ترین سناریو محقق خواهد شد. ممکن است این هدف محقق شود، اما فقط تلاش سنگین ۸۰ ساله در تمام بخش ها می تواند دستیابی به این هدف را میسر کند».
 
این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا رسما اعلام کرده است، این کشور از توافق‌نامه پاریس برای مهار گرمایش زمین خارج خواهد شد. 

 

https://zistonline.com/vdcfm1de.w6dc1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما